fucked harddisk partionering hjæææælp....
-
fucked harddisk partionering hjæææælp....
har efter installation af ubuntu på min bærbare, fucked op i partionering på mine to drev.... har efter venligt løsningsforslag startet op fra cd og ved tryk på gparted viser den dette
forslag til hvad der skal rykkes, trykkes eller ændres... ??
total newbie i ubuntu og linux
forslag til hvad der skal rykkes, trykkes eller ændres... ??
total newbie i ubuntu og linux
med venlig hilsen
Michael
Michael
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Re: fucked harddisk partionering hjæææælp....
Hej,
og velkommen her på forumet.
Jeg synes det ligner det jeg har oplevet, hvad er problemet, fungerer det ikke?
Og hvad vil du opnå ved at trykke /ændre ?
Henning
og velkommen her på forumet.
Jeg synes det ligner det jeg har oplevet, hvad er problemet, fungerer det ikke?
Og hvad vil du opnå ved at trykke /ændre ?
Henning
-
takker
synes bare at jeg fik ændret på noget så min anden 160gb harddisk pludselig kun var på 32gb..... så måske man kunne frigive noget plads ved at ændre de forskellige partitioner
synes bare at jeg fik ændret på noget så min anden 160gb harddisk pludselig kun var på 32gb..... så måske man kunne frigive noget plads ved at ændre de forskellige partitioner
med venlig hilsen
Michael
Michael
-
Hvis du gerne vil ha en større sdb1 kan du bruge gparteds resize tool - krymp sdb5 og sdb2 (du skal unswappe sdb6 først før du får lov til det, højreklik på linux-swap og vælg "swapoff", tror jeg det hedder) til en mindre størrelse og fyld sdb1 ud i det efterladte tomrum.
Hvis jeg fangede hvad du ville korrekt.
NB: partition resize kan tage laaaaaaaaaaang tid. Hvis det er en helt frisk installation du har tror jeg faktisk det er nemmere for dig at geninstallere og ordne partitioneringen i installationsprocessen (tildele ubuntu mindre plads)
Hvis jeg fangede hvad du ville korrekt.
NB: partition resize kan tage laaaaaaaaaaang tid. Hvis det er en helt frisk installation du har tror jeg faktisk det er nemmere for dig at geninstallere og ordne partitioneringen i installationsprocessen (tildele ubuntu mindre plads)
-
hmmmm lyder lidt for nørdet for mig, må satse på hjælp som i livehjælp.... tror indtil videre at det er godt nok som det er så
i Windows var der et hardiskdrev c på 160gb og et harddiskdrev d på 160 gb på pc... kører linux bare dem som en stor harddisk ???
i Windows var der et hardiskdrev c på 160gb og et harddiskdrev d på 160 gb på pc... kører linux bare dem som en stor harddisk ???
med venlig hilsen
Michael
Michael
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det ser ud til at du er kommet til at installere Ubuntu på hele den første harddisk og se senere er kommet til at installere Ubuntu side om side med windows på den anden disk og har tildelt det meste af pladsen til Ubuntu.
At ændre hvor meget plades hever partition bruger er ikke mere nørdet end at bruge excel, tror det hele kan gøres med bare 11 klik med musen i gparted.
For at besvare dit andet spørgsmål så håndtere Ubuntu også seperate partioner som seperate ... partitioner, dog sat op i et fil system, men det skulle være præsenteret på en måde som vil virke bekendt for dig. Med den opsætning du er endt ud med her burde du se følgende i Ubuntu:
Filsystem på 160GB
Windows partitoin på 32GB
Ubuntu installation du ikke bruger: 128GB
Da windows ikke kommer med drivere til at læse Ubuntu harddisk formatet vil du der kun kunne se c: på 32GB
At ændre hvor meget plades hever partition bruger er ikke mere nørdet end at bruge excel, tror det hele kan gøres med bare 11 klik med musen i gparted.
For at besvare dit andet spørgsmål så håndtere Ubuntu også seperate partioner som seperate ... partitioner, dog sat op i et fil system, men det skulle være præsenteret på en måde som vil virke bekendt for dig. Med den opsætning du er endt ud med her burde du se følgende i Ubuntu:
Filsystem på 160GB
Windows partitoin på 32GB
Ubuntu installation du ikke bruger: 128GB
Da windows ikke kommer med drivere til at læse Ubuntu harddisk formatet vil du der kun kunne se c: på 32GB
-
det vil sige at jeg i gparted egentlig kan slette windowsfilen på 32 gb og den ubrugte ubuntufil samt frigøre mere plads på 1 drev ? vil kun køre ubuntu
arghhh hvorfor ka sådan noget ikk gøres pr fjernprogrammering.... mangler guide til hvordan dette gøres.... seriøs newbie indenfor dette område
arghhh hvorfor ka sådan noget ikk gøres pr fjernprogrammering.... mangler guide til hvordan dette gøres.... seriøs newbie indenfor dette område
med venlig hilsen
Michael
Michael
-
Det er faktisk rimelig let at bruge gparted, behøver man slet ikke være IT-nørd for at kunne.
Skal lige have helt styr på hvad det er du vil.
Din nuværende opsætning:
Harddisk 1 (sda): Ubuntu Boot
Harddisk 2 (sdb): Windows + Ubuntu
Vil du have Ubuntu på sda og bruge sdb kun til data (uden Windows)?
Grunden til at Windows lige pludselig kun viser 32gb er som ajenbo nævner ovenfor at Windows ikke kan læse ext4 (det filsystem Ubuntu bruger som standard, Windows bruger NTFS. Ubuntu kan læse både NTFS og ext4, Windows kan ikke læse ext4). Din Windows kan derfor kun se de 32gb den selv ligger på.
