BrittaP skrev:lath skrev:Du skal lige være opmærksom på en detalje.
USB pinden skal sidde i maskinen før du kan konfigurere at BIOS skal boote fra den - det gælder også mine maskiner som er mindre end 1 år gammel.
BrittaP skrev:Kald lige det en 'detalje' en gang til - medmindre jeg lige skal have din definition af begrebet
Det var nu egentlig begrebet 'detalje' jeg mente, for det var da en vigtig oplysning
lath skrev:BIOS er ligesom kernen. De annoncerer ikke hardware de ikke har - så du kan ikke vælge noget du ikke har - logisk ikke?
F.eks. på en netbook uden DVD/CD-drev kan du ikke vælge at boote fra et DVD/CD-drev - det kan du først når du tilslutter et ekstern drev via USB, (og husker at give det drev noget strøm).
Umiddelbart ganske logisk, jo, og dog. En teknisk ukyndig, som nu f.eks mig, kunne sagtens fristes til at tro at et CD/DVD drev uden medie svarer til en USB indgang uden medie, og BIOS giver jo en mulighed for at boote fra drevet også når der ikke ligger en skive i skuffen. Derfor vildfarelsen
lath skrev:På flash hukommelse (det der skal gøre det ud for en harddisk) bør der bruges et filsystem der understøtter
wear leveling - så flashen får længst mulig levetid.
YAFFS2 er et godt valg. Ext4fs understøtter ikke wear leveling.
Jeg har nu googlet lidt rundt på wear levelling og YAFFS. Så vidt jeg kunne se skal man også en omvej for at omdanne sit SD kort til noget der ligner. Fandt f.eks
http://code.google.com/p/mini2440/wiki/QEmuSDCardImage. Jeg tror lige jeg stopper der, og konkluderer at nu ved jeg da lidt mere om hvad begrebet dækker.
Med QEmuSDCardImage er du godt nok kommet langt ud af et vildspor.
Du skal vælge YAFFS som filsystem i Ubiquity (Ubuntu installationsprogrammet) for /, /home og de andre filsystemer.
BrittaP skrev:Nadia hentede sin Satellite i går. Desværre blev jeg nødt til at slå visuelle effekter helt fra, for maskinen havde en tendens til at begynde at køre langsomt og hakkende. Tror ikke at hendes grafikkort er fancy nok. Hun fortalte mig at hun simpelthen er blevet så glad for sin lille nyinstallerede EEE. 'Jamen, jeg kan jo bruge den som en helt almindelig computer, og ved du hvad, da der var XP på den sagde batteritiden 2½ time. Nu siger den 4½!!'
Kan det mon være rigtigt at den får så meget mere batteritid af at have fået ubuntu?
Britta
Jeg vil give Jarlen ret, fordi at mikroprocessoren vil køre 100% hvis den skal rendere 3D grafik i software i stedet for at bruge 3D grafikkort hardware.
... men der er et andet aspekt også:
Hvis du tænker på hvor mange ressourcer antivirus programmer æder på Windows , så lyder det ikke helt forkert.
Mikroprocessoren kører på linux styresystemer det mest at tiden på en lavere frekvens fordi den ganske simpelt ikke har så travlt.
Det er sådan at der er en lineær sammenhæng imellem effektforbrug og frekvens:
2x hurtige frekvens = 2 x effekt skal bruges og 1/2 x frekvens = 1/2 x effekt skal bruges.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags