Leony skrev:.. øh har du lige prøvet at tage tid på den påstand (jeg har).
Nej det har jeg ikke.
Det er mit umiddelbare gæt.
Men jeg skal da gerne tage tid næste gang.
Ok så er det vel bare typisk "Ubuntu er IKKE bedre" holdning...
Leony skrev:Det har jeg ellers set rigeligt med eksempler på, blandt andet der der kommer med maskinen fra fabrikanten, men også ting der kommer ind af bagdøre.
Hvis man ikke vil have det på maskinen som producenten lægger på den, så kan man jo bare købe en anden.
Synes der er en hvis logik i at producenten prøver at spare en for besværet med at skal finde programmer til ditten og datten.
Det er jo ikke altid særligt let at vide på forhånd hvad der er installeret. og det er da bestemt heller ikke altid det er til særlig stor gavn det der følger med, jeg har set et eksempel på en netbook (intet optisk drev) hvor der var ikke mindre end 2 dvd afspiller programmer installeret.
Leony skrev:Det er ikke anderledes i Ubuntu. Jeg skal trækkes med Libre Office, hvad hvis jeg bedre kan lide Open Office eller noget tredje? Der er også installeret en medieafspiller. Hvad hvis jeg hellere vil have en anden?
Jeg syndes nu mere det svare til ikke at være tilfreds med Wordpad som er en del af Windows. Windows har også Windows Media Player. I begge tilfælde kan du i Ubuntu afinstallere de medfølgende afspiller hvilket du ikke kan i Windows.
Leony skrev:Du kan i øvrigt prøve "decrapifier", det program fjerner effektivt forudinstalleret software på mærkevarepc'ere. Find det via Google eller din foretrukne søgemaskine.
Tak, kender dog godt decrapifier, navnet ser i øvrigt også ud til at pege lidt i retningen af at jeg langt fra er den eneste der ikke er særlig begejstret for det software der følger med de fleste pc'er.
Leony skrev:Det kan være svært andet når man bliver betalt for at fikse en maskine hvor der ikke findes et backup, der findes ingen installations disk og kun en genopretningspartition på harddisken.
Du kunne vel have kopieret harddiskens indhold med en Ubuntu LiveCD, MiniXP eller hvad du nu foretrækker. Derefter have genoprettet maskinen til fabriksindstillingen vha genopretningspartitionen.
Så skulle jeg stadig have fjernet noget af det medfølgende software, opdateret, gendannet backupet og kunden ville stadig have mistede en del af deres setup. Men ja det ville have været måde hvis ikke jeg kunne rede maskinen som den var.
Leony skrev:Med Windows XP kan du bruge en dansk installationsdisk til en dansk Windowskey. Dvs du kan bruge naboens disk bare du har Windowslicensen med key. Det er sikkert nogenlunde det samme med Vista og Win7 (jeg har ikke prøvet det i praksis, det indrømmer jeg, men det er mit gæt).
Det ville ikke virke mellem Home, Professionel eller OEM udgaven af XP (og sikkert også andre variationer). Det er med Vista og 7 blevet meget mere lempeligt, og det er normalt også noget af det første jeg gør ved en ny maskine.
Leony skrev:Hade jeg valgt at gendanne installationen ville jeg sikkert skulle have brugt lige så lang tid på at sætte alting op og de ville have mistede en del bruger opsætning etc. f.eks de udskrivnings jobs der hade sat sig fast i printer spooleren da maskinen gik ned.
Bonussen ville jo have været, at du på samme tid kunne have lavet en helt ny installation.
Det mister noget brugeropsætning, men de har lavet det før, så det kan vel laves igen (måske var der endda noget af det der var lavet de var kede af).
Sidst jeg kørte en genoprettelse af Vista på en laptop tog det over 2 timer, jeg tvivler stærkt på at der har været meget tid at hente denne vej. Der er tale om ældre mennesker der ofte har svært ved at bruge deres maskine fra gang til gang så at skulle starte forfra tror jeg ville være et stort tilbageslag for dem.
Leony skrev:Jeg har læst at du arbejder i en eller anden computerbiks, så det var vel en firmacomputer. Hvilke udskrivningsjob var der tale om?
Siden det var en katastrofe at miste dem, så er der jo næppe tale om et Word-dokument på C-drevet.
Ja, jeg er nysgerrig, men jeg er sjældent ude for at det er en katastrofe, at miste et udskrivningsjob.
Det var vist udskrivningen af nogle fakturas. Kunden har et privat firma, men maskinen bliver også brugt af konen til at surfe, meget mere ved jeg ikke.