Skype starter 2 gange ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skype starter 2 gange ? LØST (så godt som)

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:
AJenbo skrev:Det bedste er at installere skype fra partner arkivet.

Nu har lige nøjagtig Skype en trist tradition for at virke af H til via repo, og af samme grund ved jeg at det er fjernet fra flere guides, så den anbefaling er jeg ikke med på.

Hvis man kun henter Skype fra http://www.skype.com/intl/da/get-skype/ ... ter/linux/ og lader være med at installere det fra repo, virker det altid uden problemer.

Jeg vil lige tilføje at det er det eneste af de mange gode programmer til Ubuntu, som jeg ikke vil anbefale at man henter i repo.

Jeg har også meget dårlige erfaringer med Skype fra pakkearkiverne.

Jeg anbefaler at man bruger http://www.skype.com/go/getskype-linux-beta-static, der er en static linket (=uden afhængigheder) Skype.

At static skype ingen afhængigheder har betyder at static skype indeholder de 3 første softwarebiblioteker, og sandsynligvis også den sidste i denne liste:

Softwarekrav:
  • Qt 4.2.1+
  • D-Bus 1.0.0
  • libasound2 1.0.12
  • PulseAudio 0.9.10+ (valgfrit)
  • PulseAudio 0.9.15+ (valgfrit, anbefales)

Det betyder at en static skype virker ud af boksen uanset hvad en pakke-manager måtte finde på at lave på de pakker man har installeret (excl. selvfølgelig at fjerne linux og andre vigtige system-ting fuldstændigt - men så har man også andre og mere vigtige problemer at slås med hvis det sker)

Et static linket program deler ikke softwarebiblioteker med andre programmer, og bruger derfor meget mere RAM end et dynamisk linket program. (Samme kode til et program kan linkes både i en static udgave og i en dynamic udgave).

Fordelen for static linkede programmer er at de bare virker - ved at man simpelthen råkopierer programmet ned i en af de mapper som står listet i PATH miljø variablen.
Bagefter starter man programmet bare ved at skrive dets navn:

Kode: Vælg alt

Hot tip: opretter man en mappe der hedder bin i sin hjemmemappe kommer den bin mappe auomatisk med i PATH.

PATH miljø variablen vises således i Terminal:

Kode: Vælg alt

echo -e $PATH

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags