Hvilken mediecenter software?
-
- IRC nickname: Fjeder
- Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
Hvilken mediecenter software?
Hey alle
Har siddet og kigget lidt og prøvet at bruge søge funktionen, men kan ikke lige finde nogen indlæg, der handler om hvilken mediecenter software folket synes er bedst og hvorfor..
Jeg har kigget mig lidt omkring og fundet frem til der er:
Mythtv (er det et program eller er det en hel distro?)
Xbmc
Boxee
Har læst lidt på den her "guide" ting, men det ligner mere en præsentation end en guide, så blev ikke ret meget klogere:
http://hc.pcworld.dk/art/115848?page=1
Har siddet og kigget lidt og prøvet at bruge søge funktionen, men kan ikke lige finde nogen indlæg, der handler om hvilken mediecenter software folket synes er bedst og hvorfor..
Jeg har kigget mig lidt omkring og fundet frem til der er:
Mythtv (er det et program eller er det en hel distro?)
Xbmc
Boxee
Har læst lidt på den her "guide" ting, men det ligner mere en præsentation end en guide, så blev ikke ret meget klogere:
http://hc.pcworld.dk/art/115848?page=1
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Hvilken mediecenter software?
mythtv kan vist både installeres men også findes som en distro hvor alt er sat op fra start.
det virker til at mange er glade for xmbc. Boxee har jeg ikke prøvet vi har ellers hardwar udgaven der hvor jeg arbejder.
det virker til at mange er glade for xmbc. Boxee har jeg ikke prøvet vi har ellers hardwar udgaven der hvor jeg arbejder.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Sandt at sige har jeg ikke prøvet hverken enten eller da jeg klare mig fint med mplayer-mt fra Debian Multimedia. Men Linux Journal har en god artiklen om 2 af centrene:
http://www.linuxjournal.com/article/10713
Og her er en sammenligning mellem 2 af de andre samt Windows Mediecenter:
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/17/2010/02/masterchart-1-3.jpg
Hilsen Nicky
http://www.linuxjournal.com/article/10713
Og her er en sammenligning mellem 2 af de andre samt Windows Mediecenter:
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/17/2010/02/masterchart-1-3.jpg
Hilsen Nicky
-
dum dum dum... ØV... var lun på xbmc, men den kan tilsyneladende ikke styre tv tunere, hvilket MythTv til gengæld kan...
men fandt til gengæld det råd, at i stedet for at rippe en dvd så den ikke fylder noget, er det bedre at lave en iso fil med menu, tekster etc, da det er hurtigere.. haha.. skal jeg da huske hvis jeg engang får små poder
Måske jeg skulle se at anskaffe mig lidt hardware og en tv tuner.. haha.. det må kunne lade sig gøre, at få en tv tuner, der kan klare mpeg4 signalet, og som optages af et givent tv tuner program, hvorpå det afspilles af xbmc?? hmm.. hardware spørgsmål hører jo til i en anden tråd, selv om det er skønnere at have dem samlet haha
men fandt til gengæld det råd, at i stedet for at rippe en dvd så den ikke fylder noget, er det bedre at lave en iso fil med menu, tekster etc, da det er hurtigere.. haha.. skal jeg da huske hvis jeg engang får små poder
Måske jeg skulle se at anskaffe mig lidt hardware og en tv tuner.. haha.. det må kunne lade sig gøre, at få en tv tuner, der kan klare mpeg4 signalet, og som optages af et givent tv tuner program, hvorpå det afspilles af xbmc?? hmm.. hardware spørgsmål hører jo til i en anden tråd, selv om det er skønnere at have dem samlet haha
-
The XBMC experience with its polished skins is very entertaining. But, without a TV source, you still need a MythTV back end to watch TV. If you watch TV while you work, using XBMC as a TV front end to a MythTV back end is ideal, because you can scale the XBMC window interactively. MythTV may be your only choice if you need to watch, schedule and record multiple sources at once
http://www.linuxjournal.com/article/10713?page=0,3
Jeg var for doven til selv at oversætte, så kopierede fra kilden (angivet under citatet). Synes det var væsentligt lige at få med, da den besvarede min problematik i #4 ...
-
liiige en sidste kommentar hihi... men det er da fristende at tænke på om man skulle tage sin gamle xbox frem fra gemmerne og installere xbmc på den.. haha
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Så kan jeg bedre forstå det.Fjederen skrev:dum dum dum... ØV... var lun på xbmc, men den kan tilsyneladende ikke styre tv tunere, hvilket MythTv til gengæld kan...
I aftes lavede jeg en live-CD med XBMC, og kørte den på vores mediacenter PC,
men jeg kunne ikke se TV tuneren og derfor ikke nogle programmer.
XBMC har et rigtig lækkert dektop design, men uden tuner interface
er det "kun" en media player.
Jeg må også hellere prøve MythTV, og se hvad det kan.
(Eller måske finde et tune plugin til XBMC, for det er bare lækkert designet. )
Dbh
Henning
-
I den artikel som #3 henviser til (ganske interessant), fremhæves de lækre detaljer ved både mythtv og xbmc, samt selvfølgelig nogen mangler... Konklusionen er faktisk at man bør bruge mythtv som backend og xbmc som frontend..
