Opgradere/nyinst 10.04->10.10, med eksisterende dualboot ...

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
hyhan

Opgradere/nyinst 10.04->10.10, med eksisterende dualboot ...

Indlæg af hyhan »

Hejsa...

Efter en del problemer med at min Ubuntu 10.04 ikke vil starte rigtigt, så jeg det som en god mulighed for at få opdateret til 10.10.
På maskinen er som sagt allerede 10.04, og yderligere Windows 7.
Jeg har prøvekørt 10.10 på live cd'en. Og vil nu installere den. Men ved ikke lige hvad jeg skal gøre her.

På billedet herunder: Teksten på den hvide baggrund er sådan som harddisken allerede er partitioneret.
Men så er det vinduet neden under. Jeg er ikke lige helt klar over hvad jeg skal gøre her? (Og vil jo ikke miste Win7 installationen)

http://img153.imageshack.us/f/screenshotgks.png

Håber nogen kan hjælp mig videre...?
Senest rettet af hyhan 9. feb 2011, 22:59, rettet i alt 1 gang.
hyhan

Re: Opgradere/nyinst 10.04->10.10, med eksisterende dualboot

Indlæg af hyhan »

Nå, jeg var vist for dum til at bruge IMG taggen, men her er et link til billedet.
http://img153.imageshack.us/f/screenshotgks.png
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Grunden til du ikke kan få det link til at virke med img tagget er at det er en hjemme side med et billed på og ikke bare et billed.

Nu er det jo ikke nødvendigt at formatere for at opgradere Ubuntu. Siden du har installeret en LTS (10.04) er den sat til ikke at vise upgraderinger før den næste LTS udgave (12.04), det kan du ændre under Programmer-Ubuntu softwarecenter-rediger-softwarekilder-opdateringer
Her skal du så ændre "Kun udgivelser med lantidsunderstøttelse" (LTS) til Normale udgivelser, tryk luk og åben system-administration-opdateringshåndtering. Tryk Kontroller, nu skulle 10.10 gerne komme som en opdatering i toppen af vinduet.
hyhan

Indlæg af hyhan »

Hej AJenbo.

Tak for svaret. Jeg vil notere tråden til engang jeg får brug for denne viden. For det gør jeg nok.
Men jo, det er nok nødvendigt at reinstallere, da 10.04 ikke vil starte op. Og har generelt altid været en vis mængde problemer med den inst.. Og nu kan jeg slet ikke komme ind i 10.04 længere... :(
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok så sørg for at have en sikkerhedskopi af alle dine filer og dokumenter.
Så skal du trykke på Ændre for sda6 og sætte den til at formatere til ext4 og have monterings punkt "/".
Der efter skulle det bare være at trykke på Installer nu.
hyhan

Indlæg af hyhan »

Super. Tak skal du have for det.
Det virker efter hensigten... :) Det er heldigvis for sjældent man gør det, vil jeg kan huske det... hehe...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja jeg lage lige mærke til at du nok sidst har gjort det ved 9.04 :)
hyhan

Indlæg af hyhan »

AJenbo skrev:Ja jeg lage lige mærke til at du nok sidst har gjort det ved 9.04 :)

Hvordan det?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kørte med ext3 og Ubuntu skiftede til ext4 i 9.10 ;)
femore

Indlæg af femore »

Øhh - et hurtigt spørgsmål. Kan denne opgradering fra 10.04 -> 10.10 sidestilles med en clean installation. Altså er ?, er denne opgradering lige så god som en clean installation?

Flemming
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

femore skrev:Øhh - et hurtigt spørgsmål. Kan denne opgradering fra 10.04 -> 10.10 sidestilles med en clean installation. Altså er ?, er denne opgradering lige så god som en clean installation?

Flemming

Ved en opgradering beholder du dine programmer og indstillinger, ved en installation starter du med et helt rent system. Det er helt op til dig hvad du helst vil. Syndes du der efterhånden er blevet rod i dit system eller kan du bare godt lide at installere så kan du gøre det, er du mere til bare at trykke på en knap og køre tingende ellers som de skal så er det nok lettest for dig at opgradere.
femore

Indlæg af femore »

Tak til Jenbo for hurtigt respons på mit ?
I en anden tråd, skriver AL
3) Lav en ren installation istedet for en upgradering.
I alle operative systemer (OS) er en upgradering en risiko affære, især hvis man har mange u-officielle applikationer og biblioteker installeret, eller man har lavet mange modifikationer.

Desuden kan jeg ikke opgradere mit system, idet jeg får en fejlmelding med mulige årsager, herfra kan jeg konkluderer at jeg har 3.parts programmer og Ubuntu 10.10 kan tilsyneladende ikke tjekke kompabiliteten.

Jeg vil slutte her, med den konklusion, at der skal udføres en ren installation.

Flemming