Synology NAS, opsætning
-
Re: Synology NAS, opsætning
Ok, så har jeg prøvet det. Det virker ikke.
Jeg har prøvet med både ingenting, 21 og 22 i Port.
Svaret er lidt forskelligt, men med port 22 skriver den:
Cannot display location "sftp://localhost/
Connection refused by server
Jeg har ingen login ID på min computer.
Hvad mon der er galt...?
Jeg har prøvet med både ingenting, 21 og 22 i Port.
Svaret er lidt forskelligt, men med port 22 skriver den:
Cannot display location "sftp://localhost/
Connection refused by server
Jeg har ingen login ID på min computer.
Hvad mon der er galt...?
Lubuntu
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det kan godt være du har auto logind når du tænder computeren men du HAR et bruger navn (det er også navnet på din hjemmemappe) og adgangskode. Port for ssh er 22, 21 er til ftp, du bør kun skrive en port hvis du ved standart porten er ændret.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Jeg har en 109+ som burde fungere identisk med din, med undtagelse af nogle enkelte hardwarefunktioner.
Omkring SSH er det så vidt jeg ved kun superbrugeren, eller "root", som kan logge ind via SSH. Og apropos root, du kan ikke lave ting som at skifte din kode efter du er logget ind, al den slags skal gøres fra webui (altså web-interfaced som du tilgår med din browser)
Jeg regner med at den skal være tændt 24/7? For så kan du bruge den som en "rigtig" filserver med NFS aom AJ nævnte nogle indlæg oppe. At sætte NFS op kan godt være lidt langhåret første gang, så jeg skal prøve at dække det hele.
Inden opsætningen af NFS overhovedet kan starte, vil jeg anbefale at bruge statiske ip'er i dit netværk. Ellers skal du i NFS give "alle lov til alt", og det er normalt noget man bør undgå. Udover at du muligvis allerede bruger statiske ip'er, så kan det også være at din router kan kæde en ip sammen med en MAC-adresse og gøre den fast på den måde. For opsætning på de enkelte maskiner, se
http://www.cyberciti.biz/faq/ubuntu-static-ip/
(Bare vær opmærksom på, at hvis du sætter en computer på en statisk ip, så skal denne ip ligge udenfor de ip'er en evt. DHCP bruger/tildeler)
I det følgende er 192.168.1.2 = Synology (Kan ændres fra webui'ens "Network")
Og 192.168.1.5 = Ubuntu-maskine
Fra webui'en kan du både oprette og dele mapper, begge ting kræver dog at du er logget på som "admin".
NFS skal først aktiveres fra "NFS" hvis ikke det allerede er det.
Så vælges "Shared Folder" og der opretter du en mappe med "Create". Las os kalde den Film. Du behøves ikke udfylde andet end navnet. Efter den er oprettet markerer du den, og trykker "NFS Privileges" efterfulgt af "Create". Feltet "Hostname or IP" udfyldes så med 192.168.1.5 og du kan evt. ændre "Read/write" til "Read Only" for at skrivebeskytte den delte mappe. Så trykkes "Ok" og opsætningen er færdig på diskstationen.
Fra Ubuntu-maskinen er der 2 ting der skal laves: En mappe hvor indholdet af "Film" kan vises, og en linie skal tilføjes i fstab med mappeplaceringen. For at tage den sidste del først, skriver du i en terminal:
taster din kode, og så skulle gedit gerne åbne et dokument hvor der er skrevet nogle linier i toppen. På en ny linie opretter du:
Første del er placeringen af mappen, næste er hvor indholdet skal vises, så filsystem, så monteringsindstillinger og til slut at fsck ikke skal tjekke filsystemet for fejl.
Efter du har gemt og lukket gedit skriver du i terminalen:
Så fra terminalen igen slutter du af med at skrive:
og den kommando skulle gerne blive afsluttet uden fejl (uden fejl betyder at den ikke skriver noget overhovedet, men bare starter en ny linie). Hvis du så med nautilus går ind i "Filsystem>media>Film" skulle du kunne se indholdet af "Film" på diskstationen (medmindre mappen er tom selvfølelig).
Er den tom kan du først tjekker den frie plads i /media og bagefter i /media/Film. Du vil kunne se en forskel, hvis Film er monteret korrekt.
