Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Warhawk »

Jeg må tilslutte mig A.I., Jimmyfj og Pihl, da jeg heller ikke er enig i mandens artikel og konklusion. Selvfølgelig skal der være plads til konstruktiv kritik, således at systemet kan udvikles og forbedres. Men jeg kan virkelig ikke genkende hans kritik til trods for at jeg på egne maskiner har lavet 1 opgradering 9.04 - 9.10 (32-bit), 1 nyinstallation (32-bit) og 1 nyinstalltion (64-bit), samt 2 opgraderinger for venner 9.04 - 9.10 (begge 64-bit). Der har ikke været problemer af nogen art (var der heller ikke med 9.04), så efter min bedste overbevisning er 9.10 ikke fejlbefængt i en grad, som han kommer frem til.

Som Pihl jo også nævner er der fejl i alle systemer, men de bliver så sandelig rettet. Er der tale om gammelt hardware som ikke fungerer med 9.10, så er det jo et spørgsmål om at blive ved 9.04 eller skifte hardware. Prøv en gang at smide Vista eller Windows 7 på det gamle skrammel med forventning om at det spiller maks - så tror jeg godt nok nogen bliver skuffet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af soundpartner »

Jeg var til at starte med MEGET skuffet over karmic... jeg har været med siden alfa2 på testsystemer, og har raporteret en lille smule fejl, men i alfa5 tror jeg det var der begyndte det at gå galt, i beta der var der ingen af mine maskiner der rigtig var brugbare med karmic, det blev lidt bedre med rc, men var stadig fejlramt. men med final realease der fungede det nogenlunde, og nu kører alle mine maskiner super.

når folk anmelder ting så er det meget normalt at de gør dette før selve udgivelsen.
filmanmeldere ser ofte filme 1 til 2 uger inden premieren, aviser modtagerx en kopi af bøger 14 dage in den udgivelsen så de kan nå at læse den igennem osv, så det skulle ikke undre mig at den anmeldelse er delvis på baggrund af fejl og mangler i rc udgaven af karmic, og i denne havde jeg også en stak problemer

jeg har været på computervognen siden dos og windows 3,0. det er MANGE år siden, og jeg må nok sige at de fleste fejl som jeg har mødt i windowsdagene dem aksepterede man bare som de var for sådan var tingene... af en eller anden grund så har folk det med at forvente mere når det er gratis og frit.

hvis du går i byen og spiser på en af de der tyrkiske eller græske restauranter med stor aftensbuffet til 69 kroner og bliver spurgt om hvordan det var, så er svaret i 9 ud af 10 tilfælde at det var sgu egentlig ok. måske enda nogle stykker der er imponeret over at man kan lave det til den pris.

går du i byen og spiser på kong hans eller en af de andre stjerne-restauranter så får du måske noget fancy mad som du ikke rigtig forstår, men du nydder det alligevel og kalder det for en ny oplevelse (det vi andre i daglig tale ville kalde at man ikke rigtig syntes så godt om det) men man betaler også nemt 1500 for sådan en menu og til den pris der er det noget man nydder og tager som en oplevelse. ikke noget man brokker sig over

bliver du nu inviteret til firmafest/ rund fødselsdag/what evar så koster det ikke dig en krone. men havde arrangøren nu fået kokken fra stjernerestaurranten ud og lave "GOD" mad så ville de fleste brokke sig over at kaviaren var grøn og smagte af citron, fisken ikke lugtede af fisk, at oksestegen var rå i midten, at der ikke var kartofler nok til maden og alt muligt andet der nu kunne være galt... der er sikkert gode grunde til at tingene er som de er (molekylær gastronomi, gode råvare, "den rigtige" tilberedning, samt at man i virkeligheden ikke har behov for mere/der kommer mange flere retter)
men facts er at selvom man fik præcis det samme i de 2 sidste eksempler så ville ingen brokke sig hvis de selv havde været med inde og betale i første eksempel (eller var inviteret i byen sådan intimt og vidste at vedkommende der inviterede betalte kassen for det) hvorimod en del ville brokke sig i sidste eksempel, og får de så at vide at det har været dyrt og det er kokkken fra kong hans så brokker de sig endnu mere for til den pris som ejner nu har betalt for det der burde det være meget meget bedre...

