flere boot samtidig

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: flere boot samtidig

Indlæg af AJenbo »

simpel skrev:...hvis jeg bare kunne se klar der!

Beklager jeg forstår ikke hvor du har problemet...
simpel
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af simpel »

Det sidste var bare en besked til dig vedr. det med partioner, jeg kunne sagtens have restureret partioner som de skulle være via acronis, så ville guiden have virket hvis jeg kunne forstå den, men er åbenbart ikke langhåret nok.

Det andet var blot at jeg ikke kører med unity som standart, så nu kikker jeg på 10.04 som en mulig løsning, så håber du er med.

Har dog lige kørt 10.04 på plads, men den ville ikke have primære partioner , kun logiske!

Men venter lige hjælp fra en ven da jeg er røget ind i dette problem: 10.04 - Intel 82567V-2 e1000e network driver issue...
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

simpel skrev:Det sidste var bare en besked til dig vedr. det med partioner, jeg kunne sagtens have restureret partioner som de skulle være via acronis, så ville guiden have virket hvis jeg kunne forstå den, men er åbenbart ikke langhåret nok.

Ok det er meget skrevet i retningen af folk der bare har installeret windows efter ubuntu begge på normal vis og som bare vil følge en simpelt trin for trin instruktion. Der hvor folk normalt går død er når de har lavet en særlig partitions opsætning på deres system. Hvis det bliver relevant må du lige skrive hvor til du kommer før du går død og hvad det er du ikke for står, så skal jeg nok hjælpe dig videre og kan måske forbedre guiden.

simpel skrev:Har dog lige kørt 10.04 på plads, men den ville ikke have primære partioner , kun logiske!

Er det et problem for dig?
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Som før omtalt - så kan der kun være 4 stk primære partitioner på en harddisk.
En af disse partitioner (som regel den sidste) kan udvides til adskillige logiske partitioner.

Sådan ser det ud, med een harddisk:
[ (1. partition) (2. partition) (3. partition) (4. partition) ]
eller:
[ (1. partition) (2. partition) (3. partition) (4. udvidet partition { logisk partition } { logisk partition} { flere logiske partitioner} ) ]

Så hvis du vil køre med 2 windows og 2 Linux ubuntu på hver sin primære partition så mangler du en partition til swap som vil lægge sig i en udvidet partition som logisk partition.

Derfor skal den ene ubuntu også ligge i en logisk partition så der kan blive plads til swap.

Ps. Windows kan i princippet også køre i en logisk partition.
Rigtige mænd tager ikke backup.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Med den undtagelse at Windows bootloader ikke kan starte fra en logisk partition.
simpel

Indlæg af simpel »

Ok jeg vil prøve at køre med den nye unity igen og give det en chance, den longterm . 10.04 kunne ikke klare mit netkort.

Men hør lige her, jeg har partioneret min hd op i 2 partioner til win 100 mb reserveret til system og 140 gb til c7 2 til ubuntu 100 gb til / og 15 gb til /swap og så resten til en diverse partion.

Hvor ligger grub sig så henne?, ved godt MBR holder styr på selve win booten.

Der hvor man kunne vælge i klassisk steder samt administration og forskellige settings ligger de også i unity? og hvor så fald.

Jeg begynder at installere med det samme....
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

simpel skrev:Men hør lige her, jeg har partioneret min hd op i 2 partioner til win 100 mb reserveret til system og 140 gb til c7 2 til ubuntu 100 gb til / og 15 gb til /swap og så resten til en diverse partion.
Hvis jeg for står det rigtig så har du 5 partitioner, du kan der for kun have 3 af dem som primær partitioner resten skal være logiske.

simpel skrev:Hvor ligger grub sig så henne?, ved godt MBR holder styr på selve win booten.

MBR er ikke specefik til windows bootloaderen, som navnet (master boot record) antyder er det den første boot processen der høre hjemme her, og vælger du at køre med GRUB er det her dens første del skal bo, resten finder du under /boot/grub på din linux parttion, MBR delen af GRUB skal så pege over på linux partitionen for at kunne fuldføre opstarten. Min guide er nettop til at geninstallere MBR delen af GRUB.

simpel skrev:Der hvor man kunne vælge i klassisk steder samt administration og forskellige settings ligger de også i unity? og hvor så fald.

