bærbar med ubuntu som skolepc?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: bærbar med ubuntu som skolepc?

Indlæg af lath »

Brugeren skal stadig finde ud af at sætte SD kort i hvis det falder ud samt samle alle stik. Den er også nær umulig at transportere mellem hjem og skole, eller tage med til venner for at lave lektier sammen. Jeg vil også stadig mene adgangsbarriererne er højere for at lave en opsætning med Rasbery Pi maskiner end det er for bærbar der skal omformateres, både for skole og elever.

Ja ok, men en raspberry Pi er en computer der er lavet til børn.

Følger du med i hvad lærere og børn laver med Raspberry Pi bliver du forbavset.

En anden ting er at børn på f.eks. 8 år er vant til at håndtere forbrugerelektronik, og forbinde ting sammen er ikke et problem for børn i England, og sandsynligvis nok heller ikke for børn på samme alder i Danmark.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg har ikke fulgt det så nært, men jeg har dog set et par enkelte artikler. Det er rigtig fedt at se det den interesse der er omkring det. Den billige pris og simple konstruktion, samt de mange forbindelses muligheder, har været et stort gennembrud der har at give børn mulighed for at være med helt fra starten. Det er genialt til IT undervisning m.m. Ardoino fortjner nok også at blive nævnt i denne sammenhæng da de to projekter ligger meget tæt op på hin anden.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Som forhenværende IT ansvarlig på en skole, der har erfaring med hvordan elever bruger og behandler IT udstyr, så skal computerne være af en ret solid kvalitet.

DELL skal til reparation KONSTANT (vi havde mellem 10-20% til reparation næsten hele tiden - især fordi knapperne på tasteturerne ikke kunne holde til elevernes (mis)brug)

De eneste computere som faktisk kunne holde var IBM /Lenovo maskiner, med aluminiums chassis (dem kunne man reelt set også hoppe på) og de koster på langt den forkerte side af 4.000,- selv når de er købt ind i hundredvis. Til gengæld har jeg en der har kørt nu i 8 år, og som stadig holder ca 1½ - 2 timers batteri med Ubuntu på.

At give elever noget med hjem med kabler der skal samles vil gå helt galt. Der vil mangle og skulle nyanskaffes tilbehør hele tiden. Så derfor er Rasberry Pi en vild men også potentiel katastrofal retning.

Det er ikke bare nyanskaffelsesprisen der skal kigges på - men i lige så høj grad TOC.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Egentlig underlig der ikke er en solid og billig skole-pc?
Når lejligheden byder sig.
nymark1
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af nymark1 »

Tak for en masse spændende indlæg, kom endelig med flere :)
Indtil videre ser det ud som om at der ihvertfald er enighed om at en tablet/Ipad ikke er det rigtige til skolebrug, fordi de ikke egner sig til at skrive på.
At den hardware man vælger skal være rimeig robust.
Og at en Chromebook ikke er nødvendig, for at eleverne kan arbejde med online office dokumenter.
Så langt så godt :)
Jeg synes faktisk at en computer med et styresystem som Ubuntu/ Lubuntu er smartest. Dels fordi man kan gemme filer lokalt på sin maskine, og dels fordi en Windows computer altid kommer til at føles mere og mere langsom, jo længere man har brugt den. Det er ihvertfald min oplevelse, også med bærbare med Window 7.
Og eleverne skulle helst have glæde af deres maskine i mange år.
Rasberry Pi lyder spændende, men det har jeg slet ingen erfaringer med
Brugeravatar
Kurt Christensen

nymark1 skrev:Tak for en masse spændende indlæg, kom endelig med flere :)
Indtil videre ser det ud som om at der ihvertfald er enighed om at en tablet/Ipad ikke er det rigtige til skolebrug, fordi de ikke egner sig til at skrive på.
At den hardware man vælger skal være rimeig robust.
Og at en Chromebook ikke er nødvendig, for at eleverne kan arbejde med online office dokumenter.
Så langt så godt :)
Jeg synes faktisk at en computer med et styresystem som Ubuntu/ Lubuntu er smartest. Dels fordi man kan gemme filer lokalt på sin maskine, og dels fordi en Windows computer altid kommer til at føles mere og mere langsom, jo længere man har brugt den. Det er ihvertfald min oplevelse, også med bærbare med Window 7.
Og eleverne skulle helst have glæde af deres maskine i mange år.
Rasberry Pi lyder spændende, men det har jeg slet ingen erfaringer med

