Andre diagnose-/reparationsværktøjer end Gparted på live CD?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
mbjornbak
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Andre diagnose-/reparationsværktøjer end Gparted på live

Indlæg af mbjornbak »

Problemet opstod, da jeg tændte for PC'en for første gang( hvis dette er svar på dine efterlysning af manglende svar på tidligere spørgsmål). Jeg have fået oplyst, at den kørte med MintLinux. Se mit første indlæg, hvor jeg oplyser, at jeg i stedet valgte at installere Lubuntu.
Ja, problemet er det samme med en Ubuntu 12.04 Live CD; her opfører skærmbilledet sig fra starten som beskrevet.
Med en live CD af Gparted i PC'en er alt tilsyneladende OK i begyndelsen, men så går det galt i stykke fremme i processen.
Med en live CD af MacPupen kører det fint og forbavsende hurtigt med Firefox og Terminal.Dens angivelige hurtighed og brugbarhed på ældre PC'er var grunden til, at jeg havde lavet en live CD af denne distribution.
Så min oplevelse er sammenfattende at sidde med tre forskellige adfærdsmønstre med live CD´ er. Mystefistisk!
Jeg ville meget gerne, men har ikke kunnet hitte frem til den fil, du nævner; og selv om jeg kunne, ville jeg ikke lige vide, hvorledes jeg kunne omdøbe den; ja, det illustrerer mit niveau, suk!
Hvad du mener med at logge ind i blinde, aner jeg ikke, hvad er.
Jeg tror, at jeg i slutningen af denne uge har en aftale med en af forums redaktører, så mit bud vil være, at han og jeg i fællig forsøger at gøre, som du anviser. Jeg er sikker på, at han kan eksekvere din rekommendation, og så tager vi fat derfra igen her. OK? Han læser formentlig med her. Vi har været i kontakt via PB.
Undskyld, hvis du syntes, at jeg har taget din tid på et ikke veloplyst grundlag. Men jeg vil have lov- with respect- som man siger i UK, at sige, at I ofte går ud fra, at vi, der spørger, befinder os på et andet og langt højere niveau ,end vi rent faktisk gør. Det gør vi typisk ikke. Det er derfor, jeg/vi spørger, og er meget taknemmelige for, at I afsætter tid til at hjælpe mig/os videre.
mbjornbak
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg er skam med på sidelinjen, og hvis det bliver for indviklet, kan vi nok lave det i fællesskab i weekenden. Jeg kan bare ikke lige finde løsningen pt, så alle input der evt. kan komme i mellemtiden, kan gøre det nemmere for os senere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Tak; ja, lad os håbe, at der er flere, som måtte kunne bistå med med forslag etc.
mbjornbak
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

At logge ind i blinde vil blot sige at du taster din adgangskode uden at kunne se hvad der foregår på skærmen. Det kan selvfølgelig være svære for dig hvis du ikke har prøvet et system hvor det fungere.

Det forskellige opførseler kan skyldes forskellige drivere med forskellige niveauer af acceleration.

Jeg vil foreslå at i også prøver at starte Ubuntu live med nomodeset slået til.

Et er helt ok at spørge løst og jeg føler ikke du spiller min tid. Det er heller ikke let at hvide hvilket niveau brugeren er på og hvor meget man skal beskrive, så spørg endelig ind når der er noget du ikke forstår.

Jeg kender desværre ikke macpup så jeg ved ikke hvad du skal gøres for at finde din disk og den omtalte fil.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Jeg kender ej heller macpup og taler derfor måske som den blinde om farver. Jeg har nu imidlertid fundet den fil fra efteråret, som jeg har mine informationer fra. Det, der titalte/tiltaler mig var udsagnet om, at denne linux udgave kunne bringe liv(= genbrug) til ældre PC'er, hvoraf jeg har to.
Det lykkedes ikke for mig at gemme på live CD'en. Jeg skønner, at hvad der siges i det citerede uddrag måske kan være nyttigt at have med i den videre proces.
Jeg udlægger det således, at grunden til at får korrekt skærm ved brug af macpup CD'en, er at jeg (udelukkende) opererer fra RAM, mens det måske ikke er tilfældet fsva de to øvrige live CD'er.
mbjornbak
------------------------------------
"By Jack Wallen
November 4, 2011, 2:51 PM PDT

