Fejl under opdatering

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Fejl under opdatering

Indlæg af soundpartner »

Vinder skrev:Jeg prøvede at rette stavefejlen og køre oprydningen igen. Så er der ikke længere fejl i pakken pingus-data, men i stedet i pakken eog:

Kode: Vælg alt

Package: eog
Status: install ok installed
Priority: optiOnal
Section: gnome
Installed-Sine: 6736
Maintainer: Ubuntu Desktop Team <ubuntu-desktop@lists.ubuntu.com>
Architecture: i386
Vefsion: 2.24.1-0ubuntu1
Depends: Xibart-2.0-2 (>= 2.3.18), libatk1.0-0 (>= 1.20.0), libbonobo2-0 (>= 2.15.0), libbonoboui2-0 (>= *.15.1), libc6 $
Recommerds: librsvg2-common

Oprydningen giver følgende:

peter@peter-desktop:~$ sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get autoclean -y  && sudo rm -rf /var/log/*.gz && sudo updatedb && sudo aptitude update -y && sudo aptitude full-upgrade -y
dpkg: fortolkningsfejl, i filen '/var/lib/dpkg/status' nær linje 2715 pakken 'eog':
 'Depends'-felt, ugyldigt pakkenavn 'libfreetype': tegnet '' tillades ikke (kun bogstaver, tal og tegnene '-+._' tillades)

Jeg har desværre ikke tid til at rode mere med problemet i dag, men håber at du vil tage hjælpen op igen senere på ugen. Er der nogen naturlig forklaring på at status-filen pludselig er behæftet med så mange fejl?

jeg skal være ærlig at sige at jeg famler i blinde, men der er mange hints at hente i fejlbeskeden
dpkg: fortolkningsfejl, i filen '/var/lib/dpkg/status' nær linje 2715 pakken 'eog':
'Depends'-felt, ugyldigt pakkenavn 'libfreetype': tegnet '' tillades ikke (kun bogstaver, tal og tegnene '-+._' tillades)

fejlen er i linie 2715 libfreetype hvor  ikke er et gyldigt tegn

med komandoen

aptitude search libfreetype
kan jeg se at der findes 2 pakker i mine repos de hedder:
~$ aptitude search libfreetype
i libfreetype6 - FreeType 2 font engine, shared library files
p libfreetype6-dev - FreeType 2 font engine, development files

så mon ikke den pakke skal hede libfreetype6

grunden kan være mange... fejl på harddisk, at computeren er blevet afbrudt mens der blev arbejdet i filen. der er mange scenarier der kan resultere i korupt data.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Vinder »

Jeg siger i hvert fald tak for hjælpen så langt.

Der er naturligvis flere grunde til at man kan få ”ødelagt” en fil, men jeg tænkte mest i retning af om der kunne være tale om en form for virus- eller andet angreb på maskinen?

Det ser ud til at adskillige tegn i statusfilen er blevet erstattet med andre og jeg synes derfor at opgaven med at rette tegnene tilbage er uoverskuelig. Jeg vil dog prøve at fortsætte lidt endnu efter ”oprydning og nano”-metoden, men jeg er ikke sikker på at jeg har tålmodighed til at rette fra linje 2700 til 30000+.

Jeg har desværre ikke en gammel backup fra den aktuelle maskine jeg kan bruge, men er det muligt at erstatte hele statusfilen med en kopi af filen fra en anden maskine? Min egen PC og den jeg har problemer med er sat op med Ubuntu 8.10 på nogenlunde samme tidspunkt, så jeg forestiller mig at filerne er relativt ens.

Jeg er klar over at en løsning kan være en ny installation af Ubuntu, men jeg vil gerne prøve alternativerne først. Som sagt er jeg først tilbage på problem-PC’en sidst på ugen, men vil gerne høre jeres forslag, så jeg har noget at arbejde med når jeg sidder ved tastaturet igen.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg har googlet lidt og kan se at der er fortilfælde med "korrupte" statusfiler, f.eks.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=474587

Er der nogen, der kender til problemet og eventuelt selv har prøvet at genskabe statusfilen. Hvordan gjorde du og hvad skal man passe på? Jeg har fundet flere netsider, hvor løsningen synes at være at bruge et script, men umiddelbart virker det da meget enklere simpelthen at erstatte filen med en ældre backup. En simpel how-to punkt-for-punkt liste vil blive værdsat.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Så nærmer weekenden sig og jeg skal til at se på mit problembarn igen :)

Efter at have googlet lidt mere er jeg kommet frem til at jeg vil forsøge følgende på grundlag af at filen /var/lib/dpkg/status er korrupt:

Hvis /var/lib/dpkg/status-old ikke er korrupt, så

sudo mv /var/lib/dpkg/status /var/lib/dpkg/status_bak
sudo cp /var/lib/dpkg/status-old /var/lib/dpkg/status
sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade

Hvis backup skal hentes fra /var/backups/dpkg.status.*, så

sudo mv /var/lib/dpkg/status /var/lib/dpkg/status_bak
sudo cp /var/backups/dpkg.status.(nyeste nummer).gz /var/lib/dpkg/
sudo gunzip -d /var/lib/dpkg.status.(nyeste numer).gz
sudo mv /var/lib/dpkg/dpkg.status.(nyeste nummer) /var/lib/dpkg/status
sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade

Har I umiddelbare kommentarer eller forslag til ændringer til ovennævnte metoder?
Ved I hvor ofte der laves backup af statusfilerne - både til status-old og til dpkg.status.*?
Senest rettet af Vinder 17. apr 2009, 19:26, rettet i alt 1 gang.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg skylder lige en tilbagemelding på denne tråd.

Efter at have kontrolleret at indholdet af /var/lib/dpkg/status-old ikke var korrupt brugte jeg den første metode til at erstatte statusfilen. Det løste problemet :D

Jeg har derfor ikke prøvet den anden metode med at hente statusfilen fra /var/backups/dpkg.status.__.gz, men jeg kan se at der tilsyneladende automatisk laves en ugentlig backup af filen.

Problemet og dets løsning kan vel sammenlignes med den Systemgendannelse, som vi - der har en Windows-fortid - kender fra det andet styresystem :)