Visse supportere *!#&%

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
BrittaP
Geografisk sted: København

Visse supportere *!#&%

Indlæg af BrittaP »

Baggrund: Post Danmark insisterer på at jeg fra d. 1/4 '11 bruger deres webpack system. Det går i sin korthed ud på at jeg fremover selv skal udprinte pakkelabels og samtidig udveksle såkaldt EDI info med dem. Så langt så godt, problemet er bare at lige p.t. kan man kun bruge deres fine system med IE 5.5 og opefter. Super. Det bruger jeg jo så ikke lige, men...

Jeg installerer user agent switcher som add on til FF, og vupti er jeg inde. Jeg kan også udskrive en prøvelabel og kontrakten, som skal underskrives og indsendes, og så lige et par 'men' er' mere, altså. Men, men... da jeg læser kontrakten skal jeg sørme skrive under på at jeg bruger 'IE5.5 eller senere og acrobat reader', og det er her kæden hopper af, for jeg plejer jo at være en sanddruelig borger, og ét er at finde work-arounds på et problem, et andet er ligefrem at skrive under på noget der ikke passer. Altså fatter jeg knoglen og ringer til det kære eks-væsen. Person 1 skynder sig at sende aben videre til supporten, som jeg så ringer op.

Jeg (mente jeg) forklarede supporteren problemet, men hun kan ikke have hørt rigtigt efter, for hun svarede 'man kan kun bruge Webpack med IE.
Mig: 'jo jo, jeg installerede da bare user agent switcher til FF og nu er jeg inde'.
Supporter: 'man kan kun bruge Webpack med IE'
Nu begyndte det at ane mig hvilken kaliber 'supporter' jeg havde belemret mig med, men gav hende lige en chance til:
Mig: ''jo jo, jeg installerede da bare user agent switcher til FF og nu er jeg inde'.
Supporter: 'man kan kun bruge Webpack med IE'
Ok, så var den cementeret, og jeg måtte tage fløjlshandskerne af.
Mig: ' Det er jo ikke sandt hvad du siger. Jeg er inde på Webpack, jeg har bare lige et problem med kontrakten, ser du....'
Jeg bliver afbrudt af supporteren. 'At du finder ud af at snyde dig ind må jo blive dit problem, hvis webpack ikke virker'.
Ok, tænkte jeg. Nu mangler jeg bare at få at vide at jeg skal formattere og re-installere fordi jeg har virus, så jeg skiftede spor.
Mig: 'Jeg hører at Post Danmark er ved at lave WebPack om så man fremover vil kunne bruge andet end IE?'.
Supporter: 'Ja, det er rigtigt. Fremover vil man også kunne bruge Mac'.
Mig, panikker lidt: ' Mac? Ikke andet?'
Supporter: 'Det ved jeg ikke. Jeg ved ikke hvad de laver'.
Punktum. Ikke nogen tilføjelse á la 'men jeg kan finde ud af det'. Så blev jeg lige en anelse knotten.
Mig: 'Men de der sidder og laver det ved formodentlig hvad de laver. Jeg vil gerne vide det, så jeg vil gerne bede dig om at finde ud af det. Jeg vil gerne ringes op på nummer *******'.

Ikke så længe efter blev jeg ringet op af et noget mere fremkommeligt menneske der kunne bekræfte at de også udviklede det til FF, så helt super. Hun forklarede mig dog at da de i sin tid lavede WebPack (tror hun sagde 2001 eller 02) var der jo ikke andre browsere end IE. Hmmm. Hun mente også at jeg ikke skulle tage det så tungt med den kontrakt, men jeg tror at jeg alligevel laver mit eget lille 'work-around' til kontrakten også. Ændrer i ordlyden, altså. Der er dog grænser for hvad jeg vil skrive under på ;)

Så kom jeg til at tænke på at andre herinde må have nogle lidt sjove eller skæve supporthistorier. Håber nogen har lyst til at bidrage.
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Visse supportere *!#&%

Indlæg af AJenbo »

Lige nettop postdanmark har jeg slåsset meget med. Er det en lidt ældre/midaldrende dame du snakker med, for så tror jeg jeg har snakket med hinde mange gange, hun er ikke til at hugge eller stikke i og kommer altid med de same ikke løsnings svar. Jeg tror jeg har klaget over det 2 gange, men hun er afdelings leder i webpack support så jeg tror ikke der sker noget ved det.