---. One of the more important uses for Puppy Linux is to make use of older hardware. -----. This is where distributions such as Macpup come in handy; Macpup can take that older hardware and turn it into a full-blown desktop with speed, power, and beauty.
What you need to know about Macpup
Out of the box, MacPup offers the following, as well as tons of other tools that cover just about every need you could imagine:
Firefox 7.01
Gnumeric (Spreadsheets)
Abiword (Word processor)
HomeBank
InkScape lite (Vector graphics)
Guvcview (webcam viewer)
Puppy Linux is a light-weight Linux distribution that can serve as a rescue distribution as well as an operating system to give new life to older hardware. Puppy Linux is now based on Ubuntu. ----
Once you see Puppy Linux in action, it’s time for a real treat. Download a copy of Macpup and boot it. You will observe the speed increase offered by Puppy Linux, and you will be presented with a modern looking desktop. But beauty is not enough. The benefit of diving straight to Macpup is that, instead of what a straight-up Puppy Linux desktop offers, Macpup is more a full-fledged operating system that contains everything you need on a PC desktop. And, Macpup runs as a full-fledged desktop on minimal hardware.
Two issues with Macpup
There is one glaring issue with Macpup: The first time you run Macpup, the system will run only in RAM! You might find it sluggish.
To see how much RAM is available, click the Htop icon (Figure A) on the ibar (panel) and then open the ncurses tool. If the available RAM is less than 30 MB, don’t run any memory consuming apps like Firefox; instead, shut down Macpup. During the shutdown phase, you will be asked to create a save file, which will give you more space. This save file can be located almost anywhere: hard drive, USB Flash drive, SD card, etc. I recommend at minimum 256 MB total system RAM for Macpup.

Click the Htop icon to open the ncurses tool, which will tell you how much RAM is available.
Macpup will reboot using that save file for configurations instead of having to read them from RAM; this will increase performance. The next time you boot select Macpup and not Macpup RAM — the former will boot from the save file, while the latter will boot entirely from RAM.

-----Thanks to its new Ubuntu base, it solves a good amount of hardware recognition, and it is far more user-friendly and modern than the original."
-------------------------
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg kan se at den driver der er i macpup ligger tættest på den man finder i Ubuntu 10.04, og der kan jo nå at ske en del ændringer i løbet af 2 år. Det er selvfølgelig ærgerligt hvis det ikke er for det bedre :(

Det kan godt være det måske er en lidt stor mundfuld, men det kunne være godt hvis du fik mulighed for at teste nogle af de ældre Ubuntu udgaver og ser hvor når det stopper med at virke så man eventuelt kan finde fejlen og rette den. Risikoen er at ingen ellers opdagere fejlen og en senere udgave af macpup også vil have dette problem.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Tak.Det var sørme hurtigt!
Jeg vil lige sikre mig, at vi forstår hinanden rigtigt.
Jeg vil allerhelst få den pågældende PC til at køre på ubuntu 12.04. Jeg fik at vide, at den kørte med mintlinux. Da jeg tændte den første gang kunne jeg kun se det "løbende" skærmbillede og kunne ane navnet ubuntu flimre hen over skærmen. Jeg prøvede så at installere Lubuntu i tiltro til, at den krævede mindre maskinkraft. Stadig samme ubrugelige skærmbillede. Så pøvede jeg med en live CD, hvorpå kun var Gparted for se, om jeg kunne ekstrahere informationer. Gparted virkede i starten, men så samme ubrugelige , løbende skærm. Så kom jeg i tanke om Macpup fra november 2011. Den kunne fremstille et korrekt skærmbillede og virkede!! slet ikke sluggish, som forfatteren påpeger.
Jeg ønsker mao ikke at installere Macpup, men har her på bedste amatørvis brugt den som et værktøj til at forsøge at nå endemålet; en PC, som kører på 12.04. Jeg vil imidlertid kunne leve med ubuntu 10.04 og har tilmed en sådan på lager blandt mine CD'er. Hvor heldig kan man være.
Er det, du mener, at jeg skal prøve med denne live version af Ubuntu 10.04 ?--- så gør jeg selvfølgelig gerne det. Og er i bekræftende fald logikken her, at da de to distributioners drivere ligger tæt på hinanden, ja, så er der måske en chance for, at 10.04 klarer problemet eller i det mindste gør det muligt at finde den fil, du pegede på i et tidligere indlæg?
mbjornbak
På forhånd undskyld for mine måske off target spørgsmål, men jeg/vi skal lære hele livet.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

