Kan "Ubuntu one" flyttes ? [Løst]
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Kan "Ubuntu one" flyttes ?
Men er det ikke det samme der sker hvis jeg i nautilus f.eks. højreklikker på en mappe og vælger opret henvisning?
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
zob skrev:Men er det ikke det samme der sker hvis jeg i nautilus f.eks. højreklikker på en mappe og vælger opret henvisning?
Jo, en
Kode: Vælg alt
ls -l
i terminal bekræfter af en henvisning i Nautilus (Filhåndtering) er et sym link.
Et sym link vises med bogstavet l længst til venstre i den liste ls -l kommandoen kommer med.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:zob skrev:Aaah javel.
Et symlink er faktisk super simpelt - det er en tekst med en absolut sti til filen eller mappen der linkes til.
At bruge tekst afkobler på en meget effektiv måde filsystemer fra linket,og filen/mappen, og gør at man skifte filsystem som det passer en, og symlinks vil stadig virke, hvis ellers filen eller mappen stadig er der.
Som altid er der rigtig mange detaljer der er meget smartere i Linux/UNIX/BSD systemer, end i Win dåse systemer
/Lars
Hej
Mange tak til alle og fællesdrevene kørte FAT32 så kunne jeg lige så geninstaller sætte op. Mem jeg regner tråden for løst og gemmer tråden til lidt senere for jeg vil prøve bare at lave det.
Mhv
Wotan
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Kan "Ubuntu one" flyttes ? [Løst]
Ntfs har faktisk understøttelse af symlinks, ved dog ikke om det er implementeret i Linux.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Kan "Ubuntu one" flyttes ? [Løst]
AJenbo skrev:Ntfs har faktisk understøttelse af symlinks, ved dog ikke om det er implementeret i Linux.
ok: http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_symbolic_link
Det er en nyhed for mig - men ikke alle faciliteter i NTFS er implementeret i Linux, såvidt jeg ved.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags