Vinder skrev:Jeg prøvede at rette stavefejlen og køre oprydningen igen. Så er der ikke længere fejl i pakken pingus-data, men i stedet i pakken eog:Kode: Vælg alt
Package: eog
Status: install ok installed
Priority: optiOnal
Section: gnome
Installed-Sine: 6736
Maintainer: Ubuntu Desktop Team <ubuntu-desktop@lists.ubuntu.com>
Architecture: i386
Vefsion: 2.24.1-0ubuntu1
Depends: Xibart-2.0-2 (>= 2.3.18), libatk1.0-0 (>= 1.20.0), libbonobo2-0 (>= 2.15.0), libbonoboui2-0 (>= *.15.1), libc6 $
Recommerds: librsvg2-common
Oprydningen giver følgende:Kode: Vælg alt
peter@peter-desktop:~$ sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get autoclean -y && sudo rm -rf /var/log/*.gz && sudo updatedb && sudo aptitude update -y && sudo aptitude full-upgrade -y
dpkg: fortolkningsfejl, i filen '/var/lib/dpkg/status' nær linje 2715 pakken 'eog':
'Depends'-felt, ugyldigt pakkenavn 'libfreetype': tegnet '' tillades ikke (kun bogstaver, tal og tegnene '-+._' tillades)
Jeg har desværre ikke tid til at rode mere med problemet i dag, men håber at du vil tage hjælpen op igen senere på ugen. Er der nogen naturlig forklaring på at status-filen pludselig er behæftet med så mange fejl?
jeg skal være ærlig at sige at jeg famler i blinde, men der er mange hints at hente i fejlbeskeden
dpkg: fortolkningsfejl, i filen '/var/lib/dpkg/status' nær linje 2715 pakken 'eog':
'Depends'-felt, ugyldigt pakkenavn 'libfreetype': tegnet '' tillades ikke (kun bogstaver, tal og tegnene '-+._' tillades)
fejlen er i linie 2715 libfreetype hvor ikke er et gyldigt tegn
med komandoen
Kode: Vælg alt
aptitude search libfreetype
~$ aptitude search libfreetype
i libfreetype6 - FreeType 2 font engine, shared library files
p libfreetype6-dev - FreeType 2 font engine, development files
så mon ikke den pakke skal hede libfreetype6
grunden kan være mange... fejl på harddisk, at computeren er blevet afbrudt mens der blev arbejdet i filen. der er mange scenarier der kan resultere i korupt data.