ikke for at blande mig for meget, men hvis du kan lide macpup, der bruger en desktop der kaldes enlightment, så ville jeg heller prøve bodhi-linux, der er baseret på ubuntu 12.04. Den er også baseret på at køre på gamle trætte pc'er. Den er dog ikke støttet af dette forum, på samme måde som lubuntu, men du kan jo bede om hjælp under "andre system". Udover det har bodhi-linux sit eget forum og er meget hjælpsomme. Link til bodhi-linux er her: http://www.bodhilinux.com/. Det kunde jo være at de ville kunde køre på din pc, hvis de andre ikke fungerer. Det kan testes med live-cd eller usb-stick
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Har du fået testet om 10.04 virker?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

@ajenbo

Jeg ved ikke lige om du fulgte med herinde dengang, men jeg kan huske noget med, at der var visse grafikkort i IBM, som drillede så meget, at man ikke kunne installere den nyeste Ubuntu på. Tricket var så at tage en ældre udgave, og efter install opgradere den til den nyeste. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=10629&p=65815&hilit=ibm+r50e#p65815

Tror du at der er en mulighed for at dette vil virke i dette tilfælde ?

mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Ja, jeg har lige i sat 10.04, og det ser udtil at virke. Skærmbilldet løber ikke og det kendte skrivebord fra 10.04 er der. Bingo!!
Jeg fik ikke i sat mit netværkskabel før jeg gik i gang, så jeg er endnu ikke på nettet fra den "syge" PC'en. Denne besked ar fra min nyere laptop med kablet adgang til min router.
Jeg valgte ikke installationsoptionen men kikke optionen.
Så hvad gør jeg nu?? Lukker og slukker for at starte op igen, men så vælge installationen og så måske prøve at opgradere til 12.04, NÅR & HVIS installatioen lykkes?
ELLER slå koldt vand i blodet og vente til at gøre det sammen, når vi ses? Sidste mulighed er vel det sikreste?
mvh
mbjornbak
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Super godt :)

Den bedste løsning er nok, at du tager din cd med 10.04 med hen til mig, så vi har den i baghånden, i det tilfælde at mine forsøg med at få den opgraderet til 12.04 mislykkedes. Hvis du selv har mod på det, kan du jo også prøve det selv. Jeg mener at opdateringshåndteringen vil foreslå en nyere LTS-udgave (både 10.04 og 12.04 er LTS), så du kan jo prøve at se om det virker.

Men nu da du allerede har kæmpet hårdt, for at få liv i den, er det måske bedre at bruge tiden, på at se om det hele virker i 10.04, og så kan vi sammen kigge på resten i weekenden.

mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Ja, jeg følger dit råd og forbliver på "kikke- & teste" niveauet. Du sender mig via PB besked om, hvornår det passer ind i dit program. I mit passer det bedst fredag eftermiddag.
Igen tusinde tak til alle,der har bidraget til at få løst problemet. Jeg ved godt, at vi ikke er der endnu, men næsten!
mbjornbak
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ved en opgradering til 12.04 er jeg bange for at du vil se samme problem (samme med bodi). Jeg har ikke lige læst IBM tråden, men vil tro det er før KMS og så vil samme procedure nok ikke virker. Var det samme skærm maskinen var sluttet til inden du fik den? Jeg tror der er tale om at driveren vælger en for høj Hertz, det kan muligvis løses ved at sætte de rigtige indstillinger i en xorg konfigurationsfil, eller køre 12.04 med en gammel kerne og, eller xorg server.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Rigtig mange tak, så er vi advarede. Jeg troede ellers, at vi i alt væsentligt havde løst mysteriet.
Nej, PC 'en var tilsluttet end anden skærm end den, jeg nu kobler på, og som fremviser et korrekt skærmbillede vhja 10.04 på en live CD.
Vil du mene, at vi i første omgang skal undlade at forsøge en opgradering til 12.04 og altså først forsøge at finde/ændre de filer, der måske, måske ikke forårsager et brug af flere hertz end åbenbart godt er?
mbjornbak