Nu kan man jo få løst tastatur til tablet, så det er ikke et ubetinget godt argument imod dem.
nymark1

Indlæg af nymark1 »

Sammenlignet med en bærbar synes jeg netop ideen med en tablet går tabt, hvis man også skal have et tastatur til den.
Ungerne får flere ting at slæbe på, og flere ting der kan blive væk.
Brugeravatar
Kurt Christensen

nymark1 skrev:Sammenlignet med en bærbar synes jeg netop ideen med en tablet går tabt, hvis man også skal have et tastatur til den.
Ungerne får flere ting at slæbe på, og flere ting der kan blive væk.

Joo men du får en touch-skærm med med gyroer som kan bruges til div apps
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Som far til tre børn, i alderen 11 til 14 år, vil jeg mene at den Asus, der blev linket til tidligere i tråden, vil være et rigtigt godt bud. Jeg har selv en Asus N73SV, og den kører perfekt med Ubuntu, dog har jeg valgt at blive på 12.04, da jeg satser på LTS udgaverne.

Tablets vil jeg mene er en meget dårlig ide. Det er meget få gange at, jeg selv har set dem i brug på HF, og de få gange de bliver brugt, er de langt dårligere end de bærbare pc'er, som vi har i klassen (selv dem der er flere år gamle).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
nymark1

Indlæg af nymark1 »

How to be me skrev:http://www.pricerunner.dk/pl/27-2856803/Baerbare/ASUS-X301A-RX169H-Sammenlign-Priser
En vognfuld af denne og så ellers igang med at installere Ubuntu på hele harddisken til den store guldmedalje :P

Slet ikke noget dårligt bud :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Et problem ved både tablet og Rasberry Pi er at de ikke undersøtter flash så der vil være nogle ting man ikke vil kunne tilgå på nettet.

Selv hvis man tilslutter et tastatur til en tablet er det stadig et problem at markere, kopiere og formatere teksten på dem, og det er besværligt at håndtere mere end en ting af gangen (eks. søge oplysninger og skrive den ned).

Syndes man touch-skærm er en fordel så er der efterhånden mange bærbar der også inkludere dette, det øger dog pris en del og er på mange måder en gimmick med meget begrænset anvendelses muligheder.

thj01 skrev:Det er ikke bare nyanskaffelsesprisen der skal kigges på - men i lige så høj grad TOC.

Theory of Constraints?
thj01

Indlæg af thj01 »

ahh ups

TCO - Total Cost of Ownership.

De "billige" ipads på skolerne er gået hen og blevet dyre - fordi langt flere end de har regnet med ikke kan holde til daglige brug og elevers "misbrug"

Kører LTS udgaverne.

thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Raspberry Pi
er et stykke legetøj, der også kan bruges til lowcost servere, mediecentre, mv. Men direkte at bruge den som en desktop pc, holder ikke i længden. Max som en lille køkkenpc.
Raspberry pi er ikke det mest holdbare produkt. Den har det med at breake sd kort, især ved forkert nedlukning, så de skal geniinstalleres. Har selv to kørende én som Videovæg på arbejdet og en som mediecenter derhjemme. Og er igang med at sætte én op som køkkenpc.

Chromebooks, hvis konceptet dur, så er jeg sikker på en producent gerne vil importere 500-1000 stk eller lign. så længe modtageren ikke klantrer dem for at flash og java ikke virker på dem. Men her kan man jo prøve først at installere det på en testgruppe af elever fo at se om det virker.

Kvalitets bærebare kontra billige Der er ingen tvivl om at hvis man skal have noget holdbart så skal man have fat i lenovo maskiner i den dyre ende. Men selv dyre robuste pc'er har deres svage punkter og så er de endnu dyrere at reparare end billige.
Hvis man vil købe nyere brugte kvalitets pc'er så er firmaer som Uniplus eller commerze-it nogen man kan forhøre sig hos, tit er der gode besparelser hvis man kan nøjes med en last year brugt pc.

Hvis det var mig. Og Ubuntu eller chromebook løsningen rent software mæssigt fungerer med skoleintra eller hvad det nu hedder. så ville jeg købe 600 stk til 500 elever, hvor en fin billig 13" kunne være en god løsning. Gerne en der var forholdsvis let at skille ad.
Konceptet skulle så være at pc'en er til låns, dvs. skolens ejendom og skulle forsikres for tyveri og større nedbrud.