Navnet på mappen "Film" kan du ændre til lige hvad der passer bedst, men jeg vil anbefale sig at undgå mellemrum og specialtegn for nemhedens skyld.
Hvordan du får tv-delen til at virke, kan jeg desværre ikke hjælpe med. Jeg bruger nemlig ikke den del af diskstationen herhjemme.
Hilsen Nicky
Omkring SSH er det så vidt jeg ved kun superbrugeren, eller "root", som kan logge ind via SSH. Og apropos root, du kan ikke lave ting som at skifte din kode efter du er logget ind, al den slags skal gøres fra webui (altså web-interfaced som du tilgår med din browser)
Jeg regner med at den skal være tændt 24/7? For så kan du bruge den som en "rigtig" filserver med NFS aom AJ nævnte nogle indlæg oppe. At sætte NFS op kan godt være lidt langhåret første gang, så jeg skal prøve at dække det hele.
Inden opsætningen af NFS overhovedet kan starte, vil jeg anbefale at bruge statiske ip'er i dit netværk. Ellers skal du i NFS give "alle lov til alt", og det er normalt noget man bør undgå. Udover at du muligvis allerede bruger statiske ip'er, så kan det også være at din router kan kæde en ip sammen med en MAC-adresse og gøre den fast på den måde. For opsætning på de enkelte maskiner, se
http://www.cyberciti.biz/faq/ubuntu-static-ip/
(Bare vær opmærksom på, at hvis du sætter en computer på en statisk ip, så skal denne ip ligge udenfor de ip'er en evt. DHCP bruger/tildeler)
I det følgende er 192.168.1.2 = Synology (Kan ændres fra webui'ens "Network")
Og 192.168.1.5 = Ubuntu-maskine
Fra webui'en kan du både oprette og dele mapper, begge ting kræver dog at du er logget på som "admin".
NFS skal først aktiveres fra "NFS" hvis ikke det allerede er det.
Så vælges "Shared Folder" og der opretter du en mappe med "Create". Las os kalde den Film. Du behøves ikke udfylde andet end navnet. Efter den er oprettet markerer du den, og trykker "NFS Privileges" efterfulgt af "Create". Feltet "Hostname or IP" udfyldes så med 192.168.1.5 og du kan evt. ændre "Read/write" til "Read Only" for at skrivebeskytte den delte mappe. Så trykkes "Ok" og opsætningen er færdig på diskstationen.
Fra Ubuntu-maskinen er der 2 ting der skal laves: En mappe hvor indholdet af "Film" kan vises, og en linie skal tilføjes i fstab med mappeplaceringen. For at tage den sidste del først, skriver du i en terminal:
Kode: Vælg alt
gksu gedit /etc/fstab
taster din kode, og så skulle gedit gerne åbne et dokument hvor der er skrevet nogle linier i toppen. På en ny linie opretter du:
192.168.1.2:/volume1/Film /media/Film nfs rw,hard,intr 0 0
Første del er placeringen af mappen, næste er hvor indholdet skal vises, så filsystem, så monteringsindstillinger og til slut at fsck ikke skal tjekke filsystemet for fejl.
Efter du har gemt og lukket gedit skriver du i terminalen:
sudo mkdir /media/Film
Så fra terminalen igen slutter du af med at skrive:
sudo mount /media/Film
og den kommando skulle gerne blive afsluttet uden fejl (uden fejl betyder at den ikke skriver noget overhovedet, men bare starter en ny linie). Hvis du så med nautilus går ind i "Filsystem>media>Film" skulle du kunne se indholdet af "Film" på diskstationen (medmindre mappen er tom selvfølelig).
Er den tom kan du først tjekker den frie plads i /media og bagefter i /media/Film. Du vil kunne se en forskel, hvis Film er monteret korrekt.
Navnet på mappen "Film" kan du ændre til lige hvad der passer bedst, men jeg vil anbefale sig at undgå mellemrum og specialtegn for nemhedens skyld.
Hvordan du får tv-delen til at virke, kan jeg desværre ikke hjælpe med. Jeg bruger nemlig ikke den del af diskstationen herhjemme.
Hilsen Nicky
-
Ok, tak!
Mht ssh login så virker det stadig ikke. Jeg går ud fra at jeg skal skrive mit loginnavn som "server". Der går et stykke tid, og til sidst timer den ud.
