Java vil ikke instaleres? (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Java vil ikke instaleres?

Indlæg af Christian.Arvai »

SP1 Prøv lige samme løsning igen, ellers må vi kigge efter defekte pakker manuelt.

SP2 Du skal bruge H-V piletasterne og Enter til at vælge med.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
kaslejne

Indlæg af kaslejne »

Den skriver:

E: Kunne ikke finde pakken icedtea-6-jre-cacao
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

kaslejne skrev:Den skriver:

Det er også en pakke der evt. skulle fjernes, så det sker der intet ved.

Virker din java nu ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Først af alt skal du lige sikre dig, at du har [ http://archive.canonical.com/ubuntu lucid partner ] vinget af under System->Administration->Softwarekilder. Denne link er vigtig for at få adgang til Sun Java under Ubuntu 10.04.

Her efter skal du sikre dig, at du har denne kommando afviklet, inden du installerer Sun Java 6:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Efter installation af Ubuntu Restricted Extras, som vil installere omkring 129 MB i ekstra filer til multimedia, java m.m.
Desværre installerer denne kommando også Icedtea Java Plugin, som skaber en del problemer med Sun Java på netop Kon og Vind. Start derfor med, lige efter installation af ubuntu-restricted-extras at gå ind i Programmer>Ubuntu Softwarecenter. Her finder du gruppen Internet og finder frem til Icedtea Java Plugin. Denne plugin skal du afinstallere, og når det er gjort lukker du Softwarecentret igen.

Start nu System>Administration>Synaptic og klik på "Søg". Skriv her Java6 og klik på søg igen (eller er det Ok.).

Marker ALT det Sun Java 6 som evt. er installeret og markér det til "Fuldstændig fjernelse". Her efter kan du igen søge på Java6 og markere det til installation. Klik Anvend, når du har vinget de pakker af, du ønsker installeret og vent. Her efter kan du, efter at have godkendt aftalen, og fuldført installationen lukke Synaptic.

Genstart lige din maskine, for en sikkerheds skyld. Ikke at det burde være nødvendigt, men det ér det. Nu skulle Sun Java gerne fungere uden fejl, selv på komogvind.dk
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
kaslejne

Indlæg af kaslejne »

Hmm, nu har jeg kigget, og der står altså hardy partner og ikke lucid partner??
Har ingen hvor der står lucied partner, og jeg kan ikke tilføje den?

Hov jeg har ubuntu 8.04 (står vist tideligere i tråden)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Så ving [ http://archive.canonical.com/ubuntu hardy partner ] af.

kaslejne

Indlæg af kaslejne »

den er "vinget"
kaslejne

Indlæg af kaslejne »

jeg kan ikke finde noget der hedder Ubuntu Softwarecenter?
- den er på engelsk, men kan heller ikke finde noget jeg lige kan oversætte til det?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Ok, så fyr denne kommando af i Programmer->Tilbehør->Terminal:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras && sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib && sudo apt-get install sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo update-alternatives --config java && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Det er det samme som jimmyf skrev, bare samlet i en kommando, så slipper du for at søge efter og installere manuelt.

Der er ikke et softwarecenter i 8.04, det hedder Programmer->Tilføj-fjern og System->Administration->Synaptic pakkehåndtering (jeg kan ikke de engelske), Terminal hedder det samme på engelsk, og ligger under Applications menu -> Accessories -> Terminal

kaslejne

Indlæg af kaslejne »

Nu har jeg skrevet det du skrev i terminalen, den skriver til sidst:

Er det rigtigt? :oops:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hmmm, nu har jeg lige kørt hele kommandoen, og jeg fik ikke den melding.

Kør den lige igen og smid det hele herind via til Pastebin (så det ikke fylder vildt meget herinde), hvis du ikke har brugt til Pastebin før, er her en guide om det http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... d=102#35_3

kaslejne

Indlæg af kaslejne »

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

åååhhhh.... det er da fordi icedtea-6-jre-cacao ikke er med i 8.04 :roll: , men så ved vi da at den ikke er inde.

Så prøv med:

sudo apt-get install sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo update-alternatives --config java && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

ubuntu-restricted-extras er installeret nu ser jeg, så sun-java må være det sidste vi mangler.

kaslejne

Indlæg af kaslejne »

jubiii nu virker det.
Mange mange tak :D
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det var så lidt, redigere du lige dit første indlæg i overskriften og tilføjer [LØST]