Dual boot windows 7 og ubuntu 9.10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sieck
IRC nickname: sieck

Re: Dual boot windows 7 og ubuntu 9.10

Indlæg af sieck »

det lige meget hvad jeg gør så gider den ikke.. heller ikke i gparted :(.. ved ikke helt hvorfor den brokker sig,, og har prøvet mange gange
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

sieck skrev:det lige meget hvad jeg gør så gider den ikke.. heller ikke i gparted :(.. ved ikke helt hvorfor den brokker sig,, og har prøvet mange gange

Du skriver, at den ikke gider, men hvad er det den ikke vil ???
Er det i GParted det går galt eller :?:
Fortæl lidt mere præcist, hvad du gør og hvad der så sker :?
Vh. Jannie
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sieck

Indlæg af sieck »

kan ikke fortælle mere præcist end hver gang jeg prøver siger den der ikke er plads nok.. og det passser jo ikke når der er 910 fri GB. men har hørt man max kan have 4 partitioner og det har jeg . som er sådan her

1: intet bogstav: OEM-partition 1 GB

2: BOOT C: Boot sidefil crashdump primær partition 910 GB

3: RECOVER D: primær partirion 20 GB

4: System reserved : system arkiv primær partition 100 MB
Stra

Indlæg af Stra »

har du mulighed at lave et skærmbillede af partitioner fra gparted, taget fra liveCD .

stra
Senest rettet af Stra 18. feb 2010, 13:03, rettet i alt 1 gang.
stra
sieck

Indlæg af sieck »

nej for når jeg bruger ubuntu live cd er grafikken helt håbløs og kunne ikke downloade en grafik korts driver fordi det var live
Stra

Indlæg af Stra »

Som Jannie siger, er det på de 910 Gb win7 ligger. De er altså ikke fri. De andre skal du ikke røre.
Når du vil mindske den og oprette en partion kommer, du over 4 primære partitioner

Den nye skal derfor oprettes, som logisk partition.

Men har du prøvet at følge det link, jeg gav dig før? Er det den der siger, der er for lidt plads?

stra
stra
sieck

Indlæg af sieck »

hvordan opretter jeg den som logisk .. og hvad er forskellen så?

og den guide viser hvordan jeg partitoner den under installationen af ubuntu og jeg vil gerne gøre det klar inden
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Jeg har formindsket flere diske, men har faktisk ikke lagt mærke til, om det "fri plads" er en primær eller en logisk partition :?: (Har aldrig haft mere end 2 partitioner ved start af formindskelse)

Når man har Recovery-diske, kan D-recovery så ikke slettes, så man kan få en "fri" primær partition ?
Bare en tanke ??
Vh. Jannie
sieck

Indlæg af sieck »

kan man vel? men er nu ikke så meget for det.. er den ikke meget god at have?
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

sieck skrev:hvordan opretter jeg den som logisk .. og hvad er forskellen så?

og den guide viser hvordan jeg partitoner den under installationen af ubuntu og jeg vil gerne gøre det klar inden

hej
Vi har vist skrevet indlæg på samme tid :D
God ide, at gøre partitionerne klar inden :)
Som jeg skrev har jeg ikke været ude for, så mange primære, så vil godt lige høre hvad Stra mener :)
Vh. Jannie
Stra

Indlæg af Stra »

sieck skrev:hvordan opretter jeg den som logisk .. og hvad er forskellen så?
ved først, via gparted, at formindske win7 partitionen. Derefter at oprette en ny partition, hvor du vælger, at det er en logisk partition.
Jeg har ikke helt styr på forskellen, men en forskel er, at det er en underkatagori til en primær, men den fungerer upåklageligt og ligesom en primær

Ja, det forstår jeg så ikke, for du vil få mulighed for at give win7 den plads, den skal have, og Ubuntu resten. Dette gøres ved hjælp af en skydebjælke.

stra
stra
sieck

Indlæg af sieck »

det bare nu når jeg har haft alle de problemer med den ikke kan vil jeg gerne være sikker på den kan inden jeg begynder på instalationen
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

lige meget hvad så skal der slettes en partition for at få det til at fungere man kan lave en extendet partition (som en af de 4 primære) og kan så ligge logiske partitioner på denne, så vi skal ud i en større operation.
jeg ved godt hvilken en jeg ville slette, men det er nok ikke den rigtige løsning for dig når du er ny i ubuntu.
et alternativ her og nu kunne være at installere ubuntu inde i windows som wubi.

HUSK ubuntu er et komplet styresystem I STEDET FOR WINDOWS. ubuntu er ikke bare et program der installeres som alle andre.
Man har dog muligheden for at prøve ubuntu ved at lave en virtuel disk inde i windows og installere ubuntu på denne.
som helt ny bruger ville jeg nok prøve at installere som wubi og så give dette wubi system 200 gb (det burde være rigeligt her og nu) og så lave en aftakle med mig selv om at når pladsen er for lille (eller senest efter 3 måneder) så tage beslutningen om det skal være det ene eller andet.
en wubi install er kun beregnet til at være midlertidig og til at prøve systemet. wubi er ikke som sådan beregnet til at det skal køre på denne måde. en rigtig install vil normalt være en smule hurtigere end en wubi install, men normalt vil ubuntu som wubi stadig være mindst lige så hurtig eller lidt hurtigere end windows.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
sieck

Indlæg af sieck »

soundpartner af hvad jeg kan læse virker wubi ikke endnu på windows 7 ? og har allerede prøvet wubi i en to måneder (der jeg havde vista) og er klart gladere for ubuntu, men der er bare to ting i det:
spiller computer en gang imellem, og det vil jeg hellere gøre med windows. for det med wine, playonlinux og det fungere bare ikke lige så godt desværre :(..
desuden har jeg jo betalt 1000 kroner for windows (uden valg) så vil gerne også kunne bruge det..
men som du siger der er en der skal gøres logisk eller noget andet. for gparted siger det samme , (dog på en bedre måde end w7) men hvodan gøres dette og er det meget svært?