WebPack er lavet i 2000, dengang fandtes der skam også Netscape 6 (30% af marked) (og Opera 4, iCab 2, OmniWeb 3, Dilo 0.1, IBrowser - samlet 2% af marked). Browser krigen handlede dengang lidt mere om at gøre sig forskellig frem for hvem kunne gøre det rigtigt, og Netscape var godt nok ved at tabe den krig, men at sige der ikke var andre er decideret forkert. Faktisk er det ikke før slutningen af 2008 at der igen er så "få" der bruger IE.

Da Post danmark i 2008 forlangte at erhvervs kunder der sender PO pakker, skiftede til at bruge WebPack arbejdede jeg i et firma hvor alle maskiner var Mac, vi var der for lidt på røven da det ikke virkede med vores maskiner, jeg endte med at lave min egen udgave af WebPack som fungere i alle browser (fra IE5.0, Safari, Firefox, Opera m.m.), den taler med PostDanmark side bag om og køre ca. dobbelt så hurtig, har flere muligheder for Track & Trace samt statestik.
Det betyder vi er uden mulighed for at sende PO-pakker i lidt over 1 måned og det kunne ses på vores salgs tal.
I arbejdet med wepack finder jeg kontakt informationen til en af udviklerne i koden på WebPack, jeg kontakter ham (han blev lidt overrasket) og spørg hvad situationen er. Han indrømmer at der er mange fejl i WebPack og den ikke køre særlig godt, men de må ikke arbejde videre på den for cheferne med pengende, endnu.
I løbet af året forsøger de at optimere siden ved at slette alle forsendelser fra før 2008, det hjælper lige lidt da det er en fejl i deres søge kode der gør at hver søgning bliver hængende på servere.
I 2009 indvitere de mig som consulent til at hjælpe med at planlægge den nye weppack som skal fungere med Firefox. Her forslår jeg dem at de laver det samme som jeg har gjort med Track & Trace, de syndes det lyder som en rigtig god ide og tager screenshots, ind til en af udviklerne husker at Track & Trace er en anden af deling og så kan de jo ikke snakke sammen (øh det er lykked for mig og jeg er et andet firma).
Nu skriver vi så 2011 og der er stadig ikke mere der tyder på at webpack 2 er kommet længere end til planlægning stadiet og det lykkeds altså mig at skrive en ny på 1 måned, at de ikke kan nosse sig sammen og rette op på den eksisterende eller få den nye færdig er simpelt hend for dårligt, i sær når man tænker på de stiller det som et krav at man bruger den, nu åbenbart også for andre post typer. Nogen burde gå til en avis...
BrittaP
Geografisk sted: København

Indlæg af BrittaP »

Hej Anders,
Meget, meget meget interessant historie. Jeg tror faktisk at den mest fremkommelige af de to kvinder jeg talte med kan have været den afdelingsleder du nævner, og ja, jeg gav mig også til at ymte noget om at der da også dengang fandtes andre browsere, men hun skyndte sig at mene at 'det skulle vi jo heller ikke diskutere'.
Jeg havde egentlig forestillet mig at jeg ville tilbyde mine (privat)kunder valget mellem to transportører, nemlig GLS og Post Danmark, men efter at have læst din historie kan jeg næsten regne ud at WebPack 2 kan have længere udsigter end jeg lige regnede med. Oven i købet er det Post Danmarks holdning at deres mangelfulde produkt skal være mit - kundens problem. GLS har samtidig et billigere og mere fleksibelt produkt, og jeg har egentlig indtryk af at mange FDIH medlemmer er dybt trætte af Post Danmarks priser. Et par FDIH medlemmer på et seminar jeg deltog i havde såmænd flyttet deres webshop til Malmø, og sparede dermed ca. 50% på portoen når de sendte pakker til Danmark. Tja... Måske Version2 kunne være interesseret i historien?
Hvor er takkeknappen henne på dette forum? :)
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg fandt forresten også en del sikkerheds huler, blandt andet et der gør at alle (også demo brugeren) kan se hvad alle andré sender af pakker, det Var ikke lukket sidst jeg kiggede selv om de Var blevet gjort opmærksom på det. Der er også fejl i den kode der beregner pakke prisen og vi får gennemsnitlig tilbage faktureret 500,- fordi vores system gennemgår fakturaen for fejl.