Tak for svarene.
Først vil jeg gentage, at det forbavser mig, at der ikke er en almindelig officel løsning, der kan anvendes på alle linux systemer. Særligt fordi softwaren allerede er blevet skrevet til ubuntu.
En løsning kunne være en debian package, der tilføjer 'allow louder ...' til diverse desktop guis.
Mht zob's sidste skærmbilleder.
Det du gør er, at du klikker 'sound preferences'. Derved fremkommer sound volume slideren. Den indstiller du derefter til over 100%. Det kan jeg også gøre.
Prøv, når du har indstillet sound volume slideren på over 100%, at scrolle volume ned på sound icon'et. Straks går lyden ned på 100% eller længere ned. Når man derefter scroller volumen op, vil den ikke gå over 100%.
Det jeg efterspørger er en instilling så i sound preferences står slideren på 150%, når man starter computeren og man kan på sound icon'et scrolle lyden op til 150%.
Præcis den indstilling, som 'allow louder ...' giver,
https://imgur.com/aC3FWMZ.
På debian's forum lød et forslag, at installere 'pavucontrol'. Fordi man kan indstille pavucontrol volume level til over 100%.
På min computer fremkommer ikke et pavucontrol sound icon, når man har installeret softwaren.
Et andet forslag var at bruge alsa. Jeg ved ikke, hvordan man gør det.
Endnu et forslag jeg fik.
/etc/asound.conf
Kode: Vælg alt
pcm.main {
type asym
playback {
pcm "master_softvol"
}
capture {
pcm "dsnoop"
}
hint {
show on
description "Main"
}
}
pcm.master_softvol {
type softvol
slave {
pcm "dmix:RATE=44100,FORMAT=S32_LE"
}
control {
name "MASTER"
card "DS"
}
min_dB -60.0
max_dB 10.0
resolution 200
}
Adjust card names/sample rates etc. for your system ofc.
Hvis det indebærer, at man ikke kan flytte hdd'en med styresystemet fra en computer til en anden, er det ikke en anvendelig løsning. Jeg har ikke testet forslaget.
Jeg mener, at det volume level, som slideren i sound preferences står på, når man starter computeren, burde stå i en file. Hvis der er en sådan file, kan man editere volume level i filen?