Ubuntu versus Windows

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu versus Windows

Indlæg af AJenbo »

Leony skrev:
.. øh har du lige prøvet at tage tid på den påstand (jeg har).

Nej det har jeg ikke.
Det er mit umiddelbare gæt.

Men jeg skal da gerne tage tid næste gang.

Ok så er det vel bare typisk "Ubuntu er IKKE bedre" holdning...

Leony skrev:
Det har jeg ellers set rigeligt med eksempler på, blandt andet der der kommer med maskinen fra fabrikanten, men også ting der kommer ind af bagdøre.

Hvis man ikke vil have det på maskinen som producenten lægger på den, så kan man jo bare købe en anden.
Synes der er en hvis logik i at producenten prøver at spare en for besværet med at skal finde programmer til ditten og datten.

Det er jo ikke altid særligt let at vide på forhånd hvad der er installeret. og det er da bestemt heller ikke altid det er til særlig stor gavn det der følger med, jeg har set et eksempel på en netbook (intet optisk drev) hvor der var ikke mindre end 2 dvd afspiller programmer installeret.
Leony skrev:Det er ikke anderledes i Ubuntu. Jeg skal trækkes med Libre Office, hvad hvis jeg bedre kan lide Open Office eller noget tredje? Der er også installeret en medieafspiller. Hvad hvis jeg hellere vil have en anden?

Jeg syndes nu mere det svare til ikke at være tilfreds med Wordpad som er en del af Windows. Windows har også Windows Media Player. I begge tilfælde kan du i Ubuntu afinstallere de medfølgende afspiller hvilket du ikke kan i Windows.

Leony skrev:Du kan i øvrigt prøve "decrapifier", det program fjerner effektivt forudinstalleret software på mærkevarepc'ere. Find det via Google eller din foretrukne søgemaskine.

Tak, kender dog godt decrapifier, navnet ser i øvrigt også ud til at pege lidt i retningen af at jeg langt fra er den eneste der ikke er særlig begejstret for det software der følger med de fleste pc'er.

Leony skrev:
Det kan være svært andet når man bliver betalt for at fikse en maskine hvor der ikke findes et backup, der findes ingen installations disk og kun en genopretningspartition på harddisken.

Du kunne vel have kopieret harddiskens indhold med en Ubuntu LiveCD, MiniXP eller hvad du nu foretrækker. Derefter have genoprettet maskinen til fabriksindstillingen vha genopretningspartitionen.

Så skulle jeg stadig have fjernet noget af det medfølgende software, opdateret, gendannet backupet og kunden ville stadig have mistede en del af deres setup. Men ja det ville have været måde hvis ikke jeg kunne rede maskinen som den var.

Leony skrev:Med Windows XP kan du bruge en dansk installationsdisk til en dansk Windowskey. Dvs du kan bruge naboens disk bare du har Windowslicensen med key. Det er sikkert nogenlunde det samme med Vista og Win7 (jeg har ikke prøvet det i praksis, det indrømmer jeg, men det er mit gæt).

Det ville ikke virke mellem Home, Professionel eller OEM udgaven af XP (og sikkert også andre variationer). Det er med Vista og 7 blevet meget mere lempeligt, og det er normalt også noget af det første jeg gør ved en ny maskine.

Leony skrev:
Hade jeg valgt at gendanne installationen ville jeg sikkert skulle have brugt lige så lang tid på at sætte alting op og de ville have mistede en del bruger opsætning etc. f.eks de udskrivnings jobs der hade sat sig fast i printer spooleren da maskinen gik ned.

Bonussen ville jo have været, at du på samme tid kunne have lavet en helt ny installation.
Det mister noget brugeropsætning, men de har lavet det før, så det kan vel laves igen (måske var der endda noget af det der var lavet de var kede af).

Sidst jeg kørte en genoprettelse af Vista på en laptop tog det over 2 timer, jeg tvivler stærkt på at der har været meget tid at hente denne vej. Der er tale om ældre mennesker der ofte har svært ved at bruge deres maskine fra gang til gang så at skulle starte forfra tror jeg ville være et stort tilbageslag for dem.

Leony skrev:Jeg har læst at du arbejder i en eller anden computerbiks, så det var vel en firmacomputer. Hvilke udskrivningsjob var der tale om?
Siden det var en katastrofe at miste dem, så er der jo næppe tale om et Word-dokument på C-drevet.
Ja, jeg er nysgerrig, men jeg er sjældent ude for at det er en katastrofe, at miste et udskrivningsjob.

