http://fedoraproject.org/wiki/Multimedia/Codeinaman kunne måske bruge det her program i ubuntu.
som en lille side note:
jeg bruger selv om at jeg har svagt syn kun terminalen til de her ting men mest fordi jeg kan skrive små scripts som installere de ting som jeg skal bruge.
man kan ikke automatisere det grafiske miljø på den måde. dermed er det meget mere nemt at få ting gjort
anden gang for en som mig der ikke ser så godt.
der er en ting jeg er ked af at folk tror er forkert ved man skal bruge linux terminalen i forhold det at linux started som en terminal driver og blev til et selvstændigt operativ system som derefter fik ported windows managers osv osv til sig.
det var oprindeligt ikke tænkt som et miljø der skulle på nogen måde ligne windows men ligne minix som igen skal ligne unix og det gør det meget godt .
hvorfor ikke være stolt over at tilhøre et community som igennem mange friviliges indsats er vokset sig til et så godt og anvendeligt projekt som det blevet.
fordi jeg har prøvet at bruge de andre varianter af *nix som bsd og solaris som er frie og tilgængelige kan jeg sige at vi bør prise os lykkelige for hvor nemt det hele er i linux for det er faktisk mere besværligt at bruge både terminal og pakke manager i bsd og solaris efter min mening.
(uden forudgående kendskab fra linux ville jeg nok også have gået helt tabt i solaris 10 hvis jeg kom direkte fra winME men det er så et andet emne i sig selv )
hvis endelig man skulle til at kigge på hvordan man installere ting i windows som ikke følger med på en cd fra starten af så kan man roligt regne med at det tager langt tid at få dvd playback og printer som virker og samtidig uden at være sikker på om de drivers som høre til ens hardware også er til at finde rundt omkring.
og så skal man sidde og klikke ok ,ok ,ok, OK og håbe på at undgå DLL hell i rimelig lang tid som kunne være brugt på andre ting.
måske er nogen vant til det og for at behage dem prøver man at gøre det hele extra nemt men for at undgå alt det her med at åbne en terminal og installere de ting som man skal bruge som ligge helt frit og gratis skal man højst tænkeligt alligevel åbne en terminal og skrive sudo apt get install eller et eller andet som skal gøre det nemt at få de her ting som hedder codecs osv installeret igennem et grafisk miljø hvis ikke der bliver installeret et program som codeina fra starten af i ubuntu-.