Installation af Ubuntu - igen igen.........

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Blackbird

Installation af Ubuntu - igen igen.........

Indlæg af Blackbird »

Hej - er glad for at være her og er sikker på at jeg kan få kvalificeret hjælp.

Jeg har et par gange forsøgt mig med installation af Ubuntu, da jeg synes at tiden er moden til Linux. Imidlertid er det ikke rigtigt lykkedes for mig at få det til at fungere, som jeg gerne vil. Jeg tror, det er fordi jeg løber sur i drevbetegnelserne, når jeg skal vælge boot disk og partitionere.

Jeg vil gerne installere Ubuntu på en ekstern USB HDD. Det er en af de her fra Aldi, som lægges ned ovenpå på PCen. Håber I kender den. Den sidder som drev D:\. Jeg ved, at min BIOS kan boote fra denne HDD, da jeg tidligere har forsøgt at installere XP på den.

Jeg vil gerne have det således, at jeg har Ubuntu på ca. halvdelen af denne eksterne HDD på 1 TB, således at jeg kan have mine backup data på den anden halvdel. Altså de data, der kommer fra min Windows XP på C:\.

Jeg ved godt, at det kan være trivielt for Jer at skulle forklare dette gang på gang. Jeg håber på Jeres forståelse og en anvisning, som også jeg kan forstå - gerne step by step ;-)

Med venlig hilsen
Nikolaj

P.S. Jeg har naturligvis læst og forsøgt at forstå de forskellige guides, men kan alligevel ikke rigtigt få det til at hænge sammen.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af Ubuntu - igen igen.........

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

Så vidt jeg ved findes der flere genneration af den type disk så det ville være godt hvis du kan finde ud af hvilket teknologi den bruger til at forbinde med (usb, firewire, esata, etc.)

For at installere på disken skal du under installationen vælge avanceret partitionering. Din interne disk vil her nok optræde som sda og den ekstra disk skulle så være sdb, den eksisterende partition (d:) vil så være sdb1, den skal du ændre til en mindre størelse (sørg endelig for ikke at formatere den). Her efter opretter du en partition som skal formateres til ext4 og mave monterings punkt /, der skal også oprettes en swap partition på RAM+512MB.

Du vil nok kunne få lidt ud af læse denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/
Den er dog ikke helt skrevet til det formål du vil og er til 10.04, men principperne er meget de samme.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Foreløbigt mange tak. Den eksterne HDD monteres normal med et USB kabel, hvis den ikke monteres ovenpå PCen. Når den monteres der, er det eSATA.

Ellers er alt det beskrevne netop det jeg har prøvet et antal gange, men som sagt - jeg løber vist sur i drevbetegnelserne, for jeg har ikke begreb skabt om, hvad sda, sdb, sdb1 og så videre betyder. Det er ganske enklet 100% sort snak ;-)

Jeg prøver igen med nogle forskellige guides.

Tak igen......
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Det lykkedes sandelig. Skulle vist bare tænke mig lidt mere om. Rent faktisk skrives dette fra min nye Ubuntu.

Et eller andet sted har jeg set en guide om, hvad det første man skal gøre er. Hvor kan den være henne?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er nok christian.arvais guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57

Det første du nok skal gøre at at aktivere partner arkivet og installere java og flash, det kan du også læse om her:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/18/installation-af-java/ efter du har kørt den igennem kan du installere flash med dette link til pakken adobe-flashplugin.

P.s. Det er foresten muligt at standard opsætningen gør at du ikke kan starte windows uden at have den eksterne disk i maskinen, det kan løses så hvis du vil have det til at virke igen må du lige skrive hvis det er tilfældet.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Super - jeg får kigget på de der guides.

Jeg tror nu godt, at jeg kan starte uden den eksterne HDD, for jeg bruger jo F8 ved BIOS opstart for at vælge den eksterne. Vi får se.

Jeg ved, at ham der med Ludvigs Hjørne har skrevet en Ubuntu bog. Er dem - efter din mening - værd at købe?

Og så til sidst - burde jeg have valgt 10.04 i stedet for 10.10?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Blackbird skrev:Super - jeg får kigget på de der guides.

Jeg tror nu godt, at jeg kan starte uden den eksterne HDD, for jeg bruger jo F8 ved BIOS opstart for at vælge den eksterne. Vi får se.

Jeg ved, at ham der med Ludvigs Hjørne har skrevet en Ubuntu bog. Er dem - efter din mening - værd at købe?

Og så til sidst - burde jeg have valgt 10.04 i stedet for 10.10?

så vidt jeg husker er den spild af penge, og forøvrigt baseret på en ældre version af ubuntu. jeg ville i hvert fald ikke bruge penge på den. omvendt er jeg heller ikke på nogen måde med i målgruppen så jeg er nok den forkerte at spørge
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Blackbird skrev:Det lykkedes sandelig. Skulle vist bare tænke mig lidt mere om. Rent faktisk skrives dette fra min nye Ubuntu.

Et eller andet sted har jeg set en guide om, hvad det første man skal gøre er. Hvor kan den være henne?

Måske her
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Med 10.10 har du nyere software og det vil blive opdateret hvert halve år.

Den eneste grund til at vælge 10.04 er hvis man ikke ønsker at skulle opatere hvert halve år, men istedet hvert andet, det betyder så også at man kommer til at have noget ældre software i mellem tiden. Jeg køre selv med 10.10 på alle mine maskiner.

Bogen er ok, det er ikke alt i den der stadig er gældende, og den er ikke til advanceret brug. Du kan også prøve at kigge lidt under under Hjælp har på siden.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

OK - det forstår jeg.

Jeg er bestemt heller ikke avanceret, men har nu fået installeret SunJava og Flash. Har også fjernet jdk kørselsmiljøet.

Så må jeg jo videre............... ;-)

Jeg synes dog, at det hele går uhyggeligt langsomt. Mon det skyldes installation på den eksterne eSata HDD, for maskinen fejler ikke noget. 2 x 2.66 Ghz og 4 Gb Ram.
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

laoshi skrev:
Blackbird skrev:Det lykkedes sandelig. Skulle vist bare tænke mig lidt mere om. Rent faktisk skrives dette fra min nye Ubuntu.

Måske her

Lige præcist. Mange Tak!
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

e-Sata burde køre ganske hurtigt, du kan måske prøve at køre en benchmark...
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

Ja - jeg ville også mene, at eSATA burde være relativt hurtigt.

Det er specielt load af webpages og hentning af mail, som er forfærdeligt langsomt.

Bortset fra, at en del af Jer - som nævnt ovenfor - ikke er en del af målgruppen, kan I så anbefale en bog eller et hæfte, som giver en god introduktion til Ubuntu? Sådan på begynderniveau og som supplement tyil de mange udmærkede guides her.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Du kan f.eks. starte med denne tråd og tilhørende link
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Blackbird

Indlæg af Blackbird »

laoshi skrev:Du kan f.eks. starte med denne tråd og tilhørende link

Den vil jeg studere, så snart jeg får tid - formentligt i aften. Jeg er meget fascineret af Ubuntu og vil virkeligt gerne blive bedre til at beherske det. Minder mig lidt om de "gode gamle Commodore/Amiga dage" :-)

Ærgerligt at det lige nu går noget langsomt. F.eks. tager det ca. 15 sekunder at sende dette indlæg, når jeg om lidt trykker på "Udfør"

P.S. Er iøvrigt enig i dine litteraturhenvisninger. Mangler kun at læse Robert van Guliks bøger om Dommer Di ;-)