Installation af Ubuntu - igen igen.........

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Installation af Ubuntu - igen igen.........

Indlæg af laoshi »

Så har du noget at glæde dig til! Start med "The Chinese Gold Murders" - den første i rækken...
Vedr. hastigheden på din forbindelse, så prøv at oprette en tråd om det i Netværk-boardet her i forum, så burde der være hjælp at hente. (Men umiddelbart kan du sikkert hente en del tid ved at bruge OpenDNS - søg på ordet, så dukker der forskellige anvisninger op på at at sætte det op).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Selv om jeg har lidt travlt, kunne jeg ikke dy for mig at læse lidt i Keir Thomas' guide.

Det er jo fremragende og forståeligt skrevet. Mange tak! :-)

P.S. Har iøvrigt kigget lidt det der med hastigheden. Jeg tror altså, at det har at gøre med Ubuntu installationen på den eksterne HDD. Har stærkt på fornemmelsen, at dataoveførsel sker ved hjælp af USB 2 og ikke ved hjælp af det indbyggede eSATA stik. Måske en BIOS opsætning, som jeg skal have set lidt på. En anden mulighed, som jeg overvejer er at lave en dual-boot installation på mit primære drev. Skal blot lige være 100% sikker på, at jeg indtil videre kan få dual-boot til at starte på Windows som default.

......, og det kan jeg jo gøre med Startup Manager, fandt jeg lige ud af........
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det lyder som om det er netværks problemer og ikke harddisk problemer. Du kan køre harddisken testen under System-Administration-Systemtest for at se hvad disk hastigheden er på.
TBroedsgaard
Geografisk sted: København

Indlæg af TBroedsgaard »

Hej Blackbird,

jeg har selv haft problemer med at det gik meget langsomt når jeg surfede på nettet i Firefox (version 3.6.16) - DNS resolutionen er af en eller anden grund meget langsom. Derfor bruger jeg nu i stedet Opera som browser, og det går meget hurtigere. Hvis du bruger Firefox kan det altså være en nem løsning på dit problem at skifte browser til Opera (eller Chrome, Chromium eller en af de mange andre browsere derude...).

Jeg betragter dog dette som en midlertidig løsning, og håber at Firefox 4 ikke har samme problem. Opera er en god browser som jeg har brugt mange år før jeg skiftede til Firefox, men i dag synes jeg Firefox generelt virker bedre end Opera (altså bortset fra DNS resolution...).

Se mere info om Opera på http://my.opera.com/
Ubuntu 10.04 64-bit
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Velkommen til TBoedsgaard :)

Fint forslag, den letteste at installere er nok [apt=chromium-browser]Chromium[/apt], Opera kan du hente her: http://www.opera.com/browser/download/

Som nævnt kan det være det virker bedre med OpenDNS.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Desværre ingen effekt af noget af ovenstående. Det er også galt med mailklienten. Ca. et halvt minut er den om at sende modtage. Det er ærgerligt for Ubuntu ser ellers spændende ud, men virker lige nu som et klart tilbageskridt i forhold til min lynhurtige XP Lite.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det må være noget med netværks opsætningen for det er bestemt ikke normalt. Fik du prøvet at skifte til OpenDNS?

Hvilken mail klient bruger du? Hvis du bruger Evolution og har en IMAP konto kan den godt finde på at hænge fast i kommunikationen med serveren, der vil jeg i stedet for slå thunderbird.

Dit problem kunne sagtens skyldes konflikter med IPv6 og noget af dit udstyr, lige som i denne trå:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=13680&view=unread#unread
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Tak for tålmodigheden. Det var blevet sent i går, og jeg havde brugt en 3 - 4 timer på at få en god vens bærbare til at køre med en wireless printer. Ikke Ubuntu, men sikke noget rod. Nå det virker nu!

Og jeg skal også nok få Ubuntu til at fungere. Lige nu synes jeg problemet er, at jeg ikke rigtigt ved, havd jeg gør. Jeg har læst lidt om den problemstilling her på forum. Jeg kan jo sagtens logisk forstå, hvad der sker, når jeg bruger Terminalen, men er typen, der gerne vil vide præcist, hvad jeg gør. Så jeg hører nok også til dem, der mangler en "Ubuntu for Dummies" ;-)

Ja - jeg var på OpenDNS, men mærkede ingen markant forbedring. Nu har jeg imidlertid brugt det anførte trick og sat disable IPv6 til true, og det har da sat gang i sagerne. Websider loader nu klart hurtigere, så den side af sagen ser ud til at være løst.

Jeg har ikke fået sat Evolution op endnu efter at jeg "flyttede" Ubuntu til min primære HDD. Jeg bruger ikke IMAP, men POP, så det er næppe her problemet ligger. Nu får jeg det lige sat op og kommer så med en tilbagemelding senere i dag. Bliver det ikke bedre må jeg se på Thunderbird.

P.S. Dit link i den anden tråd om IPv6 til hvordan IPv6 disables for hele systemet, virker ikke korrekt.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Fik som nævnt sat fart på Firefox, men bryder mig altså ikke om den. Måske en vanesag ;-)

Har også installeret Thunderbird, men kan ikke rigtigt mærke nogen forskel i forhold til Evolution. Jeg synes det tager meget lang at tid finde serverne - POP3 og ASMTP.

Arbejder videre............ ;-)
TBroedsgaard
Geografisk sted: København

Indlæg af TBroedsgaard »

Ja det kunne godt tyde på at problemet har noget at gøre med IPv6 (og måske TDC specifikt). Jeg har nu også prøvet at slå IPv6 fra i Firefox (som foreslået i den tråd AJenbo linker til), og det virker også for mig. Nu går DNS resolutionen meget hurtigere i Firefox.

