Uddannelser med Linux?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Uddannelser med Linux?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg har tidligere arbejdet i landbruget (specielt med grise) og i transportbranchen (chauffør), og i sidstnævnte branche var jeg ude for 2 færdselsuheld med mindre end 6 måneders mellemrum, og til sammen resulterede de 2 uheld i at jeg fik ødelagt ryggen godt og grundigt, og det endte med en af de mere alvorlige rygoperationer i for 8 måneder siden, hvor jeg fik fjernet bruskskiven og indsat en kile mellem 3. og 4. hvirvel (talt fra neden) og sat stivgørende skruer i.

Her efter 8 måneder har jeg idag fået at vide at ryggen nu er groet så meget sammen at jeg atter kan begynde at søge efter arbejde (dog på nedsat tid).

Jeg har hele tiden spekuleret på hvad ryggen kan tåle og ikke kan tåle, for det må ikke være fysisk belastende for ryggen.

Men jeg har også tænkt på om IT-branchen måske kunne være noget for mig, for selv om at problemer med computeren kan være yderst anstrengende, så synes jeg stadig det er sjovt at sidde og rode med og kunne godt forestille mig at det også kunne være min erhvervsmæssige fremtid.

Men for at jeg overhovedet kan påtage mig et arbejde indenfor IT vil det kræve at jeg enten tog noget uddannelse eller kurser.

Findes der nogle egentlige uddannelser indenfor Linux, da jeg helst vil arbejde med dette hvis det skal være?
(adgangskravene til uddannelserne må ikke være højere end 9.-10. klasse).
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Uddannelser med Linux?

Indlæg af AJenbo »

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Du skriver om dine uheld, og det er hvad der kan ske.
For mit eget vedkommende,så har en trafik-ulykke ændret alt.

Jeg valgte også IT branchen.
Først opgraderede jeg mine 9./10. klasse kundskaber + tog et par HF fag.
Så gik jeg på Teknikums Adgangs kursus (a la matematisk studentereksamen bare 200% hurtigere (1,5 år), den findes også i en 300% hurtigere udgave (1 år)).
Dernæst datalogi light (datamatiker) 2+(1/3) år, og så IKT (IT) diplom-ingeniør i Teknisk og indlejrede systemer, (2 år med 1,5 års merit fra datamatiker og anden uddannelse).

Så det kan godt lade sig gøre at få sig en rigtig god uddannelse med en god gang knofedt - selv om man er ramt af en kronisk sygdom, som følge af en trafikulykke.

Rattus Norvegicus skrev:Men jeg har også tænkt på om IT-branchen måske kunne være noget for mig, for selv om at problemer med computeren kan være yderst anstrengende, så synes jeg stadig det er sjovt at sidde og rode med og kunne godt forestille mig at det også kunne være min erhvervsmæssige fremtid.

Det er bestemt et område med fremtid i. Alle virksomheder i dag bruger computere, og også i høj grad i det offentlige.

Behovet for IT bliver ikke mindre i fremtiden, hvor der bliver færre hænder - og så er der kun maskiner der utrætteligt og 24/7/365 arbejder meget billigt.

Rattus Norvegicus skrev:Men for at jeg overhovedet kan påtage mig et arbejde indenfor IT vil det kræve at jeg enten tog noget uddannelse eller kurser.

Med den rette motivation og en god gang knofedt kan du godt få en god uddannelse.
Rattus Norvegicus skrev:Findes der nogle egentlige uddannelser indenfor Linux, da jeg helst vil arbejde med dette hvis det skal være?
(adgangskravene til uddannelserne må ikke være højere end 9.-10. klasse).

Først:
emu.dk har et afsnit de kalder datalogi under Ungdomsuddannelser. Prøv at kigge der (linket åbner siden datalogi under Ungdomsuddannelser).

Dernæst dit spørgsmål:
Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) i Odense, Syddansk Universitet uddanner dataloger, og deres systemer er Linux only. Det er også tilfældet for Datalogisk Institut, Aarhus universitet. Jeg ved ikke med DIKU (Datalogisk Institut, Københavns Universitet), og Datalogisk Institut ved Aalborg Universitet.

Datalogi går ikke ud på udelukkende at programmere, men at lære alle de svære ting om computere. I datalogi kommer du til at lære en masse matematik, lære om algoritmer (computer-opskifter på at lave en bestemt ting), lave algoritmer mest effektivt i tid, lave programmeringssprog, vide noget om databaser, netværk, vide hvordan operativsystemer virker og hvordan computere virker.
Du lærer selvfølgelig også at lave analyse, design, implementere (programmere), og teste software. Du skal lære al den slags hårde ting, hvis du vil uddanne dig til datalog - og du får brug for Linux, og kommer til at blive glad for terminalen, hvis du ikke er det i forvejen.

Du skal have en gymnasial eksamen og søge via KOT for at komme ind på (de fleste) videregående uddannelser.

Du kan evt. tage ud og snakke med en studievejleder på et Universitet i nærheden af dig - husk at nævne at du har noget med ryggen - handicappede kan få tildelt en speciel stol at sidde på og den slags tekniske hjælpemidler, så du ikke skal sidde ned på en alm skole-træstol.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Takker for input :)

Dog bliver der ikke tale om uddannelse lige foreløbigt alligevel, da jeg er blevet enig med kommunen om at vi skal prøve at få mig ud i noget arbejde på noget kontorhalløj (evt. med noget it) på en 3 måneders prøveperiode, for at finde ud af om min ryg kan klare det.
Det vil komme til at ske gennem firmaet ISS, som også skulle kunne hjælpe videre med noget uddannelse senere hen :)

Lige nu er det vigtigste blot at finde ud af hvad ryggen kan klare, og pt er det ikke særligt meget da der skal startes ud med en et arbejde på 12-15 timer ugen med langsom og gradvis stigning i timetallet til vi ved hvor mange timer der kan klares.

Kirugen har dog desværre ikke stillet mig den lyseste fremtidsudsigt hvad angår timetal pr. uge, da han har sagt at jeg ikke må forvente at komme til at kunne klare mere en 25 timer ialt :?
Hilsen Kenny