Det er i virkeligheden et spørgsmål om psykologi og i og med at ubuntu er gratis så skal det også være perfekt, og hvis ikke det er det så holder folk sig på afstand. Faktisk tror jeg at netop den fact at ubuntu er gratis er det som betyder at ubuntu aldrig vinder værdensherredømmet på egen hånd lige som microsoft har. folk er for mistroiske... når du tilbyder dem et gratis styresystem så må der være en hage i det. der må være en bagvej, der må være en virus eller et eller andet.
At microsoft så nok går hen og dummer sig og går ned med nakken er en helt anden sag, og når dette sker så vil det blive spændende at se om nogen har lavet noget som kan tage over efter windows eller om det bliver linux som folk så modvilligt overgiver sig til
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af cmay »

man skal ikke skue given hest i munden.
dette er et gammelt dansk ordsprog som stammer fra det gamle landbrugs indsigt i hvorledes man kan udlede en hests alder og stand udfra at undersøge dens tænder. en heste handler vil derfor kigge en helst i munden før han giver en pris på den. men får man noget kvit og frit og gratis har det aldrig været god skik at stille sig kritisk an overfor dette før i tiden. deraf ordsprogets oprindelse. jeg er gammel landbrugs medhjælper og praktisk anlagt. hvis noget ikke fungere og jeg får det gratis forsøger jeg at reparere det igen og ellers bruger jeg det bare ikke. jeg har syv gamle computer reddet fra lossepladsen jeg har restureret og bruger linux på og det har været ganske gratis. jeg kan leve med en lille smule praktiske problemer undervejs. min stabile maskine køre som regel debian men i den sidste tid har jeg brugt ubuntu studio istedet uden synderlige problemer. den sidste ubunutu studio er karmic.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Peter K »

Pihl skrev: Da den første rigtige beskrivelse af udviklingsmodellen (ikke forretningsmodellen) 'Open Source' blev beskrevet i 1999 af Erik S. Raymond i The Cathedral and the Bazaar, var det han beskrev som en væsentligt fordel i OSS-metoden bl.a. de mange små opdateringer fremfor store opdateringer med år imellem. Jeg kan anbefale bogen som fredagsaftenlæsning fremfor Vild med Dans ;-)


Jeg har aldrig set Vild med Dans. Til gengæld har jeg hørt "Dancing Fool". ;)
Kan jeg konkludere på ovenstående at den rullende opdatering/opgradering som foregår hele tiden i Arch linux er den ideelle, og den Ubuntu bør stræbe efter ?
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Jarlen »

Peter K skrev:
Pihl skrev: Da den første rigtige beskrivelse af udviklingsmodellen (ikke forretningsmodellen) 'Open Source' blev beskrevet i 1999 af Erik S. Raymond i The Cathedral and the Bazaar, var det han beskrev som en væsentligt fordel i OSS-metoden bl.a. de mange små opdateringer fremfor store opdateringer med år imellem. Jeg kan anbefale bogen som fredagsaftenlæsning fremfor Vild med Dans ;-)


Jeg har aldrig set Vild med Dans. Til gengæld har jeg hørt "Dancing Fool". ;)
Kan jeg konkludere på ovenstående at den rullende opdatering/opgradering som foregår hele tiden i Arch linux er den ideelle, og den Ubuntu bør stræbe efter ?

Jeg tror ikke rullende opdateringer vil være gode for de fleste standardbrugere. Mange vil bare have noget stabilt og gennemtestet som de kan være sikre på virker, og også på Serverudgivelsen synes jeg det virker som en dum måde at gøre det på.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Jimmyfj »

Som en lille krølle på halen på hele denne diskussion er det vist med dette link:

http://www.dedoimedo.com/computers/ubuntu-9-10.html

bekræftet, ud over al ønskelig tydelighed, at manden ER dybt useriøs i sine metoder, og med sin første artikel blot kører en flamewar mod GNOME Desktop Environment. For i denne "review" af Kubuntu 9.10 er der nærmest ingen ende på alle herlighederne. Han undskylder endda et program-crash med, at det har han oplevet på samtlige distros baseret på KDE han har "testet". Jeg vil nu tillade mig at stille et STORT ? ved hans evner som tester/reviewer. Han viser tydeligt, at han ikke er upartisk i sin bedømmelse af tingene, og det må man jo så tage som man vil. Jeg er i hvert fald ovre den periode, hvor jeg kan tage den personage alvorlig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Finn Bjerke »

Ubuntu 9.10 kan ikke finde batteriet på min bærbare, det kan Ubuntu 9.04 godt. Men det kunne jo være at problemet er fixet ? hvordan finder jeg ud af det? For mig et bærbar uden adgang til batteri strøm et tilbageskridt... Bug rapport for lige lovlig vanskeligt omstændeligt næsten sovjettisk..

