Hvilken Ubuntu version?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlæg af Jimmyfj »

Når du nu alligevel er i gang med at distro-surfe skulle du tage et kig på Debian GNU/Linux, som i version 6 (squeeze) installeres med GNOME-2 som default. Wheezy, eller Debian Testing installeres med GNOME-3.

Nu lader din beskrivelse af de fejl du møder meget at ønske. Ingen her på forum kan svare på fejl med pakker, hvis navne ikke er oplyst specifikt.

Din efterspørgsel omkring forskellen på f.eks. Ubuntu 10.10 og Ubuntu 12.04. En rigtig stor del af forståelsen af forskellen mellem de to, forudsætter, i første omgang, kendskab til Ubuntus naming-convention. I f.eks. Ubuntu 12.04 læses de to tal som følger: tallet 12 indikerer hvilket ÅR udgivelsen er fra. Tallet 04 angiver hvilken måned udgivelsen er frigivet. Så næste udgivelse vil, fordi den udkommer til oktober blive "døbt" 12.10.

Ud over den forskel, så indikerer tallene også, at jo højere tal-sekvens, jo nyere udgivelse, med dertil hørende evolutionære forbedringer af Ubuntu som system. Hvilket igen kan opleves som regres fordi der også fjernes mange ældre drivere fra de helt nye kerner, hvilket Ubuntu, eller Canonical intet har at gøre med. Her er det kerne-udviklerne du skal brokke dig til.

Lige som Christian A har jeg også to stationære computere installeret med Ubuntu 12.04. På min Pc afvikler jeg rigtig mange Virtual Machines, da jeg også distro-surfer en del. Disse VB's bliver afviklet på Ubuntu 12.04 og jeg har aldrig under 12.04 oplevet fejl. (Jo jeg har også haft Linux Mint i en VB, og du må gerne beholde den).

Det er nemt, (siger jeg med risiko for at blive hakket lidt i nørden) at skyde Ubuntu, eller et hvilket andet system i sænk ved at undlade de mest basale forudsætninger for en anmodning om hjælp: Nemlig præcis hvilken navgiven fejl du oplever.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Vach0n skrev:
How to be me skrev:
hvad er forskellen på Gnome2 og Gnome3?

launseren på overfladen

Undskyld, men jeg tror ikke helt jeg forstår?
- Husk på jeg intet forstår på Linux, sådan rigtigt. Så der skal nok uddybes en del mere :-).

Jeg tror at et ikke-nørdet begreb ville være startmenuen :)

I Windows er den som bekendt i bundet, med startknappen i venstre side.

I GNOME2 er der både en startmenu i bunde og toppen; den i bunden viser åbne programmer imens den i toppen indeholder programlinks og programmenuer.

I GNOME3 ser det sådan her ud:
Billede

Så man har bare lavet lidt om på startmenuen (igen). Ubuntu har så igen sin egen som hedder Unity. Den ligger i venstre side, men den kender du jo fra 12.04. Helt firkantet set, er launcheren kun den del på billedet (og i Unity) i venstre side som har linksne, imens at resten er GUI'en (kort for Graphical User Interface = brugergrænseflade, grafisk miljø).

Ord og begreber er der nok af, og Linux er ingen undtagelse :)
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

TitanusEramius skrev:I GNOME3 ser det sådan her ud:
Billede

Så man har bare lavet lidt om på startmenuen (igen). Ubuntu har så igen sin egen som hedder Unity. Den ligger i venstre side, men den kender du jo fra 12.04. Helt firkantet set, er launcheren kun den del på billedet (og i Unity) i venstre side som har linksne, imens at resten er GUI'en (kort for Graphical User Interface = brugergrænseflade, grafisk miljø).

Ord og begreber er der nok af, og Linux er ingen undtagelse :)
Øh, hedder det ikke Gnome-shell.

