Sort Kat, Hvid Kat

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Sort Kat, Hvid Kat

Indlæg af eitreach »

Det er en skam at Bogart i Aalborg drejer nøglen om på grund af for lav omsætning, men.. Intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Da min kæreste og jeg var derinde for at kigge på de film de solgte før det hele sluttede, fandt hun en film hun havde hørt om fra sin far - en tilsyneladende rigtig god film, som jeg syntes lød utroligt forvirrende og lidt teknisk.. Det drejede sig om Emir Kusturica's "Sort Kat, Hvid Kat" - i aftes så vi den så, alle tre, og jeg er nu overbevist om at jeg har set den absolut sjoveste film der nogensinde er blevet lavet. :D

Billede

Filmen handler umiddelbart om to familier og pårørende, fire mennesker vil gerne giftes lidt forskelligt med hinanden, på måder som familierne ikke kan få tjene på. Det går naturligvis ikke. Den ene gifteklares søns far er en håbløs svindler - de er allesammen svindlere, men umiddelbart er han den mest håbløse af dem alle. Han har spillet alt væk, indgået på papiret lukrative aftaler med mange menensker, men ender altid på røven. Og i en scene i filmen over en jernbane med en død hængt politibetjent.

Den anden gifteklares søns far, er også en svindler, men har umiddelbart tjent rigtig gode penge på det - det er en film om gangstere, smågangstere, østeuropæisk sigøjnerkultur og den anakronistiske indtog af vestlige ting som limosiner og Casablanca.

Filmen er ekstremt hektisk. Folk hopper riundt som var de alle narkotikapåvirkede (nogle er, bevares) og der er en overflod af detajler i alle scener - om det så er gæs, geder, små ting som et tysk nationalitetsmærke på en tilsyneladende russisk automobil med lad, som er meget rød, og har en mindre bil indeni, isiddende den ene svindlers far (alle skal være med. specielt de to farfædre spiller også en stor rolle i fllmens udvikling!).

Sammen med de tit tandløse mennesker (nogle har et par stykker tilbage, andre af guld), de groteske store smil alle har, gederne, balkan-orkesteret som lægger musik til filmen (som er med alle vegne - finder man netop, ja.. Musikken. Ekstremt overgearet og følelsesladet balkan-danse-sigøjnermusik, når den ikke står på eurodance som med garanti er mange år bagud i forhold til den vestlige musikkultur.

Det hele er med til at skabe en absurd, grotesk, hæsblæsende, intens.. Og meget, meget hjertevarm, sjov film, om livets små og store ting. Og hvordan de kan se ud når man lever i Jugoslavien, i et så lille samfund som det man ser i filmen.

Jeg var nødt til at poste mine indtryk her. Jeg er simpelthen så imponeret - og jeg vil råde alle som kan lide en god komedie, at vælge denne at se næste gang, i stedet for alt muligt andet. Den varer cirka to timer - og i det tempo er man lidt træt til sidst, så det er en god idé at sætte en aften til. :)

I alle tilfælde kan man starte her:

http://www.youtube.com/watch?v=_6ICLIiD05o
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Sort Kat, Hvid Kat

Indlæg af zob »

Ja. Han er fantastisk. Må jeg anbefale Underground fra 1995 også...
Orkestret er selvfølgelig også her. Og soundtracket er også helt i top i øvrigt.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Kusturica hoppede absolut også inde på listen over min yndlingsinstruktører efter Black Cat White Cat, da jeg så for efterhånden længe siden.

Underground, som vandt de Gyldne Palmer, er også en virkelig fremragende og anbefalesesværdig film, men meget forskellig fra ovenstående selvom det er umiskendeligt Kusturica :-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Kan det passe Sort Kat, Hvid Kat var i TV i går?