christian.arvai skrev:Det er bare lidt mystisk, for selve papirkurven i ubuntu var helt tom da jeg startede, det var kun fordi jeg skulle teste Nautilus og finde stien til M4iden, at jeg opdagede at der lå filer (flere gb) skjult i .trash på den externe, da jeg så prøvede at slette de enkelte filer, kom de lige så hurtig tilbage som jeg kunne nå at slette dem, derfor endte det med at jeg slettede hele .trash på den externe og det virkede så også efter hensigten.
Hejsa,
Christian når du bruger Del så sletter du ikke filer, men flytter dem teknisk set til affaldskurven - derfor giver det god mening at de kommer igen. For at lave en permanent sletning skal man bruge Shift + Del, så kan du uden problemer slette individuelle filer i .trash.
- den normale angivelse af at sletningen skal være rekursiv (gå hele vejen ned gennem hierarkiet) er -R. Men måske har Warhawk lavet et alias som sætter -r=-R
I følge rm manualen, er både -r, -R, --recursive rekursiv.
Det er altså underligt; filerne er der kun når den externe sidder til. Jeg har prøvet alle måder I har foreslået, men den nægter simpelthen at give mig tilladelse til at slette dem..?
M4iden skrev:Det er altså underligt; filerne er der kun når den externe sidder til. Jeg har prøvet alle måder I har foreslået, men den nægter simpelthen at give mig tilladelse til at slette dem..?
grunden til at du kun kan se filerne når den eksterne disk er forbundet er at filerne ligger på den eksterne disk i skraldespanden der.
jeg kom til at tænke på om ikke det måske er noget med ejerskabet af disken.
har du prøvet at sætte din egen bruger som ejer af disken? prøv en gang følgende komando:
Nu er der sikkert flere muligheder for at finde stien, men jeg bruger programmet Gparted til at se hvad mine externe hd´er hedder, du kan installere det med følgende kommando:
det kommer frem i system>administration>partition editor og bruges mest til at formatere med, men det skriver feks. også hvad hd´en hedder (oppe i højre hjørne kan man skifte hvis man har flere hd), skriv derefter stien ind som soundpartner beskrev det.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Med en ekstern harddisk er stien sandsynligvis /media/disk - ellers /media/'navn_på_disk' Du kan se navnet på disken på skrivebordet når den er tilsluttet
"Von guten Mächten wunderbar geborgen erwarten wir getrost was kommen mag. Gott ist mit uns am Abend und am Morgen Und ganz gewiss an jedem neuen Tag" (Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
Det er sgu godt nok underligt. Så lad os endnu en gang prøve på den grafiske måde. Først skal du sikre dig at den eksterne disk er monteret. Start så Nautilus i root tilstand
- marker disken (uden at åbne) - vælg Egenskaber | Tilladelser og sæt ejerskabet til dit brugernavn. Husk at sætte flueben i Anvend ændringer på alle undermapper og deres indhold - tryk <Enter>
Det er sgu godt nok underligt. Så lad os endnu en gang prøve på den grafiske måde. Først skal du sikre dig at den eksterne disk er monteret. Start så Nautilus i root tilstand Kode: sudo nautilus eller Kode: gksu nautilus
- naviger til root (/) - naviger til media
så skal din disk fremgå sammen med bl.a. cdrom
- marker disken (uden at åbne) - vælg Egenskaber | Tilladelser og sæt ejerskabet til dit brugernavn. Husk at sætte flueben i Anvend ændringer på alle undermapper og deres indhold - tryk <Enter>
Så skal den harddisk definitivt blive din.
SÅDAN!! NU ville den slette dem!! Jeg brugte kode nr. 2 og fulgte ellers dine instrukser..
det er bare underligt, for jeg stod faktisk allerede som ejer af disken?