Små nedbrud skal klares af et mindre team som vedligeholder dem.

Når så en pc går i stykker så er det legende let lige at flytte harddisken over i en anden af de 100 som stadig er på lager og eleven kan komme videre. eller bare bytte pcen, hvis der ikke er personlige oplysninger på denne.

Samtidig kan man "inhouse" selv udkskifte skærme mv. med de 100 stk buffer.

På den måde sparer man en masse dyre reparations aftaler og nedetid.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
thj01

Indlæg af thj01 »

@Thomas

Du glemmer at skoler som oftest "køber" deres IT support af kommunen, og der er timeprisen måske oppe omkring 4-500 kr + moms.

Så man udskifter "ikke bare" en skærm.

Derudover så skal skole PC'ere betragtes som produktionsværktøjer - ikke "bare en pc". Eleverne er afhængige af dem og bliver det endnu mere i tiden fremover. Så en elev der ikke har sin bærbare i 3-4 dage kan være et stort problem. først for eleven og siden for læreren.

Når skolen leverer varen skal skolen også stå inde for fejlene og den kaskade af problemer den udløser. Herunder at læreren måske skal afsætte ekstra tid til at rette/evaluere.

Jeg tror at rigtig mange beslutninger angående skoleIT ville blive langt bedre, hvis man begyndte at betragte elever som medarbejdere og lærerne som arbejdsledere. For så ville vi stoppe med at eksperimentere med dem og give dem andenrangsløsninger hvor man "bare ...."

Sorry - har siddet fast i det system i 12 år og oplevet "smart asses" fortælle hvordan vi "bare" ordnede noget. Bare eksisterer ikke i virkelighedens verden - og slet ikke hvis det pludselig viser sig at alle computerne har en fejl der skal repareres. Eller at reperations computerne pludselig hober sig op fordi IT-afdelingen ikke har tid.

Som alle ved har lærerne lige fået besked på at undervise mere (med Stalinistiske metoder - 5 årsplan og hele pivtøjet), hvilket sjovt nok kommer til at gå ud over denne slags opgaver, fordi tiden skal tages et sted fra.

og så skal der også tænken en ret banal ting ind. Strømstikker i sådan en bærbar skal være af såden en kvalitet, at den kan tåle at blive flået ud og ind, at folk flader i ledningerne og at elever på ingen må viser "omtanke".

Vi snakker ikke "bare" om brugere - vi snakker om destruktive brugere

Kører LTS udgaverne.

thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

THJ01:
Du glemmer at skoler som oftest "køber" deres IT support af kommunen, og der er timeprisen måske oppe omkring 4-500 kr + moms.

Så man udskifter "ikke bare" en skærm.

Derudover så skal skole PC'ere betragtes som produktionsværktøjer - ikke "bare en pc". Eleverne er afhængige af dem og bliver det endnu mere i tiden fremover. Så en elev der ikke har sin bærbare i 3-4 dage kan være et stort problem. først for eleven og siden for læreren.

Når skolen leverer varen skal skolen også stå inde for fejlene og den kaskade af problemer den udløser. Herunder at læreren måske skal afsætte ekstra tid til at rette/evaluere.

Det jo netop min pointe....

Migselv:
Konceptet skulle så være at pc'en er til låns, dvs. skolens ejendom og skulle forsikres for tyveri og større nedbrud.

Små nedbrud skal klares af et mindre team som vedligeholder dem.

Når så en pc går i stykker så er det legende let lige at flytte harddisken over i en anden af de 100 som stadig er på lager og eleven kan komme videre. eller bare bytte pcen, hvis der ikke er personlige oplysninger på denne.

Samtidig kan man "inhouse" selv udkskifte skærme mv. med de 100 stk buffer.

På den måde sparer man en masse dyre reparations aftaler og nedetid.

Med mindre teams, mener jeg en ansat der kan ordne det på stedet, så eleven ikke skal undvære sin pc.
Og i det mindste bytte den til en anden. Pointen med en chromebook er jo at der i bund og grund ikke ligger noget på den og at den er hængt op på et online login. Så der burde teorien ikke være det store for eleven hvis man fik en ny.

Teori skal selvfølgelig testes i praksis.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl