Min anmeldelse til dba.dk gik ud på at annoncen forsøger at sælge et produkt som er frit og gratis tilgængeligt - og tog ikke stilling om det er lovligt eller ej. dba.dk har valgt at fjerne annoncen, jeg vil tro det er efter deres regel om at
dba.dk skrev:Vi forbeholder os ret til at afvise annoncer, der efter vores skøn strider mod gældende lovgivning, hensynet til læserne eller Den Blå Avis' og dba.dk's tarv eller omdømme.
Både hensynet til læserne som risikerer at blive fuppet og dba.dk's omdømme har da i hvert fald været i spil.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen erwarten wir getrost was kommen mag. Gott ist mit uns am Abend und am Morgen Und ganz gewiss an jedem neuen Tag" (Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
Nordsig skrev:Jeg vil klart mene at den var fuldt ud lovlig. (har ikke læst den)
Det er ret klart: Ubuntu er licenseret under GPL, og du har ret til at gøre lige præcis hvad du ønsker med Ubuntu (og anden GPL licenseret software), så længe du ikke har foretaget ændringer i det (og distribuerer det). Om det så er at tage 1 mio kr. for softwaren.
Det var noget andet, hvis han havde lavet ændringer i Ubuntu, hvorfor han i såfald ikke må distribuere (og sælge) det i Ubuntus navn, eller et navn der ligner til forveksling. Fx måtte Fluxbuntu, der er en Fluxbox baseret Ubuntu derivat, ændre sit navn, fordi det ikke havde godkendelse til at distribuere en modificeret Ubuntu variant. Derfor hedder Linux Mint heller ikke noget med *buntu.
Nordsig skrev:Men det står jo enhver frit at brænde Ubuntu på en CD og så sælge den for hvad man nu mener at ville have for denne ydelse.
Nu var det så en orginal Ubuntu cd fra Canonical han ville sælge videre. Men det agument holder velstadig for "opmagasinering" og forsendelse.
Pihl skrev:Det var noget andet, hvis han havde lavet ændringer i Ubuntu, hvorfor han i såfald ikke må distribuere (og sælge) det i Ubuntus navn, eller et navn der ligner til forveksling. Fx måtte Fluxbuntu, der er en Fluxbox baseret Ubuntu derivat, ændre sit navn, fordi det ikke havde godkendelse til at distribuere en modificeret Ubuntu variant. Derfor hedder Linux Mint heller ikke noget med *buntu.
Er han også i sin gode ret til at sælge Ubuntu som RED OS? Altså uden at lave ændringer, som tilfældet var på DBA. Om ikke andet er det at føre DBA's brugere baglyset omkring hvad det er de køber.
På G&G kaldte han 10.10 for 2011 udgaven, hvilket må siges også at være missinformation.
Det er også lovligt at sælge vingummibamser til 500,- stykket - hvis der er nogen der vil betale for det.
Jeg synes faktisk det er lidt pinligt at i har anmeldt vedkommende - for hvis man skulle anmelde alle platugler på DBA og Gul og gratis - så ville man have en stor opgave.
Ubuntu / OpenSource har intet med moral at gøre - det drejer sig om frihed - også til at være en platugle!
Jeg vil nu sige at det kan være sundt at rydde op i/oplyse om den slags så er ikke er nogen der får en dårlig oplevelse med open source. Det er DBA's egen vudering at de har valgt at fjerne hans annonce ud fra at han sælger noget gratis (+håndtering) for 500,- Den er ikke blevet slettet for at være ulovlig men for at være plat, det har DBA regler i mod. Selvfølgelig kunne man bruge hele livet på at jage platugler på de verse auktions sider men det er jo heller ikke det vi gør, vi rapportere bare den en vi er stød på ved et tilfælde.
