albert skrev:Hej
jeg er meget nybegynder har godt nok prøvet ubuntu i 2010 men hoppede fra det igen men har fået mod på det igen.
Når jeg går ind under systemindstillinger, som er den eneste som jeg kan finde, er der ikke noget (GUFW)firewall configuraation, når jeg googler det skal man gå ind under system-adminstration-firewall configuration, jeg kan ikke finde det?
Husk at finde ud hvor gammelt det er og til hvilken Ubuntu version det er om når du finder noget ude på nettet.
Husk også at være kritisk og ikke bare bevidstløst køre alle de kommandoer du ser - bare en advarsel så du tænker dig om.
Når du søger om f.eks. Ubuntu 12.04 så start altid din søgning med at skrive:
Kode: Vælg alt
ubuntu 12.04
Her har du skrevet til hvilket styresystem du søger information om - nu kan du så tilføje om hvad du søger information om (f.eks. et program, en bestemt konfigurationsfil) og hvordan (f.eks. gøre en bestemt ting)
Programmet hedder ikke system-administration-firewall - det kunne være GNOMEs firewall manager.
Det program du har installeret hedder kun gufw.
albert skrev:Jeg har installeret et program fra softwarecenter programmet som har et blå og hvidt skjold, kunne det ikke være det som der burde ligge under adminstration?
Kig i filens egenskaber (højreklik > vælg "Egenskaber") på ikonet/teksten. Der sker muligvis ikke det samme som der sker i min desktop.
Lige en bemærkning:
Jeg kan ikke se det du ser, og det du beskriver kunne lige så godt være et logo for et andet firewall program - men det kunne da godt være gufw.
Har du prøvet at starte programmet op, og i dets menu vælge Hjælp > Om, og så læse hvad programmet siger at det hedder?
albert skrev:System værktøjer er det det samme som system indstillinger den med tandhjulet og fast nøglen eller?
Mvh Albert
PS håber at i har lidt tålmodighed.
Jeg bruger som sagt LXDE desktoppen, så de andre må svare på hvad du skal gøre i Unity desktoppen.
/Lars