Sidder med min bærbare og skal til at lave en unbuntu cd.
Min nuværende KD er opdelt i to drev: C med win og D som FAT32.
Jeg forestillede mig følgende scenarie i installationen:
Jeg deler D op i to, den ene self til Ubuntu. men skal partionen til Ubuntu være NFTS eller FAT32? Eller styrer installationen selv d?
Det resterende D vil jeg bruge som drev hvor både ubuntu og win kan hente og skrive til. Kan det lade sig gøre eller skal det være være NFTS?
Før/under installation
-
- Geografisk sted: Odense
Før/under installation
Brand new to the Linux world
-
Før/under installation
@ renejuul:
Du skal ikke dele D op i to, men krympe D således at der bliver et tomt område til Ubuntu. Under installationen partitionerer Ubuntu selv og vælger selv filsystem (ext3). Til at krympe D kan du bruge programmet Gnome Partition Editor på Ubuntu CD'en (det er ganske nemt).
Dit D-drev kan du sagtens bruge som "fælles partition". Når du gerne vil have læse/skrive rettigheder fra Ubuntu bør du lade D-drevet forblive i FAT32.
Dertil kommer at D-drevet skal mountes i Ubuntu for at være tilgængeligt (ikke helt så nemt).
Du skal ikke dele D op i to, men krympe D således at der bliver et tomt område til Ubuntu. Under installationen partitionerer Ubuntu selv og vælger selv filsystem (ext3). Til at krympe D kan du bruge programmet Gnome Partition Editor på Ubuntu CD'en (det er ganske nemt).
Dit D-drev kan du sagtens bruge som "fælles partition". Når du gerne vil have læse/skrive rettigheder fra Ubuntu bør du lade D-drevet forblive i FAT32.
Dertil kommer at D-drevet skal mountes i Ubuntu for at være tilgængeligt (ikke helt så nemt).
Mvh. - Balder
-
- Geografisk sted: Odense