Jeg bruger flere måder til at køre ubuntu.
Boot fra pendrive /memorystick (forudsætter at comp kan vælge USB som boot)
ubuntu på sin egen harddisk
ubuntu ved siden af windows med dual boot............som jeg dog ikke bruger mere.
Sådan her.................[ (.PQ.) (.........XP......)(...ubuntu...) { (.swap.)(...data fra D:...) } ]
[ harddisk ]
( partition )
{ udvidet partition hvor der kan være flere selvstændige logiske partitioner }
Det kan laves med den indbyggede gparted fra ubuntu live CD
ubuntu lagt ind i windows "som et program" med systemvalg i opstarten. installeres med Wobi
Kan også afinstalleres.
Men hvis du lige venter lidt..................så kommer der snart en ny udgave om ca. 14 dage - nemlig ubuntu 9.04
Ps. Jeg har ikke nogen partition som hedder PQ
Dual-boot Vista/Ubuntu på Acer 7520G
-
- Geografisk sted: Smørum
Re: Dual-boot Vista/Ubuntu på Acer 7520G
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
Hej igen.
For det første, vil jeg lige pointere, at den version jeg prøver at installere er 9.04 beta (Der virker netkortet out-of-the-box, det gør det ikke i 8.10 )
Soundpartner: Jeg har prøvet at gøre det du siger, men der er et problem. I Vista, når jeg skal lave en ny partition, markerer jeg den ikke-allokerede plads, og trykker ny partition (eller hvad det nu hedder). Så kommer man igennem en vejledning og ender op med en primær partition, uden valg om at lave en logisk.
I Ubuntu 9.04, i GParted, når jeg skal lave en NTFS partition, kan man vælge fra en drop-down menu om man vil lave en primær, logisk eller "extended" partition, men man kan ikke vælge logisk?
Hvad gør jeg forkert?
For det første, vil jeg lige pointere, at den version jeg prøver at installere er 9.04 beta (Der virker netkortet out-of-the-box, det gør det ikke i 8.10 )
Soundpartner: Jeg har prøvet at gøre det du siger, men der er et problem. I Vista, når jeg skal lave en ny partition, markerer jeg den ikke-allokerede plads, og trykker ny partition (eller hvad det nu hedder). Så kommer man igennem en vejledning og ender op med en primær partition, uden valg om at lave en logisk.
I Ubuntu 9.04, i GParted, når jeg skal lave en NTFS partition, kan man vælge fra en drop-down menu om man vil lave en primær, logisk eller "extended" partition, men man kan ikke vælge logisk?
Hvad gør jeg forkert?
-
Først skal der laves en extended og inde i den skal der laves en logisk.
I windows Vista og win7 skal det laves fra diskhåndtering.
Start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering.
Når eller hvis du ændrer C: partitionen er godt lige at lave en genstart i windows.
Gælder også ændring af windows fra gparted
I windows Vista og win7 skal det laves fra diskhåndtering.
Start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering.
Når eller hvis du ændrer C: partitionen er godt lige at lave en genstart i windows.
Gælder også ændring af windows fra gparted
-
Ja, så man skal først lave 3 primære partitioner, før man kan lave logiske..
Så må jeg først slette mit D:\ drev, så installere Ubuntu (primær boot, resten logisk), og efter Ubuntu er blevet installeret, så tilbage i Vista og oprette D:\ drevet.
Så må jeg først slette mit D:\ drev, så installere Ubuntu (primær boot, resten logisk), og efter Ubuntu er blevet installeret, så tilbage i Vista og oprette D:\ drevet.
-
Nixen
Der kan være:
1 primær og en extented med mage logiske
2 primære og en extented med mage logiske
3 primære og en extented med mage logiske
Der kan være:
1 primær og en extented med mage logiske
2 primære og en extented med mage logiske
3 primære og en extented med mage logiske
-
OK, så først lave D:\ drev, og så installere Ubuntu med primær boot og resten i extended partition ..
Det her med partitioner er en smule forvirrende.
I GParted ser det således ud:
Er det muligt at oprette et D:\ drev her til brug i Vista, uden at skulle fjerne Ubuntu først? (ikke at det er noget problem, det er bare hurtigere end at skulle fjerne det igen)
Det her med partitioner er en smule forvirrende.
I GParted ser det således ud:
Er det muligt at oprette et D:\ drev her til brug i Vista, uden at skulle fjerne Ubuntu først? (ikke at det er noget problem, det er bare hurtigere end at skulle fjerne det igen)
-
Jeg går ud fra at det er det 90 GB ualokeret område du vil bruge til D:
Du kan godt lægge et drev (partition) der men jeg er ikke så sikker på at det bliver til D:
Men hvis ikke Vista har nogen henvisninger til D: - så mener jeg ikke at det betyder noget, hvis drevet skulle få et andet bogstav.
Du kan godt lægge et drev (partition) der men jeg er ikke så sikker på at det bliver til D:
Men hvis ikke Vista har nogen henvisninger til D: - så mener jeg ikke at det betyder noget, hvis drevet skulle få et andet bogstav.
-
eyvind: D:\ drevet bruger jeg kun til min dokumenter mappe, så når jeg finder ud af, at nu har jeg lyst til at formatere computeren (C:\ drevet), så beholder jeg dokumenterne på computeren.
Der er et problem med at lave det nye drev. Når jeg bruger GParted, markerer det uallokerede, og trykker ny, popper den op med et vindue hvor der står:
Kan jeg godt udvide en extended partition og så lave ntfs partitionen der?
Kan man overhovedet det? Det ser ud som om, at man skal afmontere de andre partitioner under den extendede partition for at lave noget med den (giver det mening???)
Der er et problem med at lave det nye drev. Når jeg bruger GParted, markerer det uallokerede, og trykker ny, popper den op med et vindue hvor der står:
Det er ikke muligt at oprette mere end 4 primære partitioner
Hvis du ønsker flere partitioner, skal du først oprette en udvidet partition. En sådan partition kan indeholde andre partitioner. Eftersom en udvidet partition også er en primær partition, kan det være nødvendigt at fjerne en primær partition først.
Kan jeg godt udvide en extended partition og så lave ntfs partitionen der?
Kan man overhovedet det? Det ser ud som om, at man skal afmontere de andre partitioner under den extendede partition for at lave noget med den (giver det mening???)
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
det er nemlig rigtigt... det du skal gøre er at udvidde sda4 sådan at den også indeholder de resterende 90 gb ualokeret plads. derefter kan du lave logiske partitioner på denne plads
-
OK, men skal jeg så afmontere sda5, sda6 og sda7, altså min /, swapfil og /home, og kan jeg bare gøre det imens jeg bruger dem? Og hvis ikke, kan jeg så bare boote fra min live-usb og gøre det i en live session, og så vende tilbage bagefter?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Andreas skrev:OK, men skal jeg så afmontere sda5, sda6 og sda7, altså min /, swapfil og /home, og kan jeg bare gøre det imens jeg bruger dem? Og hvis ikke, kan jeg så bare boote fra min live-usb og gøre det i en live session, og så vende tilbage bagefter?
jeg ville booote fra en livedisk og gøre det
-
Så virker det.
Tak for hjælpen allesammen
Tak for hjælpen allesammen