Sælg Ubuntu for Kr. 500,-

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sælg Ubuntu for Kr. 500,-

Indlæg af AJenbo »

Ja jeg syndes også diskussionen er ved at glide lidt af sporet.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Sælg Ubuntu for Kr. 500,-

Indlæg af Pihl »

AJenbo skrev:Er han også i sin gode ret til at sælge Ubuntu som RED OS? Altså uden at lave ændringer, som tilfældet var på DBA.

Naturligvis, det er der ikke noget i GPL'en, der forhindrer, så længe han krediterer de oprindelige udviklere, som GPL'en betinger man skal ved distribution. Der er ikke et krav om, at man skal have lavet ændringer for at udgive det under andet navn (og pris).

AJenbo skrev:Om ikke andet er det at føre DBA's brugere baglyset omkring hvad det er de køber.

Ja, jeg har kun forholdt mig til de indledende indlæg om, at det var ulovligt han solgte en Ubuntu CD for 500,-, og ikke om det overtræder visse siders retningslinjer osv.

Hos O-Biz sælger vi en original Ubuntu CD til 40,- (og en USB med Ubuntu til 99,-), og det ved jeg, bringer Ubuntu ud til mange, som ellers ikke ville have prøvet det. Nu er vi officiel Ubuntu CD distributør, og tager ikke 500,- for en CD, men i princippet kunne samme argument om udbredelse også bruges i tilfældet på DBA. Hvis det får nogen til at bruge Ubuntu, som ellers ikke ville have prøvet det, kan jo et eller andet sted være lige meget om man har betalt 0, 40 eller 500 kr.

Jeg siger ikke, det ER sådan, eller at det er min holdning, men blot at det er et perspektiv man også kan lægge på det. ;-)