Det jeg mener er det forbindelseslag, der er mellem kernen (linux) og skrivebordsniveauet (Gnome-shell, unity), som tidligere var Gnome 2 , men som nu er rykket til Gnome3.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Vach0n
IRC nickname: Vach0n

Indlæg af Vach0n »

@Jimmyfj
- Jeg forstår godt at en uddybende forklaring på mine problemer ville hjælpe. Men hvad jeg ville vide, var fordele og ulemper ved 12.04 og 10.10. Ikke så meget hvad år og måned det er lavet i ;-).

Ang. mine problemer med ubuntu (har pt. et problem, som jeg kan uddybe i en anden post der omhandler dette),
så er det vidt forskellige problemer og de bør derfor ikke nævnes. Det er som nævnt før, meget sjældent det samme problem der opstår.

Det eneste faste problem jeg har, er med backlight, og det er kun ved Linux. Dog er den førnævnte midlertidige løsning, at bruge "FN + højrepil" hvér gang den viser "Acer" logoet ved startop :-).

Som skrevet lige før, så er jeg egentlig bare interesseret i, at høre fordele og ulemper ved de 2 forskellige versioner.

@TitanusEramius
Troede launcheren muligvis var login screen og ikke processlinien (som jeg går ud fra du mener).
Hvad angår Windows, så må der gerne bruges forholdsvis 'fremmedsprog', da jeg er ret bekendt med det system.
- Men da jeg ikke bryder mig om lukket systemer (også derfor jeg afskyr Apple), så har jeg valgt at forsøge mig med Linux igen (nok for 3 eller 4 gang).

Det jeg ønsker, er hovedsageligt programmering i bl.a Python, Java osv. Hvilket eftersigende bare generelt skulle være nemmere i et Linux OS.
Senere skulle Steam gerne ramme Linux/Ubuntu (Pt. er min stationære med Windows, som jeg bruger til gaming, men håber det ændre sig fremover :) )
- Dette begrunder også, hvorfor jeg selvfølgelig ønsker en stabil version af Ubuntu.
Det kan selvfølgelig også ske, at jeg bare er "for dum" til Linux/Ubuntu endnu, så jeg muligvis laver fejl ved installation (selvom det nu virker ret lige til).

Er der nogle ting man bør gøre efter en clean install af Ubuntu, som får systemet til at arbejde bedre?
Jeg er jo, som nævnt et par gange, ikke så kendt med Ubuntu og kender derfor heller ikke procedure på installation, som fx. med Windows.

Windows:
Efter clean install gøres følgende:
Hentes virus program,
Installeres Firefox eller Chrome (da IE bare er noget værre...)
Installeres nødvendige drivere,
2-4 timers opdateringer
Og først herefter kan div. programmer installeres, om nødvendigt.

På forhånd tak :-).
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Efter en clean install vil jeg anbefale dig at bruge denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57 . Derudover kommer de specifikke programmer til de programmeringssprog, som du selv nævnte, oveni. Den opsætning gør at alle de mest basale ting virker, og du kan selv vælge, om du vil bruge den grafiske løsning, eller tage det som kommandoer (sidstnævnte er måske lidt nørdet, men langt det hurtigste).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Vach0n
IRC nickname: Vach0n

Indlæg af Vach0n »

christian.arvai skrev:Efter en clean install vil jeg anbefale dig at bruge denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57 . Derudover kommer de specifikke programmer til de programmeringssprog, som du selv nævnte, oveni. Den opsætning gør at alle de mest basale ting virker, og du kan selv vælge, om du vil bruge den grafiske løsning, eller tage det som kommandoer (sidstnævnte er måske lidt nørdet, men langt det hurtigste).

Det vil jeg lige prøve, mange tak for info :-).
Så må vi se om det afhjælper mine eventuelle problemer, men jeg skal vel installere gnome-shell før jeg kan ændre det til Ubuntu Classic? :-)
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

, men jeg skal vel installere gnome-shell før jeg kan ændre det til Ubuntu

nej du kan vælge det ved at trykke på symbolet lige over der hvor du logger ind under opstart, eller ved at logge ud og skifte der inden du logger ind igen
Når lejligheden byder sig.