Laaaangsom opstart af programmer :(

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Laaaangsom opstart af programmer :(

Indlæg af Claus Henriksen »

Hvordan med harddisken? Hvordan er pladsen dimensioneret/brugt. Har du crypteret drev?
Prøv at starte en liveusb op med "toram" optionen (f6), så bruges kun ram.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Åh. Det er vist også mig der er lidt på vildspor. Jeg fik lige genlæst din oprindelige post og jeg har på en eller anden måde overset denne sætning
Som sagt er systemet som sådan heller ikke langsomt, det er opstart af programmer der er meget langsom.
Derfor trækker jeg min interesse for din grafikopsætning i mig igen.

Var det alle programmer, der var langsomme i opstart?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg kunne faktisk godt mistænke bumblebee for at skabe problemer omkring opstarten af programmer.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Så trækker jeg tilbagetrækningen af min interesse for dit grafikkort tilbage igen.
MonsieurJ

Indlæg af MonsieurJ »

@AJenbo - ved opstart skriver firefox

Kode: Vælg alt

firefox

(process:6521): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion 'sys_page_size == 0' failed

(firefox:6521): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::sm-connect after class was initialised

(firefox:6521): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::show-crash-dialog after class was initialised

(firefox:6521): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::display after class was initialised

(firefox:6521): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::default-icon after class was initialised

og @zob

/usr/lib/nux/unity_support_test -p && dpkg --list | grep -i nvidia
OpenGL vendor string:   Intel Open Source Technology Center
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile
OpenGL version string:  3.0 Mesa 10.1.3

Not software rendered:    yes
Not blacklisted:          yes
GLX fbconfig:             yes
GLX texture from pixmap:  yes
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program:        yes
GL fragment program:      yes
GL vertex buffer object:  yes
GL framebuffer object:    yes
GL version is 1.4+:       yes

Unity 3D supported:       yes
ii  bbswitch-dkms                                         0.7-2ubuntu1                                        amd64        Interface for toggling the power on nVidia Optimus video cards
ii  bumblebee                                             3.2.1-5                                             amd64        NVIDIA Optimus support for Linux
ii  bumblebee-nvidia                                      3.2.1-5                                             amd64        NVIDIA Optimus support using the proprietary NVIDIA driver
rc  libcuda1-304                                          304.117-0ubuntu1                                    amd64        NVIDIA CUDA runtime library
ii  libcuda1-331                                          331.38-0ubuntu7.1                                   amd64        NVIDIA CUDA runtime library
rc  nvidia-304                                            304.117-0ubuntu1                                    amd64        NVIDIA legacy binary driver - version 304.117
ii  nvidia-331                                            331.38-0ubuntu7.1                                   amd64        NVIDIA binary driver - version 331.38
rc  nvidia-libopencl1-304                                 304.117-0ubuntu1                                    amd64        NVIDIA OpenCL Driver and ICD Loader library
ii  nvidia-libopencl1-331                                 331.38-0ubuntu7.1                                   amd64        NVIDIA OpenCL Driver and ICD Loader library
rc  nvidia-opencl-icd-304                                 304.117-0ubuntu1                                    amd64        NVIDIA OpenCL ICD
ii  nvidia-opencl-icd-331                                 331.38-0ubuntu7.1                                   amd64        NVIDIA OpenCL ICD
ii  nvidia-settings                                       331.20-0ubuntu8                                     amd64        Tool for configuring the NVIDIA graphics driver
ii  primus                                                0~20131127-2                                        amd64        client-side GPU offloading for NVIDIA Optimus

Jeg tror jeg ved tidligere installationer har haft mesa-utils installeret men kan ikke huske hvorfor jeg havde det og jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad det indeholder. Systemet har dog også tidligere opført sig langsomt ved opstart af programmer så det ville nok ikke gøre nogen forskel?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det eneste jeg ikke helt forstår er du tilsyneladende ikke får noget output på

lsmod | grep -i nvidia
Burde der ikke være loaded nvidia moduler. Jeg er ikke nogen kerne-ekspert, så jeg føler mig ikke sikker. Jeg synes bare det er lidt besynderligt. Ved den computer jeg sidder ved nu, har jeg faktisk Nvidia grafik (omend ikke optimus) og jeg får da et lille output på nævnte kommando:

nvidia              10540234  66 
drm                   303102  2 nvidia

Kan du loade dem manuelt?

sudo modprobe nvidia

Og hvad får du så på?

lsmod | grep -i nvidia
MonsieurJ

Indlæg af MonsieurJ »

zob jeg kan ikke loade dem manuelt med linjen du skrev, den returnerer bare
modprobe: FATAL: Module nvidia not found.
måske er det problemet?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Måske kan du ende i et miljø hvor du ikke længere har en grafisk brugerflade og hvis du ikke har det godt med terminalen, skulle du måske sørge for at have en backup, så det er så let som muligt for dig hvis du gerne vil geninstallere.

Prøv at køre følgende hvis du er på 64 bit

sudo update-alternatives --config x86_64-linux-gnu_gl_conf
Hvis du er på 32 bit så skift den ud med denne her

sudo update-alternatives --config i386-linux-gnu_gl_conf

Herefter får du et spørgsmål. I første omgang kunne det være interessant om du bare kunne copy-paste hvilke valg du har.
Hvis du gør det og ikke ønsker at foretage ændringer kan du (som der også står) bare taste enter.

Der er også et script her, men vi er langt uden for mine kernekompetencer:
https://devtalk.nvidia.com/default/topic/705993/easy-switch-between-bumblebee-and-nvidia-prime/
MonsieurJ

Indlæg af MonsieurJ »

Den returnerer følgende

Valg         Sti                                        Prioritet  Status
------------------------------------------------------------
  0            /usr/lib/nvidia-331/ld.so.conf              8604      autotilstand
  1            /usr/lib/nvidia-331-prime/ld.so.conf        8603      manuel tilstand
  2            /usr/lib/nvidia-331/ld.so.conf              8604      manuel tilstand
* 3            /usr/lib/x86_64-linux-gnu/mesa/ld.so.conf   500       manuel tilstand

hvilket ikke siger mig så meget? :p
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Aha. Interessant. På den maskine jeg har med nvidia er option 3 valgt, så prøv at køre kommandoen igen og vælg 3 før du taster ENTER.
Prøv derefter en genstart.
MonsieurJ

Indlæg af MonsieurJ »

Jeg har kørt med den 3. mulighed noget tid nu. Kan ikke mærke den store forskel. Er der monstro noget at vinde ved at prøve de andre muligheder? Jeg ved ikke om det kan være noget med de proprietære drivere ellers?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Mystisk. Jeg har ikke mulighed for at tjekke på føromtalte NVIDIA maskine, men jeg er da ret sikker på at jeg mente at option 0 var valgt på min. Måske er jeg kommet til at skrive 3 fordi jeg så at din havde valgt option 3 og derefter lavet en brainfuck. Prøv 0.
MonsieurJ

Indlæg af MonsieurJ »

Det gør desværre heller ingen forskel :/