Skal lige have helt styr på hvad det er du vil.
Din nuværende opsætning:
Harddisk 1 (sda): Ubuntu Boot
Harddisk 2 (sdb): Windows + Ubuntu
Vil du have Ubuntu på sda og bruge sdb kun til data (uden Windows)?
Grunden til at Windows lige pludselig kun viser 32gb er som ajenbo nævner ovenfor at Windows ikke kan læse ext4 (det filsystem Ubuntu bruger som standard, Windows bruger NTFS. Ubuntu kan læse både NTFS og ext4, Windows kan ikke læse ext4). Din Windows kan derfor kun se de 32gb den selv ligger på.
-
vil bruge harddisk a til ubuntu.og harddisk b til div, ska ikk ha windows på computer ubuntu behøver vel heller ikk fylde hele harddisk a ?
med venlig hilsen
Michael
Michael
-
Jeg håber ajenbo lige kommer indover for han er større gparted-haj end jeg er. Personligt ville jeg - hvis du har en Ubuntu installations DVD/USB -
1. Lave backup af alt der skal gemmes fra begge diske til en ekstern harddisk/online storage/usb.
2. Slette alle partitioner på begge diske
3. Lave en ext4-partition der fylder hele sdb
4. Lave to ext4-partitioner på sda, den første f.eks. 20GB (hvor meget du synes Ubuntu skal fylde), den næste på resten af GBsne op til 160
5. Installere Ubuntu fra USB/DVD og bede den om at installere på den første lille sda-partition under installationsprocessen.
Men vent endelig på input fra andre forummere før du gør noget Jeg har ikke supergod erfaring med store omvæltende ting i gparted som f.eks. at slette Windows helt, der har min laptop stejlet næste genstart.
(Glemte lige at for at kunne gøre ovenstående, f.eks., skal du køre gparted fra en live session, altså mulighden "Prøv Ubuntu" fra en Ubuntu installations-usb/DVD - du kan også gøre alle tingene under installationsprocessen men der skal man vide lidt mere om hvad man laver end man kan nøjes med i gparted)
1. Lave backup af alt der skal gemmes fra begge diske til en ekstern harddisk/online storage/usb.
2. Slette alle partitioner på begge diske
3. Lave en ext4-partition der fylder hele sdb
4. Lave to ext4-partitioner på sda, den første f.eks. 20GB (hvor meget du synes Ubuntu skal fylde), den næste på resten af GBsne op til 160
5. Installere Ubuntu fra USB/DVD og bede den om at installere på den første lille sda-partition under installationsprocessen.
Men vent endelig på input fra andre forummere før du gør noget Jeg har ikke supergod erfaring med store omvæltende ting i gparted som f.eks. at slette Windows helt, der har min laptop stejlet næste genstart.
(Glemte lige at for at kunne gøre ovenstående, f.eks., skal du køre gparted fra en live session, altså mulighden "Prøv Ubuntu" fra en Ubuntu installations-usb/DVD - du kan også gøre alle tingene under installationsprocessen men der skal man vide lidt mere om hvad man laver end man kan nøjes med i gparted)
-
- Admin
Ok nu forstår jeg også hvad det er der skal ske.
Når du kun skal have 1 styresytem på maskinen er der ikke noget i vejen for at dedikere alt pladsen til det. Din bruger mappe er på samme partition som selve systemet så det gør det nærmest bare lettere at bruge pladsen fordi man ikke har opdelt den i mindre bider.
Jeg forslår du starte normalt op i Ubuntu og åbner Diskredskab, her vælger du så den anden harddisk fra kollonden til venstre. Har skulle du så have en knap der heder Formater drev, tryk på den og der efter Formater, Formater. Jeg har ikke lige mulighed for at teste det så hvis ikke den er formateret som en EXT4 her efter kan du trykke på "Formater diskendheden", og så formater. Så skulle disken gerne være tom og klar til brug.
Når du kun skal have 1 styresytem på maskinen er der ikke noget i vejen for at dedikere alt pladsen til det. Din bruger mappe er på samme partition som selve systemet så det gør det nærmest bare lettere at bruge pladsen fordi man ikke har opdelt den i mindre bider.
Jeg forslår du starte normalt op i Ubuntu og åbner Diskredskab, her vælger du så den anden harddisk fra kollonden til venstre. Har skulle du så have en knap der heder Formater drev, tryk på den og der efter Formater, Formater. Jeg har ikke lige mulighed for at teste det så hvis ikke den er formateret som en EXT4 her efter kan du trykke på "Formater diskendheden", og så formater. Så skulle disken gerne være tom og klar til brug.
-
fandt måden som du foreslår... meeeen laver samme fejl uanset hvad jeg prøver på harddisk 2... se billede
har trykket både på formater drev, slet partition og formater diskenheden
har slettet den lille partition, den udvidet på 126gb skriver den er i brug og ext4 har jeg ikke forsøgt noget med endnu
har trykket både på formater drev, slet partition og formater diskenheden
har slettet den lille partition, den udvidet på 126gb skriver den er i brug og ext4 har jeg ikke forsøgt noget med endnu
med venlig hilsen
Michael
Michael
-
- Admin
Jeg kan set du har partitionen monteret (mounted) du skal lige huske af afmontere den før du går i gang med at ændre på den.
-
Altså tryk på afmonter disk enhed og så partionere ?
med venlig hilsen
Michael
Michael
-
- Admin
Ja, og sikre dig lige at alle 3 er afmonteret. Hvis du stadig får problemer på brug gparted og vægel deveic->Create partition table. Du kan eventuelt installere gparted i din nuværende ubuntu så behøves du ikke starte op fra live cd og er mere sikker på det ikke er den disk hvor du har installeret på du er i gang med at slette.