Til ovenstående diskusssion vil jeg sige kritik bør være i Ubuntus ånd nemlig handlingsrettet, konkret og konstruktiv,og de satans tabertyper som ikke kan forholde sig til det på ordenli' måde kan så bare pisse af for hælvede... (joke sorry, jeg kunne ikke lige styre mig)
Kardemommeloven er en god ting.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af soundpartner »

Finn Bjerke skrev:Ubuntu 9.10 kan ikke finde batteriet på min bærbare, det kan Ubuntu 9.04 godt. Men det kunne jo være at problemet er fixet ? hvordan finder jeg ud af det? For mig et bærbar uden adgang til batteri strøm et tilbageskridt... Bug rapport for lige lovlig vanskeligt omstændeligt næsten sovjettisk..

Til ovenstående diskusssion vil jeg sige kritik bør være i Ubuntus ånd nemlig handlingsrettet, konkret og konstruktiv,og de satans tabertyper som ikke kan forholde sig til det på ordenli' måde kan så bare pisse af for hælvede... (joke sorry, jeg kunne ikke lige styre mig)

det der er til gengæld ikke i ubuntus ånd.

det at 9.10 ikke kan findee batteriet det tror jeg simpelt hen bare ikke på.
ubuntu har ikke noget at skulle finde batteriet for som sådan. batteriet levere strøm og sådan er det. komunikation med batteriet osv er et plus, men ikke nødvendig.

jeg har lige haft en gut med samme problem. pludselig efter en upgrade i 9.10 cirkede batteriet ikke mere men han kunne fint køre på strøm. det var på en hp-et eller andet.
han havde en gul lampe der blinkede når han prøvede at tænde maskinen på batteri.

problemet var at batteriet ikke sad ordentligt, så af med batteriet og på igen og så fungede maskinen fint.

prøv en gang at boote fra en 9.10 live cd på batteri og se om ikke det kan lade sig gørre
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Jimmyfj »

@Finn Bjerke
Til ovenstående diskusssion vil jeg sige kritik bør være i Ubuntus ånd nemlig handlingsrettet, konkret og konstruktiv,og de satans tabertyper som ikke kan forholde sig til det på ordenli' måde kan så bare pisse af for hælvede... (joke sorry, jeg kunne ikke lige styre mig)


Selv ikke sprogets "flotteste" gloser pynter på noget indlæg, og jo flere gloser en indlægsforfatter bruger, jo dybere sænker han sig selv i anseelse og seriøsitet. Vil man gerne tages seriøs i et forum som dette, bør man holde sig til den faktuelle debat, og ikke pynte sproget med alskens eder og forbandelser, sådan som du gør her. Ingen finder vel den slags morsomt i det store hele. Og får højest indlægget til at virke en smule barnligt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Finn Bjerke »

Det der var skrevet med småt var en joke....

Jeg har har testet Ubuntu 9.10 på min bærbare det sekund jeg tager strømforsyningskablet fra dør maskinen, med Ubuntu 9.04 sker dette ikke. 9.04 finder batteriet og kører virkelig godt. Så er det jo et fint råd at sige jeg kan eksperimentere videre med at boote 9.10 fra CD, så undgår jeg at bruge tid med at installere frem og tilbage.

Iøvrigt var 9.10 langsommere end 9.04 så det er min erfaring, dette hænger muligvis sammen med batteriproblemet eller som Jimmi skriver om "kernen" Kommer der en 9.11 eller er der flere versioner af 9.10?
Kardemommeloven er en god ting.
BrittaP

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af BrittaP »

soundpartner skrev: Faktisk tror jeg at netop den fact at ubuntu er gratis er det som betyder at ubuntu aldrig vinder værdensherredømmet på egen hånd lige som microsoft har. folk er for mistroiske... når du tilbyder dem et gratis styresystem så må der være en hage i det. der må være en bagvej, der må være en virus eller et eller andet.


Da jeg så denne annonce på qxl kom jeg til at tænke på dit indlæg. http://www.qxl.dk/pris/computer-elektro ... 589035584/

Jeg citerer fra annoncen:
'Der medfølger INTET software..
Der er installeret en Linux version UBUNTU. '

Britta
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Jimmyfj »

http://itmanagement.earthweb.com/features/article.php/12297_3849976_1/Why-Does-Everyone-Hate-Ubuntu.htm

Se - Hér er hvad jeg kalder objektiv kritik, når den er skrevet af en virkelig professionel. Artiklen er lang, og omhandler et emne, som jeg, i al den tid jeg har brugt Ubuntu, har måtte høre på lige meget hvilke fora man besøger, og deltager i.

Det er lige meget hvilke fora man debattere i, som ikke lige er et rent Ubuntu forum. Man bliver haglet ned blot man nævner Ubuntu, hvilket nu ikke rører mig synderligt. Det er let at sidde ved tasterne og "flæbe" over, at Canonical har hyret de bedste blandt Debian-programmørerne, så der, i følge de forarmede tilbage værende, ikke længere er så meget gang i Debian. Og at det er let nok for Ubuntu at være stor, når man står på skuldrerne af en kæmpe :shock: Godt så - Hvis Debian virkelig var denne kæmpe, så må han absolut være vegetar. For der er sgutte meget beef over Debian 5.0.