Jeg har bemærket at jeg ikke har haft det samme problem hvis jeg har haft min bærbare med på besøg hos folk der ikke får internet gennem TDC. Jeg har også nævnt det for TDC's support, men ham jeg snakkede med virkede ikke som om han helt vidste hvad han skulle svare.

Så der er vel ikke så meget at gøre andet end at håbe at TDC kommer ind i kampen.
Ubuntu 10.04 64-bit
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når du har fundet ud af at det er et IPv6 problem skal du have deaktiveret det for systemet eller de enkelt programmer du vil bruge, thunderbird er baseret på firefox og har nok samme configurations mulighed som firefox. Du kunne også prøve at se om du var mere til chromium eller opera når det kommer til web serfe, her skal du nok også lige først slå ipv6 helt fra, får du nogen fejl når du prøver, eller går du død et bestemt sted i guiden?

Windows XP er fra 2001 og kommer ikke med IPv6 så det er nok der for du ikke har oplevet problemet der.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Jeg siger tak for denne gang. Har fået retableret min bootloader og fjernet Ubuntu partitionerne. Mangler nu blot at få sammenlagt de 2 partitioner, så er alt ved det gamle igen.

Jeg vil gerne dele mine erfaringer med Jer. Det er 3. gang, jeg forsøger mig med installation og brug af Ubuntu. Resultatet denne gang er det samme som de 2 første gange. Jeg ender med at afinstallere, reformatere og så videre. Denne gang blev jeg dog lidt klogere, så det endte ikke med en ny og ren Windows installation. Det var nødvendigt de 2 andre gange.

I er utroligt hjælpsomme, og det sætter jeg stor pris på. Imidlertid er det også meget indforstået, og det bliver meget hurtigt kompliceret og "nørdet" for nu at bruge et forslidt udtryk. Man farer rundt fra den ene guide til den anden, og alle har deres mening om, hvad der lige skal installeres af den ene eller den anden årsag. Det er jo fint nok, hvis man forstår det, og det gør man ganske enkelt ikke som nu Ubuntu bruger.

Så man ender hurtigt op med et helt uoverskueligt nyt styresystem. Til sidst kunne jeg overhovedet ikke huske, hvad jeg havde installeret og hvorfor. Ind med et script i terminalen og så er det hele i orden, men det er det jo ikke, for så skal der jo lige ændres lidt på det ene og det andet og så videre.

Nå - det var blot nogle tanker, som jeg ikke skal trætte Jer yderligere med. Jeg havde håbet, at mit 3. forsøg ville være lykkens gang, men sådan gik det altså ikke.

Endnu engang Mange tak for hjælpen. Meget værdsat :-)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Vi er her jå sådan set også for at hjælpe. Godt at det uden videre komplikationer lykkedes for dig at vende tilbage til Windows, når du nu ikke syntes at du kunne komme videre med Ubuntu. Skulle du få mod på at prøve igen,igen,igen, så skal du være velkommen.
Og god fornøjelse med vanGulik!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det var da ærgerligt, så vidt jeg forstod var de eneste problemer denne gang noget vrøvl med din internetudbyderes DNS-server ikke er klar til IPv6 og installationen af Java og Flash?

Det svære ved at support på et forum er at man ikke altid er sikker på om brugeren er indteraseret i at lære systemet at kende eller bare vil have en her og nu løsning, man har heller ikke mulighed for at følge med i hvad der bliver fortaget på computeren, de 2 ting gør at det nogle gange bliver lettest at bruge nogle af de her løs-alle-problemer-på-engang scripts.

Jeg vil selvfølgelig tage dine forslag med i mine overvejelser når jeg skriver guide fremover.

Du skal selvfølgelige altid være velkomme på forummet og må da også meget gerne spørge om begrundelserne for de forskellige programmer og hvad de gør og hvordan de fungere. Der er også meget at lære bared ved at følge lidt med i de forskellige emner. Nogle af programmerne bliver forslået for beder at kunne nærme sig hvad det faktiske problem er.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

He he - minsandten om jeg ikke er tibage igen. Nu med en perfekt installeret 12.04 LTS. Dual boot med Win 7 og med Win 7 bootloader. Foretaget slavisk efter denne guide:

http://www.linuxbsdos.com/2012/05/17/how-to-dual-boot-ubuntu-12-04-and-windows-7/

Denne gang skulle det så gerne være :-)

Ud over ovenstående installation, har jeg så fulgt denne guide på skift lidt mellem Terminal metode og Grafisk metode:

http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57

Det hele forekommer at være lykkedes korrekt.

Nu er jeg så stort set der, hvor jeg var, da jeg gav op sidste gang, bortset fra, at jeg nu har været mere grundig, og er opsat på virkeligt at lære Ubuntu at kende denne gang. Jeg har været ved at kigge lidt på nogle af de her "25 ting at gøre efter installation af Ubuntu", men har dog ikke rigtigt taget fat på nogen af dem. Én ting er jo at gøre det, en anden ting er at forstå, hvorfor det gøres ;-)

https://www.google.dk/#hl=da&gs_rn=2&gs_ri=hp&tok=nkgsv_7W_Z4YJZW2TP9FBg&cp=14&gs_id=1i&xhr=t&q=25+things+i+did+after+installing+ubuntu&es_nrs=true&pf=p&tbo=d&rlz=1C2ECSA_daDK462DK462&sclient=psy-ab&oq=25+tings+i+did&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.42080656,d.Yms&fp=4c5668a6f102204a&biw=1680&bih=913

Først havde jeg dog tænkt mig at læse (og forstå) den relativt nye guide, der hedder: "Getting started with Ubuntu 12.04, Second Edition" af The Ubuntu Manual Team.

Giver dette mening? Er der andet eller bedre læsestof til rådighed for 12.04 LTS?

På forhånd tak :-)