Xserver vil ikke starte med Kubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Xserver vil ikke starte med Kubuntu

Indlæg af lath »

Problemet er en grafikkort driver - ganske som jeg mente det var, såvel som et kerne modul for dit grafikkort. Vi så tidligere i tråden hvordan kerne-modulet til driveren kom af og på hele tiden, hvilket indikerer at kernemodulet fortæller kernen at den ikke understøtter noget af det hardware, som er i maskinen.

lassenc skrev:Kan jeg afinstallerer den nye Xserver og installerer den som blev brugt til 8.04?

Jeg synes du skal gøre det her, fordi at du har nøjagtig det samme problem som mig første gang jeg vile installere Linux i 1998.

Der findes en udgave af Ubuntu, som ikke starter i grafisk tilstand (alternate?). Den kan måske hjælpe dig igang.
Hvis du installerer den, skal du sørge for at systemet starter op i tekst (kommandokonsol/terminal) tilstand - kaldes runlevel 3 - altså skal den starte op i runlevel 3. Runlevel 5 er (vist-nok) grafisk tilstand.

Fra konsollen skal du så ind og rette i /etc/X11/xorg.conf.
Tag lige en backup først med:

Kode: Vælg alt

cp /etc/X11.org.conf /etc/X11.org.conf.backup

Skal du bruge backupen skriver du bare:

cp /etc/X11.org.conf.backup /etc/X11.org.conf

Du starter så det grafiske system (X serveren og GDM (GNOME Desktop Manageren)) med

/usr/bin/startx 
kommandoen.

Den (X serveren) skriver også en log fil som giver dig en del hints om hvad der går galt i /var/log/Xorg.0.log
Meddelelser fra kernen finder du i /var/log/dmesg, og /var/log/kern.log. /var/log/messages er også interessant.

Når det grafiske system virker kan du sætte det til at starte op i run-level 5 (som vist-nok er X server tilstanden).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lassenc

Re: Xserver vil ikke starte med Kubuntu

Indlæg af lassenc »

Den er installeret fra alternate.

Hvad er det jeg skal ændrer i filen?