NFS har jeg iøvrigt fået til at fungere fint fra min mediaboks, der var et link på nettet med en, som havde samme problem. Så jeg ved det virker, og nu vil jeg så prøve at følge din beskrivelse for at få min ubuntu til at makke ret
Mht ssh login så virker det stadig ikke. Jeg går ud fra at jeg skal skrive mit loginnavn som "server". Der går et stykke tid, og til sidst timer den ud.
NFS har jeg iøvrigt fået til at fungere fint fra min mediaboks, der var et link på nettet med en, som havde samme problem. Så jeg ved det virker, og nu vil jeg så prøve at følge din beskrivelse for at få min ubuntu til at makke ret
Lubuntu
-
Hvis du så med nautilus går ind i "Filsystem>media>Film" skulle du kunne se indholdet af "Film" på diskstationen (medmindre mappen er tom selvfølelig).
Det var jo nemt nok at sætte op.
Det virker - sådan da.
Når jeg går ind med Nautilus er der et X eller en hængelås ved filnavne og mapper, og den skriver at jeg ikke har tilladelse til at læse indholdet. Når jeg så starter Nautilus med sudo (fra en terminal: sudo nautilus), så kan jeg læse det hele.
Skal det virkelig være sådan? Og i så fald: Er der en mere enkel måde at starte Nautilus med skriverettigheder?
Lubuntu
-
- Admin
Det er nok bedre at du giver dig selv skrive rettigheder til mappen.
-
AJenbo skrev:Det er nok bedre at du giver dig selv skrive rettigheder til mappen.
Ok. Hvordan?
Lubuntu
-
- Admin
Enten højer klik i en root nautilus og vælge egenskaber-rettigheder og så sætte rettighederne så andre må læse/skrive. Eller du kan ændre ejerskab til din bruger med kommandoen:
sudo chown navn:navn /mappe
-
AJenbo skrev:Enten højer klik i en root nautilus og vælge egenskaber-rettigheder og så sætte rettighederne så andre må læse/skrive. Eller du kan ændre ejerskab til din bruger med kommandoen:Kode: Vælg alt
Det virkede delvist, men efter lidt søgen på nettet fandt jeg ud af at med -R switchen fik jeg alt med.
Lubuntu
-
- Admin
pedroso skrev:AJenbo skrev:Enten højer klik i en root nautilus og vælge egenskaber-rettigheder og så sætte rettighederne så andre må læse/skrive. Eller du kan ændre ejerskab til din bruger med kommandoen:Kode: Vælg alt
Det virkede delvist, men efter lidt søgen på nettet fandt jeg ud af at med -R switchen fik jeg alt med.
Du gider vel ikke lige inkludere linket, for -R tror jeg ikke lige at jeg hørt om før?
Men ellers er det et generelt problem, hvis problem er det rigtige ord, at fordi superbrugeren montere (sudo = superuser do), så er det superbrugeren der ejer filsystemt, og ikke nogen af de almindelige brugere.
Almindeligvis tager man så enten kontrol over filsystemet, eller giver alle lov til alt som AJ skriver. Begge løsninger har deres fordele og ulemper, i det her tilfælde ville jeg nok anbefale at tage ejerskab, alt efter hvordan -R virker.
Jeg er tilgengæld glad for at høre det hele næsten virkede, netværkskonfiguration i den her ende af skalaen er ikke altid lige til
Hilsen Nicky
-
Jeg fandt det her:
http://www.webhostingtalk.com/archive/index.php/t-490114.html
Så nu virker NFS.
Jeg fik aldrig adgang med SSH, hvilket er lidt kedeligt, hvis jeg skulle finde på at på et senere tidspunkt gå ind på min NAS udefra. Men det vil den altså ikke.
http://www.webhostingtalk.com/archive/index.php/t-490114.html
Så nu virker NFS.
Jeg fik aldrig adgang med SSH, hvilket er lidt kedeligt, hvis jeg skulle finde på at på et senere tidspunkt gå ind på min NAS udefra. Men det vil den altså ikke.
Senest rettet af pedroso 4. sep 2011, 19:40, rettet i alt 1 gang.
Lubuntu
-
- Admin
TitanusEramius skrev:Du gider vel ikke lige inkludere linket, for -R tror jeg ikke lige at jeg hørt om før?
Du kan læse om det her
chown --help | grep recursive
-
- Admin
Ahh, jeg takker
Hilsen Nicky
Hilsen Nicky