WUBI - har I glemt dette program? LØST

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: WUBI - har I glemt dette program?

Indlæg af Stra »

keniel skrev: Alle mapper og filer fra Windows er der heller ikke problemer med at få fat på.
Hvordan gør du det? For det kan jeg ikke på min WUBI-installation.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

For ikke af få begrebet gjort alt for forvirrende er her den eksakte betydning af Dual-Boot, som egentlig oprindeligt kommer af Multi-Boot:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_boot
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
keniel
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Indlæg af keniel »

ChrisBuchholz skrev:
keniel skrev:Den installation man laver med Wubi vil jeg da kalde dobbelt boot. Jeg forstår heller ikke at der er flere ting der ikke virker i en Wubi-installation?
Det er jo Ubuntu der starter op IKKE Windows. Alle programmer jeg har installeret virker fint. Alle mapper og filer fra Windows er der heller ikke problemer med at få fat på.
Jeg mener, at Wubi er et installationsprogram, som hjælper med at installere Ubuntu i Windows, men at Ubuntu ikke kører i/med/på Wubi. Ikke skal jeg nogen vej udenom om Wubi for at starte Ubuntu.

Det ville være skønt hvis det var sådan, men det er det ikke.
Teknisk set har du ret i at det er et dual boot, for du kan vælge mellem to ting at boote op i (dual boot, dobbelt boot - to ting at boote), men det er ikke det der menes med ordet "dualboot". Dualboot, i normal tale, er når du har to seperate filsystemer, du kan vælge at boote op i, hvilket du ikke har med wubi. Wubi, og den ubuntu installation wubi laver, ligger i windows. Og fordi det rent teknisk bare er et windows program - omend et meget specielt et af slagsen - så kan det sagtens ske at der er ting der ikke virker efter hensigten, og din ubuntu-wubi-installation vil f.eks. også sande til med tiden, ligesom windows gør.
Du går også glip af de mange rigtig fede fi,lsystemer der er mulighed for at bruge i ubuntu (nyeste er EXT4 som bare er super hurtig).

Det hele - også termerne - kan være en smule svært at forstå korrekt for dødelige, så det er godt du spørger.

Jeg må desværre give dig ret. Efter en god gang surfing på nettet, blev jeg meget klogere. MEN - hvor jeg har vigtige Windows-programmer som absolut ikke må gå tabt, er dette et godt alternativ. Og desuden let at installere.
At det måske har sine begrænsninger og ikke er så hurtigt, er af lille betydning for en almindelige bruger som f.eks.mig. Derfor tror det er en god ide at anbefale det til nye Ubuntu-brugere, der vil prøve programmet før de tager springet til fuld installation (og måske fuld crash-down). :x eller til dem som absolut ikke vil risikere at Windows ikke fungere bagefter, men gerne vil have Ubuntu på PC'en.