Permanent sletning af mappe

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
DICKHILL

Re: Permanent sletning af mappe

Indlæg af DICKHILL »

Puuuh, det tager sgu lidt længere tid, når der ikke kan skrives Æ, Ø & Å.. - Men det lykkedes! (o:

Så harddiskene laves rent faktisk i dag, så de i sig selv ikke rigtig er til at gennemgå for tidligere filer, da de skriver data oveni hinanden?
Selvom der opstår mere og mere internet-kriminalitet? - Det hænger jo ikke helt sammen.. :P
Det er da at sætte myndighederne ud af spillet til rent faktisk at kunne opklare noget..

Ja, at skulle overskrive 1,6TB tager sgu tid! Haha..
Men havde ikke lige tænkt over at den jo har sin skrive-hastighed og at den skal skrive ny(e) fil(er) for at udfylde den tomme plads..
Og hvis det endda normat overskriver 35 gange, så tager det pludselig RIGTIG LANG TID!
Så det kunne være at jeg skulle prøve at sætte den igang igen..
Men skal der så skrives -ll eller bare -l ?
http://manpages.ubuntu.com/manpages/hardy/man1/srm.1.html

Så den "helt rigtige" måde at wipe en disk på, er altså hele disken, med 'dd' ?
(Det gives et forsøg senere, på min USB-pinde..)
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Selvom der opstår mere og mere internet-kriminalitet? - Det hænger jo ikke helt sammen.. :P
Det er da at sætte myndighederne ud af spillet til rent faktisk at kunne opklare noget..

Det sætter jo også kriminelle ud af spillet at de ikke kan stjæle data.
Når lejligheden byder sig.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

De kan vel stadig hente hvad der ligger på maskinen nu?
Jeg ikke ekspert på nogen af områderne, men synes bare at man hører mere om visa/dankort-tyveri og de videoer der er langt langt værre!!

Det var lidt af et sidespor jeg kom ud på der, men det var nu også kun en kort tanke..

Men hvis man virkelig har nogen former for data man (eller andre) ikke skal have, så er den sten sikre løsning vel muggerten der hænger nede i skuret? :P
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Jeg har netop lige kørt bleachbit og photorec på en USB pind jeg har fundet på gaden..
- Host... Lad mig oplyse om at man skal huske at tjekke sin mad på McDonalds for "glemte sager".. (o:
Og at det først er når man er fyldt 18 år at man er påtvunget et hygiejne-kursus-halløj..

Der lå 852 filer, som jeg formaterede på min Windows maskine..
Jeg kørte først photorec, hvor den fandt 858 filer..
Tog en tur med bleachbit og derefter photorec igen, uden at den kunne genskabe noget..
Men den melder 1 fejl [Errno 22]
/media/simon/KINGSTON/tmpAankONjt- osv.......

Jeg prøvede igen, hvor jeg overførte 3 .flv-videofiler, formaterede enheden, kørte photorec hvor den fandt filerne, kørte bleachbit og derefter photorec igen, hvor de var væk..
Men denne gang fandt den en f0000000.fat fil der fylder 129MB?

christian.arvai,
Har du husket at sætte flueben i "Overskriv filer for at skjule indholdet" under indstillinger og Generelt?

Min pind var en "128MB Kingston DataTraveler 2.0" ifølge photorec..
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

AJenbo skrev:2. Ved for soeg paa at rense alt data fra en disk vil overskrivning af tom plads ikke fjerne data og visrus der maate gemme sig i MBR eller MFT omraadet. En fuld overskrivning af disken kan goers med:

Kode: Vælg alt

sudo dd if=/dev/null of=/dev/sdb

(sikre dig at disken der skal slettes er /dev/sdb)
Bagefter skal du saa oprette en ny partitions-tabel og partition, eventuelt med Disk vaerktoejet eller Gparted.

Ville dette også være godt til at klone en HDD?
Eksempel: sudo dd if=/dev/sdc of=/dev/sdb

## UPDATE:
Og skal jeg gå op i når 'fdisk' skriver at der ikke er en gyldig partitionstabel på /dev/sdb og /dev/sdc ?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

-ll burde være sikker nok. En hammer er ikke altid nok, det er 2 gange lykkeds for mig at genskabe data fra harddiske hvor folk har forsøgt sig med den metode. Har man et rigtigt laboratorie til data recovery kan man også overflade analysere de fysiske plader, så sørg altid for at overskrive disken først. Måske ville en bedre if= med dd være /dev/urandom (tjek stavning) hvilket ville give samme resultat som srm -ll men for hele disken.

