Måske der står noget her du kan bruge, især til sidst på side 2.
http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/dual-boot-windows-8-and-ubuntu-12-10-on-uefi-hardware/
Installer Ubuntu ved siden af to andre operativsystemer
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Installer Ubuntu ved siden af to andre operativsystemer
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: jonasbendtsen
- Geografisk sted: Taulov, Syddanmark
Det hjælper ikke så meget.
Ubuntus boot-skærm kommer alligevel hele tiden efter bios, og windows 7 og 8 ligger i en boot (hedder det det?), og når jeg vælger den kommer jeg hen på windows 8 boot-skærmen. Jeg vil gerne have det sådan at computeren starter med bios, så win8 boot-skærmen, og at man så der kan vælge hvilket os man vil bruge
Ubuntus boot-skærm kommer alligevel hele tiden efter bios, og windows 7 og 8 ligger i en boot (hedder det det?), og når jeg vælger den kommer jeg hen på windows 8 boot-skærmen. Jeg vil gerne have det sådan at computeren starter med bios, så win8 boot-skærmen, og at man så der kan vælge hvilket os man vil bruge
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du skal have geninstalleret Windows 8 boot sektoren til din harddisk (hvis du vil have undgået det skulle du have valgt ikke at installere GRUB under Ubuntu installationen). I windows 7 ved jeg det kan gøres fra installations DVD'en.
-
Hvordan ville det se ud hvis jeg slettede alt på min computer, installerede windows 7, installerede ubuntu, og derefter installerer windows 8? Vil jeg så få windows 8 boot-skærmen? Jeg går i gang med at tage backup af de vigtige ting nu
-
- Admin
Windows 8 vil ikke selv lægge mærke til Ubuntu så det er noget du skal konfiguere med 3 parts værktøjer.
-
Hvilke værktøjer skal man bruge? Og hvordan gør man?
-
- Admin
How to be me skrev:Måske der står noget her du kan bruge, især til sidst på side 2.
http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/dual-boot-windows-8-and-ubuntu-12-10-on-uefi-hardware/
Se side 2
-
ok, det prøver jeg.
Jeg skal nok svare når jeg har fundet ud af om det virker
Jeg skal nok svare når jeg har fundet ud af om det virker
-
- Geografisk sted: Smørum
Tja - jeg ved godt at det ikke helt er i ubuntu ånd men jeg bruger altså et lille program som hedder BOOT-us
Det installeres i Windows og når ubuntu så skal lægges ind skal ubuntus opstarter ligge i samme partition som ubuntu.
Så kan valget styres fra Windows og ubuntu eller andre Windows hives ud og ind.
Når Windows nr. 2 installeres skal den første skjules (hidden) og det gøres med gparted fra ubuntu Live CD.
Hvis du har lavet en win 8 opgradering fra win 7 kan du ikke gøre det én gang til, hvis det var en af de billige, skal der ryddes op i stedet for.
Ps. Du mangler da vist også en swap fil på ca 3 GB
Det installeres i Windows og når ubuntu så skal lægges ind skal ubuntus opstarter ligge i samme partition som ubuntu.
Så kan valget styres fra Windows og ubuntu eller andre Windows hives ud og ind.
Når Windows nr. 2 installeres skal den første skjules (hidden) og det gøres med gparted fra ubuntu Live CD.
Hvis du har lavet en win 8 opgradering fra win 7 kan du ikke gøre det én gang til, hvis det var en af de billige, skal der ryddes op i stedet for.
Ps. Du mangler da vist også en swap fil på ca 3 GB
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
Nu har jeg rodet rigtig meget med computeren, og det var lige ved at jeg ikke kunne installere windows 7 igen. Det lykkedes heldigvis! Men nu tror jeg bare jeg bruger den sikre og nemme løsning, altså wubi. Men jeg tror at den næste computer jeg køber skal være med ubuntu i stedet for windows
-
- IRC nickname: How to be me
Hvis du havde mod på at slette et par partioner så der blev plads til en rigtig Ubuntu-installation, så er det så ment ikke så svært.
Når lejligheden byder sig.
-
Det har jeg ikke. Jeg vil gerne beholde både windows 7, 8, backup, og driver backup. Jeg er også i gang med at installere wubi udgaven nu, men rigtig mange gange tak for hjælpen