BOOT
-
- IRC nickname: Hobo
BOOT
Hej
Har prøvet med Ubuntu på min stationære PC med Win7.
Lagde Ubuntu ind på en ekstra HD og det virkede fint med 11.04, har nu prøvet med 11.10 og kan ikke få den til at boote.
Har så prøvet at fjerne den ekstra HD med Ubuntu med nu kommer der flg frem:
No such device 124a8aeb-ce82-4465-b21c-20a262674974 grub rescue
Er det muligt at fjerne denne boot eller fejl på samme så jeg kan starte op i Win7 igen uden problemer??
Haster lidt, da jeg har data jeg skal bruge i Windows, så håber meget på hjælp....
mvh
Klaus
Har prøvet med Ubuntu på min stationære PC med Win7.
Lagde Ubuntu ind på en ekstra HD og det virkede fint med 11.04, har nu prøvet med 11.10 og kan ikke få den til at boote.
Har så prøvet at fjerne den ekstra HD med Ubuntu med nu kommer der flg frem:
No such device 124a8aeb-ce82-4465-b21c-20a262674974 grub rescue
Er det muligt at fjerne denne boot eller fejl på samme så jeg kan starte op i Win7 igen uden problemer??
Haster lidt, da jeg har data jeg skal bruge i Windows, så håber meget på hjælp....
mvh
Klaus
-
Re: BOOT
Ikke nogen som kan hjælpe med at få min Win 7 til at boote igen?
Jeg har bootet på CD og kan sagtens finde HD med Win 7, men er det så muligt at finde den fil som bruges til boot og editere den? Eller findes der en anden løsning, vil gerne slippe for at installere Win på ny.
Håber på hjælp og svar...
Jeg har bootet på CD og kan sagtens finde HD med Win 7, men er det så muligt at finde den fil som bruges til boot og editere den? Eller findes der en anden løsning, vil gerne slippe for at installere Win på ny.
Håber på hjælp og svar...
-
- IRC nickname: How to be me
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
måske denne, du kan også installere en lille Ubuntu-partion ved siden af windows, så finder den windows for dig og laver et link hertil hvis du siger ja til dette
din fil/grub ligger nok på den harddisk du først installerede Ubuntu på
måske denne, du kan også installere en lille Ubuntu-partion ved siden af windows, så finder den windows for dig og laver et link hertil hvis du siger ja til dette
din fil/grub ligger nok på den harddisk du først installerede Ubuntu på
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Problemet er at du med Ubuntu har installeret GRUB opstartsindlæseren på din interne harddisk, det er grub der giver dig muligheden for at vælge imellem Ubuntu og Windows. GRUB ligger ikke som en fil men som en særlig del af harddisken kaldet MBR. Grub skal du indlæse ekstra moduler og konfigurationer og de findes på Ubuntu disken så når du fjerne den vil den der for ikke kunne starte.
Du kan som How to be me nævner bruge Windows installations disken til at geinstallere Window's MBR kode. Hvis ikke du har fået en rigtig Windows Installations disk med din comptuer kan du hente en specifik reperations cd, jeg kan ikke lige huske adressen så hvis du mangler den og ikke lige kan finde den kan du lige skrive så skal jeg se om jeg kan finde det frem.
Guiden til at geninstallere GRUB vil ikke kunne hjælpe dig her da Ubuntu disken ikke længere er tilgængelig.
En anden løsning kan som How to be me også er inden på være at installere Ubuntu igen så vil grub blive installeret på ny og pege på den nye installation.
Du kan som How to be me nævner bruge Windows installations disken til at geinstallere Window's MBR kode. Hvis ikke du har fået en rigtig Windows Installations disk med din comptuer kan du hente en specifik reperations cd, jeg kan ikke lige huske adressen så hvis du mangler den og ikke lige kan finde den kan du lige skrive så skal jeg se om jeg kan finde det frem.
Guiden til at geninstallere GRUB vil ikke kunne hjælpe dig her da Ubuntu disken ikke længere er tilgængelig.
En anden løsning kan som How to be me også er inden på være at installere Ubuntu igen så vil grub blive installeret på ny og pege på den nye installation.
-
- IRC nickname: simpel
- Geografisk sted: Holstebro
Jeg kan tilføje en lille ting, vedr. MBR, så bruger jeg acronis til at tage backup af både win 7 og ubuntu som ligger på forskellige partioner på samme disk, men en vigtig ting er at acronis også affotograferer MBR i selve backuppen.
Vi kunne godt bruge en disk hvor vi kan opstarte vor installation i ubuntu som man kan i win, derefter ville det være nemmere at kunne resturere grub...