Ja dd er også et godt værktøj til at klone en disk. Dog kan det gå hurtigere med et værktøj der kopiere på fil nivou da den så ikke behøves at kopiere tom plads, og man ville kunne kopiere til en mindre disk hvis man ønsker det.

Fdisk kan godt være lidt følsom, min holdning er at hvis det virker så virker det, uanset hvad fdisk måtte mene.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Lige en hurtig rettelse..
Det er 'gdisk' jeg skal bruge, da vi taler om en 3TB disk..
Jeg har nu brugt 2-3 timer på at finde ud af hvordan den skal partitioneres korrekt, da jeg læser noget med at de skal have "4K alignment"/sectors for optimal ydelse... :S
Forstår hat og briller af det her!!

## UPDATE:
Well.. Aner ikke hvad jeg har gjort og ikke gjort... Andet end at oprette og slette flere partitioner, samt have pillet ved ekstra-funktionerne i 'gdisk'

Men nu lader jeg det være som det er..
Det ser hvert fald ud til at overførselshastigheden er i top nu! :D
For første gang, nogensinde, gik den op og ikke ned.. Og ligger pt. stabilt på 104,7-104,9MB/sek.. - Me like!
(Selv efter 65GB er kopieret (ca. 20 minutter))
#####

Så hvis jeg skal flytte data fra HDD til HDD, så er det bedre at bruge cp, hvis rettigheder, osv. ikke har nogen betydning?

Nåh.. Så er det sgu ikke besværet værd at gå i skuret, kan jeg høre! :P
Så dd -ll til mapper/filer og dd if=/dev/urandom for en hel dig.. - Og så huske tålmodigheden! (o:
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er "srm -ll" for filer/mapper.

Du kan bruge rsync til at kopiere filer/mapper og stadig beholde rettigheder mv.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Jeg har valgt at give Ajenbo credits for det "rigtige svar"..
Det var det eneste indlæg der indeholdte alt hvad vi har kigget på, sammen med en grundig beskrivelse! (:
Dog har jeg ikke prøvet noget af det, andet end BleachBit på et par USB pinde men én overskrivelse, som virkede perfekt!

AJenbo skrev:BleachBit og sfill overskriver den fri plads. Der er bagsider ved det i forhold til det I hver i saer forsoeger at opnaa.

1. Sletning af filer, det gaar langsomer at overskrive alt fri plads end blot de filer der slettes. srm er som standart sat til at lave 35 overskrivninger af file, men paa moderne harddiske og flash hukommelse (SSD, USB-stick. etc.) er det kun noedvendigt med en overskrivning saa hvis du saeter srm til kun at overskrive 1 gang burde det give optimal hastighed og stadig vaere sikkert.

Mht. til at data aldrig kan slettes saa kan det vaere personen har taengt paa hvordan det foer hend har vaeret muligt at genskabe data ved at analysere den fysiske disk og det der kan lade sig goere at genskabe tidligere filer der har vaeret overskrevet da dataen ikke altid skrives i helt det samme spord. Med moderne harddiske er der dog tvivl om det stadig kan lade sig goere da de skriver dataen meget mere kompakt og faktisk en lille smugle oven i hin anden saa der ikke laerngere kan findes spord af den gamle data i kanten af der hvor den skriver.

2. Ved for soeg paa at rense alt data fra en disk vil overskrivning af tom plads ikke fjerne data og visrus der maate gemme sig i MBR eller MFT omraadet. En fuld overskrivning af disken kan goers med:

Kode: Vælg alt

sudo dd if=/dev/null of=/dev/sdb

(sikre dig at disken der skal slettes er /dev/sdb)
Bagefter skal du saa oprette en ny partitions-tabel og partition, eventuelt med Disk vaerktoejet eller Gparted.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Super! Den prøver jeg lige når den mappe jeg er ved at kopiere nu, er færdig! (:
Mange tak til jer alle!!

(Den kører btw. stadig med 103 MB/sek. !! :shock: )