Jeg hæfter mig også ved det faktum, at Ubuntu er bygget på Debian Unstable Branch - Selv om jeg absolut ikke kan se noget som helst ustabilt over den Ubuntu 9.10 jeg sidder ved. Og fruen min har heller ikke bøwl med hendes 9.10 styrede maskine - Så kom over det. Ubuntu ER stabil og et rigtig, rigtig godt system.

Det er også at hoppe over, hvor gærdet er lavest at påstå, at Ubuntu ikke giver noget tilbage til GNU/Linux communitiet. Det vil jeg nu påstå, at det gør Ubuntu - ca. 13 millioner brugere kan jo ikke tage fejl. Og rigtig mange af de 13 mio. brugere er nye med hensyn til GNU/Linux. Og for øvrigt er alle kilde-koder til Ubuntu jo tilgængelige på nettet. Så de folk, som råber højest om ikke at give tilbage til fællesskabet kan jo bare gå i gang med at læse kilde-koder.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Trolden
Indlæg: 11
Tilmeldt: 3. feb 2009, 11:48
IRC nickname: Trolden
Geografisk sted: Viborg

Re: Kritik af Ubuntu 9.10, et skridt frem to tilbage

Indlæg af Trolden »

Rigtig godt indlæg Jimmy. Jeg syntes også jeg har oplevet et par gange at blive kritiseret for at bruge Ubuntu, og jeg har også oplevet de her mavesure mennesker som bare hader Ubuntu og alt omkring det. Jeg ved godt jeg jeg tilbage i denne tråd har kommet med kritik af af 9.10 (uden at jeg var særlig konkret) men det afholder mig da ikke fra at jeg stadig går 100% ind for Ubuntu.
Jeg har oplevet et par gange at blive spurgt om hvorfor jeg ikke bare bruger Debian, og det er simpelthen fordi den er for skrabet og ja "besværlig".
Hvis man eks. som helt grøn GNU/Linux bruger (og samtidig kun er en "end-user" uden den store programmør eksamen mm.) skal bare finde ud af hvilken ISO man skal bruge og hente, bliver det noget langhåret. Installeringen er ikke meget bedre men det er da muligt og Debian er bestemt ikke en af de værste.
Når man så har fået installeret systemet står man jo med den her meget skrabede model grundet at de kun som standard har "åben" software og pakker. det kan jo selvfølgelig løses med ekstra repos men der er det igen at jeg tror det bliver en showstopper. Vælger man så alligevel at sige ok vi tager de ekstra repos og giver det en chance, løber jeg også ind i ting som at Nautilus er fuldstændig skrabet sat op også, og det tog da mig lang tid første gang at få ændret de ting til eks. at få stoppet at den åbner et nyt vindue hver gang man klikker sig ind i en mappe osv. og så derefter få sidebjælken frem hvor man har sine farvorit mapper/steder.
Nu skal det her ikke bliver en lang opremsning af hvad jeg syntes der er forkert ved Debian (nogle af de her ting er også i f.eks. Fedora såsom det med nautilus) så mener jeg også at det som Ubuntu har formået at gøre, er at få gjort de her ting bruger venlige for mennesker som mig, og så ved jeg godt at du også skal tilføje ekstra repos i Ubuntu men der er min mening også at det ville være optimalt at kunne komme udenom det (jeg ved godt med patenter i USA osv. er det nok ikke sandsynligt) men der findes så distros hvor det er gjort såsom Ultimate Edition f.eks. men det er så for meget af det gode efter min mening.
Nå men når alt kommer til alt så har jeg distro hoppet her det første år på GNU/Linux og har prøvet alle de "store" distroer og en del af de mindre men det eneste der bare virker og er simpelt og enkelt og lige til at gå til for mig, er Ubuntu, og det er da et kæmpe bidrag til open source efter min mening.
Så i stedet for alle dem der bruger en masse tid og energi på at blogge om at de hader Ubuntu, de skulle tage at bruge den tid og energi på at gøre deres farvorit distro lige så enkel, overskuelig og nem at gå til som Ubuntu, og droppe ting som at nautilus åbner et nyt vindue hver gang man åbner en mappe, for dem der gerne vil have sådanne ting er garanteret rutinerede brugere som har meget let ved at sætte det op efter behov, og nye brugere kommer som regel lige fra windows som ikke gør sådan ting så de savner det ikke.
Ok jeg stopper nu. Jeg finder selv ud, hej.