Det var vist udskrivningen af nogle fakturas. Kunden har et privat firma, men maskinen bliver også brugt af konen til at surfe, meget mere ved jeg ikke.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg mener at Windoows Live er meget vanskelig at fjerne og jeg sparer tid ved at installere en frisk Ubuntu i stedet for. Laternativt kan man køre Ubuntu fra en USB ..

Brugeren er stadig glad for at hendes PC er stabil og hurtig. Det var den ikke med Windows. Jeg mener man kan sammenligne Windows med Ubuntu. Det er min opfattelse at Ubuntu er ærlig med hvad de installerer der er ikke skjulte ting, de bruger maskinens ydlesesevne på en fin måde, det er gratis og god kvalitet. Det er brugervenligt stort set.

PÅ ovenstående parametre taber windows terræn. Og så er der virusproblemet...
Kardemommeloven er en god ting.
Leony

Indlæg af Leony »

Ok så er det vel bare typisk "Ubuntu er IKKE bedre" holdning...

Tja, det kan man vel godt sige, når man ser det fra din side af skærmen.
Jeg skal da være den første til at beklage, at jeg ikke tager tid på sådanne ting.
Undskyld, min ubegrundede påstand.

Det ville ikke virke mellem Home, Professionel eller OEM udgaven af XP (og sikkert også andre variationer).

Synes det er logisk at det selvfølgelig kun gælder for den samme version.
Men det virker - jeg har selv brugt det adskillige gange (både Home og Pro).

Det var vist udskrivningen af nogle fakturas. Kunden har et privat firma, men maskinen bliver også brugt af konen til at surfe, meget mere ved jeg ikke.

Men disse fakturer lå vel i et dokument på computeren, så man bare kunne trykke på print endnu en gang.

Du har vel forsøgt at sælge dem en computer til fornøjelse.
Man skal ikke mixe business med pleasure. Det burde være indlysende for dem.
Problemet er vel at de ikke kan trække den fra i skat, når den er til privat brug.

Nå, men nu har jeg taget tid på hvor lang tid installationen af Windows 7 tager.
Installeret på en 6420 Dual-Core med 320 GB Seagate HDD. Ikke noget monster, men jeg var ikke lige klar til at lægge min egen ned og den stod bare og gloede.

Fra jeg tænder maskinen (cd er i drevet) til der er Windows-desktop går der 16m38s.
Alt er installeret og fungerer undtagen RAID-controlleren, som der skal hentes en driver til på Asus' hjemmeside. På den computer jeg bruger til hverdag fungerer alle enheder ud af boxen.

Herfra er det rimeligt simpelt, jeg skal gøre følgende for at få maskinen som jeg vil have den:
Installere Opera.
Installere Chrome.
Installere Firefox.
Installere SABnzbd.
Installere ImageShack Uploader.
Installere Mozilla Thunderbird.
Installere VLC.
Installere MS Office.
Ændre desktopbilledet til Angelina Jolie som Tomb Raider tøsen.
Få quicklaunch tilbage:
http://www.sevenforums.com/tutorials/888-quick-launch-enable-disable.html
oprette genveje i Quicklaunch.
Installere min HP all in one.

Jeg bruger ikke Antivirus og jeg opdaterer ikke min computer.
Det er har jeg ikke gjort i flere år. (ca ligeså lang tid som jeg har været med i et botnet :-)
Tror at jeg er flyvende efter 30-40 minutter.

Jeg ville tage tid på en Ubuntu-installation, men den kan ikke finde harddisken under installationen (samme computer som Win7-inst).
Jeg har prøvet at skifte fra SATA3 til SATA1.
Prøvet 11.10, 11.04 og 10.10.
Formatteret disken til Ext3 med Gparted.
Lige lidt hjælper.
Jeg tror dog at vi snakker nogenlunde samme tid som Win7.
Jeg skal igennem samme liste som Win7 (minus Quicklaunch og Firefox inst. + PlayonLinux/Wine - Til Office).
Tror det bliver nogenlunde samme tid som Win7.

Så er der selvfølgelig tiden på opdateringerne.
Her tager Windows sikkert meget længere tid end Ubuntu. Det kan jeg jo læse i denne tråd. Den kan jo heldigvis passe sig selv i mens den opdatere uanset hvilket OS man vælger.

Brugeren er stadig glad for at hendes PC er stabil og hurtig. Det var den ikke med Windows.

Hvilket vel ikke er så mærkeligt. Du siger jo selv, at det er ikke tekniske personer.
Hvis de havde fået en frisk installation af Windows, så er jeg sikker på at de havde sagt det samme som de nu gør om Ubuntu.

Og så er der virusproblemet...

Her kommer man altså langt med en smule sund fornuft og omtanke.
Man skal ikke neglicere problemet, men det behøves heller ikke blæses ud af proportion.