Ved godt det det ikke hjælper dig lige nu, men bare et input
Vi kunne godt bruge en disk hvor vi kan opstarte vor installation i ubuntu som man kan i win, derefter ville det være nemmere at kunne resturere grub...
Ved godt det det ikke hjælper dig lige nu, men bare et input
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe
Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...
Mvh. Uffe
-
- Admin
simpel skrev:Vi kunne godt bruge en disk hvor vi kan opstarte vor installation i ubuntu som man kan i win, derefter ville det være nemmere at kunne resturere grub...
Det kan man faktisk gøre ved at kopiere en USB opsætning til en partition på maskinen, det er meget lig det som computer fabrikanter gør med windows. Jeg er dog ikke selv vild med det da det ikke er til meget nytte hvis der er problemer med at starte fra disken, som f.eks her.
-
AJenbo skrev:simpel skrev:Vi kunne godt bruge en disk hvor vi kan opstarte vor installation i ubuntu som man kan i win, derefter ville det være nemmere at kunne resturere grub...
Det kan man faktisk gøre ved at kopiere en USB opsætning til en partition på maskinen, det er meget lig det som computer fabrikanter gør med windows. Jeg er dog ikke selv vild med det da det ikke er til meget nytte hvis der er problemer med at starte fra disken, som f.eks her.
Skal lige høre hvad du mener, om det er et image af partion, så er det jo det jeg allerede gør.
Men på hirens boot cd kan man boote en xp/win 7 op, selv om opstarten er gået, det er sådan noget jeg savner.
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
- Admin
Vi taler vel en live udgave af Windows og ikke den Windows fra den partition der ikke længe virker? Ellers må du være lidt spevefik. Min jeg ved di bruger hirens boot cd på værkstedet hvor jeg arbejder, men min fornemmelse er at der findes flere udgaver af den, og alt efter hvilket værktøj på cd'en du tænker på er der ikke tale om at køre det faktisk Windows men bare tilgå filer og indstillinger fra systemet med andre værktøjer der gør hvad de kan for at forstå formatet. Med Ubuntu kan det du faktisk overtage hele systemet med et andet kørende system (eks et live eller en anden installation live), her fra kan du så gøre alt som hvis systemet kørte og fungerede. Jeg har blandet andet brugt det til at gen installere Linux fra en Ubuntu hvor jeg var komet til at afinstallere alle Linux kernerne.
-
Nej en windows partion et sted på hd, kan du altid boote fra hirens, har brugt hirens i mange år men den kan ikke reperere win MBR der skal du bruge en win 7 rep disk hvor du kan skrive en kommando i terminalen for derefter at køre en rep, så virker win 7 igen.
Men var det ikke noget at lave en guide om det du snakker om, det ville da være genialt, at kunne logge direkte ind i ubuntu hvis MBR er væk eller andet galt, ikke kun for at rede filer men direkte ind i ens install...
Men var det ikke noget at lave en guide om det du snakker om, det ville da være genialt, at kunne logge direkte ind i ubuntu hvis MBR er væk eller andet galt, ikke kun for at rede filer men direkte ind i ens install...
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
- Admin
Tjo, https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/ beskriver dog allerede en simpler måde at installere MBR fra en live cd. Der findes tons af værtøjer og måder at starte en Linux installation på uden at have adgang til den installeret GRUB (MBR m.m.). Måske kan du bruge den her: http://www.supergrubdisk.org/
-
Har prøvet det simple at køre Ubuntu ind igen, men af en eller anden grund kan den ikke finde noget operativsystem, heller ikke Win??
Har også prøvet en rep med Win cd, men der kommer bare den meddelelse at der ikke er fejl på boot?
Bliver nok desværre nødt til en nye installation af Win, men mindre der er en som har en nemmere løsning...
Forresten kan Ubuntu ikke starte efter den nye installation, kommer med samme fejl som beskrevet i mit første indlæg...
Har også prøvet en rep med Win cd, men der kommer bare den meddelelse at der ikke er fejl på boot?
Bliver nok desværre nødt til en nye installation af Win, men mindre der er en som har en nemmere løsning...
Forresten kan Ubuntu ikke starte efter den nye installation, kommer med samme fejl som beskrevet i mit første indlæg...
-
-
AJenbo skrev:Tjo, https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/ beskriver dog allerede en simpler måde at installere MBR fra en live cd. Der findes tons af værtøjer og måder at starte en Linux installation på uden at have adgang til den installeret GRUB (MBR m.m.). Måske kan du bruge den her: http://www.supergrubdisk.org/
Den første guide kan jeg slet ikke få ind i mit hoved, har set den før og prøvet den, men jeg kunne ikke få den til at virke.
Har lige hentet denne "Super Grub2 Disk (Floppy, CD & USB in one) 1.98s1 [Mirror #1]" så vil jeg lige kikke på den.
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe