Lydkort virker ikke i Linux 10.04

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
andersen-christian
IRC nickname: andersen-christian

Re: Lydkort virker ikke i Linux 10.04

Indlæg af andersen-christian »

jamen jeg slettede den kode du gav mig igen så virkede det, men så genstertede jeg så virker det ikke igen og har intet ændret i den.. og så tilføjer jeg den kode igen så virker den ikke igen.. jeg forstår det ikke..

den her kode:

Kode: Vælg alt

# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
alias snd-card-0 snd-hda-intel
alias sound-slot-0 snd-hda-intel
# options snd-hda-intel model=dell-m6
# options snd-hda-intel enable_msi=1
options snd-hda-intel model=medion
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Så "det hopper af og på hele tiden" betyder bare at du fik lyd efter at have skrevet koden første gang og genstartet, men næste gang du genstartede havde du ikke længere lyd og har ikke haft det siden?
nu virker mit lydkort, men når jeg så genstarter så virker det igen ikke:S det hopper af og på heletiden
andersen-christian

jamen det ændre sig heletiden, i windows der havde jeg ikke problemer med det.. men da jeg skrev koden så virkede det ja, men så genstertede jeg stadig virkning, men efter 2 genstartnig så virker det ikke mere:/ meget forvirrende
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg ved godt at jeg risikerer at soundpartner beskylder mig for at fluekneppe, men for at JEG kan forstå dit problem (jeg er ikke det hurtigste dyr i skoven), vil jeg meget gerne at du tager en dyb indånding og prøver at formulere din sætning så det bliver helt tydeligt for mig om du har haft lyd FLERE GANGE siden du lavede rettelsen i /etc/modprobe.d/alsa-base.conf eller det kun holdt indtil 2. genstart derefter og du så IKKE OVERHOVEDET har haft lyd siden. Umiddelbart er jeg jo fristet til at tro at det forholder sig sådan men det er bl.a. sætninger som
jamen det ændre sig heletiden
hvis mening jeg gerne vil have præciseret (ikke gentaget). I min bog konflikter betydningen af den sætning og det mulige forhold at du ikke har haft lyd overhovedet siden du redigerede, og jeg vil gerne være 100% sikker på hvilken vej vinden blæser.
Alternativt bliver jeg nødt til at opgive tråden, og så må vi se om der ikke melder sig en mere værdig ubuntu-ridder under fanen.
andersen-christian

jeg skal prøve zob.

ja efter jeg har skrevet koden så virkede det ja. men efter jeg har genstartet eller slukket min pc efter 2 gang så er der ikke lyd mere det kørte jeg med 2 dag. så prøvede jeg at slette kode du gav mig. så virkede det igen men kun efter 2 genstartninger igen. og siden det har jeg ikke haft lyd:/
andersen-christian

Hey igen zob. se nu har jeg startet min pc her til morgen klokken 7. nu slukker jeg den klokken 8 og tænder den igen klokken 8:30 og så har den lyd igen:S det er mega mærkeligt:S
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Se. Det var straks bedre. Ikke fordi det gjorde det lettere men nu ved vi da lidt mere. Så prøv at holde op med at redigere i den fil.
Så kommer og går lyden stadig?

Prøv at være hysterisk opmærksom på om der er noget bestemt du gør når der pludselig er lyd.

Er det altid i forbindelse med en genstart?

Eller kan lyden pludselig komme midt i en session?

Prøv også, når du IKKE har lyd at køre

aplay -l
og prøv at køre samme kommando når du HAR lyd. Post resultaterne her, så vi kan se om der er forskel på din lydkortopsætning når du har lyd og når du ikke har lyd.

Du må endelig ikke spare på observationerne, skriv alt hvad du iagttager omkring hvornår og hvordan lyden kommer og går.

Det kunne lyde som en hardwarefejl, hvis du dualbooter med windows, sker det samme så der nu.

Hold også øje med volumen øverst til højre at den ikke muter, måske af sig selv.
andersen-christian

hey zob. ja den kan lige pluslig komme midt i et spil fx. tm nations.
Jeg køre ikke dualboot. jeg har kun linux 10.04!:) Men jeg tror mere det er en fejl men her er koden:)

aplay -l 
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC888 Analog [ALC888 Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

jeg skriver når jeg har lyd igen med koden:)
andersen-christian

hey er koden med lyd:)

aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC888 Analog [ALC888 Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

jeg kom faktisk i tanke om jeg har mistet nogle skruer her foleden.. har mistet en lille skrue men kan høre der er faldet en mere af her idag:/ tror du det kan være problemet? :o
Senest rettet af andersen-christian 11. maj 2010, 13:25, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Lyden kommer og går altså bare uprovokeret og midt i en session (altså uden at logge ud og ind)???

Det er sgu for sært. Jeg ved snart ikke. Sker det ved bevægelse af computeren?
andersen-christian

ja det gør det det nemlig.. hvis jeg flytter fra mit værelse og ned i klassen så kan jeg være heldig og have lyd :?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

ja det gør det det nemlig
Var det til svar til at det sker uprovokeret eller ved bevægelse?
Hvis det var svar til at det sker ved bevægelse, kan du så prøve at ryste forsigtig med computeren medens den afspiller lyd og se om lyden kommer og går?
andersen-christian

det sker kun når jeg genstarter har prøvet at ryste computeren uden der skete noget:) men når jeg har lyd efter start så køre det indtil den bliver genstartet eller slukket
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Aha. Se det var også vigtig info. Du er ved at komme efter det.
Men nu ved vi altså at du ved nogle boots "kommer rigtigt igang" og har lyd, men ved andre boots svigter lyden og du kan kun genskabe ved at genstarte.
Så må man på en eller anden måde kunne lokalisere den forskel der er mellem de boots (eller sessions, eller hvad det hedder) hvor du HAR lyd og de sessions hvor du IKKE har lyd.
Spørgsmålet er så bare hvordan. Det kan godt blive lidt svært. I system-administration-logfilsfremviser kan du dine systemlogs. De ligger også i mappen /var/log/
Et interessant sted at starte ville være hvis vi kunne komme til at sammenligne filen /var/log/dmesg fra en session hvor du IKKE har lyd med samme fil fra en session hvor du HAR lyd.
Det ville i det tilfælde være vigtig at du ikke får byttet rundt på dem og at du er nøjeregnende med at den dmesg du paster faktisk stammer fra en session henholdsvis med og uden lyd (og at dette angives korrekt).

For at holde overskueligheden kunne jeg måske få dig til at copy-paste indholdet af din dmesg på www.pastebin.com
Den letteste måde at bruge pastebin på er at installere et lille værktøj der hedder pastebinit.

sudo aptitude install pastebinit
tast password, hvis du bliver spurgt og vælg 'Y', hvis du bliver spurgt.

Når du har det installeret gør du bare følgende før at lægge din dmesg på pastebin.com.

pastebinit /var/log/dmesg
Så får du tildelt en url, som du så giver mig her i tråden. Men det er vigtig at vi kan skelne mellem den dmesg fra en session med lyd og den fra en session uden lyd. Så du skal jo gøre det to gange i forskellige session.
andersen-christian

nu har jeg lavet det og jeg har lyd lige nu. så nu vil jeg genstarte og kopier det ind uden lyd:)

Med lyd: http://pastebin.com/Kv1jfkpx