Network servers mappe på skrivebord.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
cali1

Re: Network servers mappe på skrivebord.

Indlæg af cali1 »

Tak Klaus, mærkeligt nok er både skrivebord og root/skrivebord mapperne tomme så jeg gad nok vide hvor den network servers fil befinder sig....???
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Virkede det heller ikke med at slette den fra terminalen? Er du sikker på hvilken mappe du er inden i når du bruger Nautilus, hvis du trykker ctrl+l viser den dig den absolutte sti, prøv at skrive den her inde.

Hvad giver følgende kommando:

Kode: Vælg alt

ls -lh ~/Skrivebord/ | grep -i network
cali1

Indlæg af cali1 »

Kommandoen giver følgende: -rwxr-xr-x 1 carsten carsten 616 aug 8 15:32 gnome-network-panel.desktop

Nautilus og crtl l giver: /root/Desktop
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

/root/Desktop er ikke dit skrivebord men root's skrivebord, du skal navigere til mappe /home/carsten/Skrivebord.

Det ser ud til at det skyldes at du har fået lagt en genvej til netværk på dit skrivebord, følgende kommando burde fjerne den:

rm ~/Skrivebord/gnome-network-panel.desktop
cali1

Indlæg af cali1 »

Tak for tippet men den kommando ændrede desværre intet. Jeg har ikke mappen home/carsten/skrivebord, men kun home/skrivebord.

Hov nu fandt jeg det via crtl l, men der lå Network Server ikke den ligger åbenbart kun i arbejdsområdet....
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Fik du nogen besked efter at du kørte kommandoen, kør også den anden kommando igen:

ls -lh ~/Skrivebord/ | grep -i network

De stier du skriver er der flere ting der ikke kan passe ved, så det virker som om du enten ikke aflæser dem korrekt eller ikke bruger ctrl+l. Ud over at se stien ved ctrl+l kan du også indsætte den sti jeg skrev og trykke enter for at springe til mappen.
cali1

Indlæg af cali1 »

carsten@carsten1215:~$ rm ~/Skrivebord/gnome-network-panel.desktop
rm: kan ikke fjerne '/home/carsten/Skrivebord/gnome-network-panel.desktop': Ingen sådan fil eller filkatalog
carsten@carsten1215:~$

Den seneste kommando du gav mig gav intet svar.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, så er genvejen blevet slettet, men du siger mappen stadig er der? Har du prøvet at logge ud og ind igen efterfølgende.

Hvis den stadig er der så giv os resultatet fra denne kommando:
ls -lh ~/Skrivebord/
(obs: den giver en liste af alle filer på dit skrivebord)

Jeg fik lige en god ide, hvis du køre følgende kommando vil filhåndteringen åbne med administrations rettigheder på dit eget skrivebord, så behøves du ikke finde ud af at navigere der hen:

gksu nautilus $HOME/Skrivebord
cali1

Indlæg af cali1 »

Ja jeg logget ind og ud samt tændt og slukket pc mappen er der stadig.
ls -lh ~/Skrivebord/ giver oversigt over mit skrivebord/arbejdsområde filerne er korrekte, Network Server fremgår ikke heraf men er stadig på arbejdsområdet.... :(

Home/skrivebord kommandoen viser også de korrekte filer på arbejdsområde, med undtagelse af Network Server.
Vedhæftede filer
skrivebord.png
skrivebord.png (1002.97 KiB) Vist 86 gange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Arbejdsområdet er det lag hvor program vinduerne befinder sig. Skrivebordet ligge bagved.

Er mappen der også hvis du opretter en ny test bruger?

Jeg skal lidt bruge den liste du får når du køre ln kommandoen, ellers kan jeg ikke se hvad der kan gøres.

Jeg har selv lige oprettet genvejen på min skrivebord og her hade jeg ikke problemer med at fjerne den (højerklik -> smid i papirkurven).
cali1

Indlæg af cali1 »

Prøvede nu at oprette endnu en adm konto - der er skrivebordet/arbejdsområdet helt tomt. Højreklik "smid i parpirkurv" virker ikke på omtalte fil, men går med andre filer jeg har prøvet....

Hvordan får jeg fra ny adm.konto adgang til programmerne fra gl. adm.konto - så kunne jeg omgå problemet derigennem, kan ikke lige finde min musik programmer wine-programmer m.v. fra ny adm.konto.

Ja AJenbo kan godt forstå du er lidt opgivende men tak for din hjælp. Jeg er selv ved at gå op i limningen. Troede ikke det var så svært at slette en dum fil i Ubuntu - der er det noget nemmere i win. men vil så gerne lære Ubuntu idet open source tiltaler mig, men jeg må indrømme at denne problemstilling har rykket lidt ved min open source indstilling.

Endnu mange tak for din hjælp AJenbo.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Kan du ikke smide den i en mappe du opretter på skrivebordet og så slette denne mappe?
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg har flere gange prøvet at have en fil der ikke ville slettes på Windows, der findes også programmer specifikt til at slette filer der ikke vil slettes på Windows. Dit er det første tilfælde jeg har oplevet på Linux.

For at kunne gøre noget skal jeg som sagt se resultat fra:

ls -lh ~/Skrivebord/

Og har du selv prøvet via denne:

gksu nautilus $HOME/Skrivebord

Wine programmer ligger i /home/carsten/.wine
Din musik ligger i /home/carsten/Musik
cali1

Indlæg af cali1 »

Jeg kan ikke finde musikken fra min nyoprettede administratorkonto....., eller jeg kan måske ikke tilgå alle filer fra admkonto 2?

Resultat af kommando:
totalt 156K
-rwxr-xr-x 1 carsten carsten 395 maj 27 19:38 Engelsk-Dansk Dansk-Engelsk.desktop
-rwxr-xr-x 1 carsten carsten 7,9K maj 25 15:27 firefox.desktop
-rw-rw-r-- 1 carsten carsten 136K aug 14 10:24 Netværk
drwxr-xr-x 3 carsten carsten 4,0K aug 14 10:24 Netværk-filer
-rwxr-xr-x 1 carsten carsten 438 maj 27 19:41 Tysk-Dansk Dansk-Tysk.desktop

Jeg kan ikke overføre Netvork Server mappen til anden mappe ej heller papirkurv....
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

cali1 skrev:Jeg kan ikke finde musikken fra min nyoprettede administratorkonto....., eller jeg kan måske ikke tilgå alle filer fra admkonto 2?

Du burde godt kunne til gå den, har du husket at navigere ud af din nye bruger mappe, eller eks bruge ctrl+l og indsætte den sti jeg har givet dig?

Prøvede du med den anden kommando jeg gav dig?

Prøv at højer klikke på filen og vælge Egenskaber og giv os et billed af hvad der står under Generelt og Rettigheder.