Det er så også lidt i retning af den tanke jeg har... dog i stedet for mythtv, må det kunne lade sig gøre at finde noget almindeligt tv tuner software der kan bruges
Det er så også lidt i retning af den tanke jeg har... dog i stedet for mythtv, må det kunne lade sig gøre at finde noget almindeligt tv tuner software der kan bruges
-
- IRC nickname: Pierre Debié
- Geografisk sted: Sydfyn
Har Me TV installeret (vistnok en afart af MythTV), der desværre ikke når DVBviewer til sokkeholderne.
Er der nogen der har erfaring med DVBviewer afviklet via Wine?
Er der nogen der har erfaring med DVBviewer afviklet via Wine?
Venligst Pierre
der er ret grøn udi Ubuntu
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intel® Atom™ CPU D525 @ 1.80GHz × 4; 4GB ram; 18.04 LTS; HDD: 2TB - (minikomputer)
Lenovo T420s; i5-2540M CPU @ 2.60GHz × 4 ; 2GB ram; 18,04 LTS; HDD: 128 GB - (laptop)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intel® Atom™ CPU D525 @ 1.80GHz × 4; 4GB ram; 18.04 LTS; HDD: 2TB - (minikomputer)
Lenovo T420s; i5-2540M CPU @ 2.60GHz × 4 ; 2GB ram; 18,04 LTS; HDD: 128 GB - (laptop)
-
- Admin
Nej men jeg kan sige dig at software der køre i Wine ikke har adgang til hardware på computeren, så det er nok heller ikke spændende at prøve.
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Jeg bruger XBMC og har gjort det et par år. Det er installeret på en maskine uden Ubuntu GUI (eller hvad det nu hedder), maskinen funger samtidig som hjemmets NAS m.v.
Det køre fejlfrit og har en lækker og enkelt brugerflade.
Jeg bruge et add-in til youtube som lige giver det lidt ekstra.
Jeg mangler faktisk ikke understøttelse af tv-tuner. det kan mit tv fint selv klare og hvornår er det lige sidst man har optaget noget fra TV?
Til android og apple enheder kan man få en remote app, som virker rigtig godt via wifi.
XBMC funger også medieserver på hjemmenetværket, så en WDTV LIVE jeg har i soveværelset kan tilgå den.
Det samme kan DLNA enheder, hvis man har sådan nogle.
Forsøgte mig med Mythtv til at startede med, men jeg syntes det var forkringlet i opsætning (Server/klient)
/Brandt
Det køre fejlfrit og har en lækker og enkelt brugerflade.
Jeg bruge et add-in til youtube som lige giver det lidt ekstra.
Jeg mangler faktisk ikke understøttelse af tv-tuner. det kan mit tv fint selv klare og hvornår er det lige sidst man har optaget noget fra TV?
Til android og apple enheder kan man få en remote app, som virker rigtig godt via wifi.
XBMC funger også medieserver på hjemmenetværket, så en WDTV LIVE jeg har i soveværelset kan tilgå den.
Det samme kan DLNA enheder, hvis man har sådan nogle.
Forsøgte mig med Mythtv til at startede med, men jeg syntes det var forkringlet i opsætning (Server/klient)
/Brandt
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Tag dig sammen, spis en 'steso' og installer MythTv. Et helvede at sætte op men godt givet ud som backend for XBMC (eller Boxee) og Myth-Frontend. Kan anbefale MythBuntu, hvis du sætter en hel PC af til Front- eller Backend.
MythWeb er også rigtig cool at have installeret, så man kan styre optagelses-planlægningen med smartphone.
Warning: Når Myth først kører er det noget familien bliver aldeles afhængig af, så man kan ikke sidde og hacke den når den er 'releaset'.
MythWeb er også rigtig cool at have installeret, så man kan styre optagelses-planlægningen med smartphone.
Warning: Når Myth først kører er det noget familien bliver aldeles afhængig af, så man kan ikke sidde og hacke den når den er 'releaset'.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- Admin
Nu er jeg da sikker på jeg skal have mig et mythtv sat op, selv om front end stadig er noget oppe i luften
-
- IRC nickname: Pierre Debié
- Geografisk sted: Sydfyn
Understøtter MythTV teletext?
Og kan det tackle DVB-T og -C samtidig (se på -T og optage på -C)?
Og kan det tackle DVB-T og -C samtidig (se på -T og optage på -C)?
Venligst Pierre
-
- IRC nickname: simpel
- Geografisk sted: Holstebro
Nu bliver jeg sku lidt nyskerig, jeg har sat Xbmc op men vidste ikke man kunne bruge MythTV som backend da jeg ikke kan finde mit tv kort over hovedet, bruger dog vlc smat nogle manuelle kommandoer for både at skifte kanal o.s.v, men har prøvet at sætte MythTV op men opgav total, var der nogen som lå inde med en rimelig guide hvordan MythTV og Xmbc sammen
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe
Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...
Mvh. Uffe
Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...