Du finder indstillinger under system menuen (den sider øverst til højre). Der udover kan du også åbne program panelet og filtere efter forskellige typer. Bimsebassen har også lavet en guide til hvordan man kan tilføje en knap der indeholder nogle af de samme menuer som program menunen i den klassiske udgave.
simpel

Indlæg af simpel »

Så det vil ikke sige at grub ligger fysisk på de drev jeg har angivet, men altså i MBR.

Den Guide Bimsebassen lavede, hvor er den?

Er nået til den første udfordring, kan ikke sætte grub til først at vælge win 7 partion, har prøvet at installere opstarthåndtering mener jeg den hedder og den står til win 7 som første prioitet, men virker ikke, starter stadig med ubuntu.

Fik denne guide engang, men virker ikke:

sudo sed 's/GRUB_DEFAULT=6/GRUB_DEFAULT="Windows 7 (loader) (on \/dev\/sda1)"/g' -i /etc/default/grub

update-grub

Ved ikke lige hvad jeg gør nu?
Mvh. Uffe

eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Ps. Windows kan i princippet også køre i en logisk partition.

Ja den kan ikke starte der.
En gang for mange år siden havde jeg BootManager (PowerQuest) kørende i første partition under win 98
Den styrede så resten af partitionerne også de logiske med win 95 2000 og Linux RedHat i en logisk partition.

Jeg ved ikke om den BootManager kan styre win 7 og ubuntu, for ellers var det måske løsningen.
I Bootmanager kan man styre hvad der er automatisk load og valgrækkefølgen.

Jeg brugte DriveImage (som Acronis) og PartitionMagic (ligner gparted)

Lige nu har jeg win 7 på den indbyggede harddisk,
og jeg er ved at vænne mig til ubuntu 11.10 på en ekstern USB harddisk (installeret mens den indbyggede var taget ud.
Ved start af comp. vælger jeg med tryk på F12 hvilken harddisk der skal starte.
Rigtige mænd tager ikke backup.
simpel

Indlæg af simpel »

Ok, men det andet skulle virke, jeg har kørt det under 11.04, men har så mistet alt og er ved at bygge op igen, men med den kommando bruger man blot grub selv, men kan bare ikke få den til at virke her, og desuden ligger det på samme hd så skal ikke til at boote forskkelige hd op alt for besværlig, men venter lige svar, men tak for input

PS/ kender godt de programmer du nævner
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

simpel skrev:Den Guide Bimsebassen lavede, hvor er den?

Den ligger såmend som den første under guide sektionen her på forummet :)
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=14844

Opstarthåndtering er desværre ikke fuldt med udviklingen af GRUB og forstår ikke at aflæse underpunkter korrekt. Bimsebasse har også et link til GRUB customiser (mener jeg den heder) som kan håndtere det nye format korrekt.

Jeg er ikke lige helt tryk ved den kommando du viser da den gør sig nogle antagelser omkring din harddisk og installerede styre sytemer.
simpel

Indlæg af simpel »

Alletiders, tester lige den guide, jeg har ledt efter den guide til GRUB customiser, men kan ikke finde den, det er meget vigtigt for mig at jeg primært starter op i win 7, kan bare ikke forstå den guide jeg har fulgt ikke passer fra 11.04 til .10, hvis du skulle finde den er jeg meget taknemmelig
Mvh. Uffe

bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Synes godt nok ikke jeg bestiller meget andet end at reklamere for grub customizer, ulønnet - gider altså ikke næste gang der kommer et grub-spm herinde :)

Se anden post i denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=14651&hilit=customizer
(installationsvejledning forneden). Jeg har ikke prøvet grub customizer på en opsætning så kompliceret som din, men det er et forsøg værd. Du skal ind i "Default entry / Predefined" og vælge den linje (entry) du vil have skal køre som standard (vælg efter navn, ikke position).
simpel

Indlæg af simpel »

Fantastisk bimsebasse, den virker bare, hvis alt bare var så nemt, tak for det og nu går jeg videre med den anden guide, måske slet ikke så dumt det hele alligevel, vender tilbage
Mvh. Uffe

simpel

Indlæg af simpel »

Endnu engang fantastisk ajenbo, den anden guide bimsebasse lavede ang. klassisk menu virker jo bare 100%....

Jeg er ked af jeg først kom på dette forum så sent, brugte irc kanalen, men i er sku alletiders.

Bare for at advare, jeg vender helt sikkert tilbage med problemer som de kommer.

Jeg vil nu gå igang med en fantastisk guide på http://www.freedomnotbeer.dk
Mvh. Uffe