Dualboot Windows 8 og Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Dualboot Windows 8 og Ubuntu

Indlæg af Kurt Christensen »

Ved tryk på esc under opstart kan man som regel komme til opstartsmenuen.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

How to be me skrev:Ved tryk på esc under opstart kan man som regel komme til opstartsmenuen.

Ved maskiner der kommer med Windows 8 er det desværre ikke længere normen, ofte skal man starte Windows op og der sige at man vil starte op i UEFI næste gang. Det virker dog til at Carsten er kommet så langt. Det er bare at finde den rigtige indstilling.
Carsten Præst

Indlæg af Carsten Præst »

Endnu engang tak for hjælpen. Blot for at sige, at det omsider er lykkedes mig at få gang i installationen af Ubuntu 12.04. Det lykkedes mig at slå UEFI fra ved hjælp af en af de mange Youtube-vejledninger, der findes (https://www.youtube.com/results?search_query=change+uefi+to+legacy&oq=change+uefi+to+legacy&gs_l=youtube.3...4268.12054.0.12892.21.20.0.1.1.0.345.2257.10j9j0j1.20.0...0.0...1ac.1.11.youtube.XTmjbHyXzfA). Herefter kunne jeg uden besvær boote fra mit cd-dvd-drev og begynde installationen.
Men - jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så omstændeligt og besværligt og kunne godt ønske, at Ubuntus gode folk tog mere højde for al det besvær, som det dominerende Microsoft-firma lægger i vejen for pc-brugerne.
Jeg håber, at mine problemer kan hjælpe andre i samme situation. God sommer til alle! :D
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Godt du har fået det løst.

Microsoft kræver at computere, som standart, nu kun må starte software som er godkendt af Microsoft hvis maskinen skal kunne komme med Windows 8 installeret. Det gør det meget svært at gøre det let for brugere der ønsker at bruge andet end Windows, da disse skal gokendes af Microsoft hvis ikke det skal være besværligt.