Ok. Lad os lige få nogle proportioner ind her. Det kan godt være at det ikke er juridisk problematisk at sælge Canonical's gratis (og frie) ubuntu cd'er for 500,- (eller sælge det under navnet Red OS), men at blive lidt småfornærmet eller indigneret over at nogen advarer andre mod lidt god gammeldags bondefangeri, er måske lige lovlig varmtfølende. Hvis de blandede vand i fadøllen på Søren's Værthus eller tog 300 kr. for en kande vand (uden at blande øl i), ville det så også være pingligt om jeg lod et ord falde overfor mine venner eller måske endda nævnte det på et offentlig forum, eller facebook? Eller jeg endda gik til yderligheder og prøvede at pushe historien til en formiddagsavis.
Så langt er der jo ikke engang nogen er gået her, og der er heller ingen der har sendt et tæskehold (så vidt jeg ved), eller anmeldt manden til politiet. Så der er indtil videre ikke nogen (andet end filuren fra G&G) der, i mine øjne, har overtrådt almindelig anstændighed. Og når alt kommer til alt, er det jo ikke nogen herfra der har slettet annoncerne, men redaktionerne på de respektive internetservices eller måske manden selv.
I øvrigt synes jeg sagen er en helt anden hvis man fik installationen med i købet - så er det jo nærmest en helt fair pris.
Men det er klart at hvis man ser rent juridisk på det, så er det sikkert fint nok og så er Code of Conduct vel heller ikke interessant overhovedet. Den er vel heller ikke juridisk bindende. Men derfor har man alligevel givet sig tid til at skrive den. Man kan kun gisne om hvorfor...
Synes det helt iorden, at gøre folk opmærksomme på plattenslagere. Det gør man jo også i andre sammenhæng selvom plattenslagere måske ikke bryder loven.
Annoncen/erne var som andre skriver ikke ulovlige, men moralsk tvivlsomme. Specielt ham der vil installere Ubunu pa en bruges PC, men ikke vil 'lære en at bruge en PC', hvilket jeg tolker som at vedkommende ikke vil yde support.
Nok vil jeg mene at Ubuntu for almindelige brugere, dvs. folk uden særlige tekniske behov og interesser, er brugervenligt, men at tage 500 kr. for at installere et OS uden nogen garantier er at stramme den.
Om det kan reflektere dårligt på OSS bevægelsen/ubuntu navnet, er også en mulighed. Det kommer dog an pa om de brugere der bliver snøret forbinder navnet med deres dårlige oplevelse eller ej.
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury. - Benjamin Tucker
Der er som sådan ikke noget galt i ikke at udbyde support, så må brugeren bare finde det et andet sted. Men han har faktisk uddybet det og han vil gerne supporter, bare ikke køre et "Sådan bruger du din computer med Ubuntu" kursus.
Jeg kan oplyse jer om at pclager i århus tager 250,- ex moms for hver halve påbegyndte time for deres ydelser.
Jeg ser ikke 500,- kr som en stor afgift for at få Ubuntu installeres. I forhold til ovenstående ser det faktisk meget billigt ud.
Der er INGEN garanti på en medfølgende Windowsinstallation - overhovedet. Og den erstatningspligtige sum på 5$, hører til blandt de deciderede latterlige (EULA'en).
CoC drejer sig om communitiet - ikke de firmaer/privatpersoner der evt. måtte (mis)bruge Ubuntu.
Jeg er ikke uenig i, at jeg også synes det er lidt "pop-smart" at gøre det vedkommende gør. Men det er hverken amoralsk, ulovligt eller et brud på CoC. Og så er der kun beskyldningen om plattenslageri tilbage.
Jeg har kun hånlatter til overs for for folk der vælger at lave den slags annoncer, men det skyldes også mit overlegne videnspotentiale om computere og Linux. Jeg tror at der er flere der glemmer at bag de fleste Ubuntuinstallationer herhjemme sidder der en nørd, som bruger mange timer på Linux, computere og deslige produkter.
PS. Det kan også lade sig gøre at sætte alle ting op uden at betale løn - f.eks. vinduer og toiletter. Men det gør jo ikke at vi kalder alle håndværkere plattenslagerer. De får deres produkter leveret fra fabrikken og tager højst sandsynligt mere for at arbejde end vedkommende tager for at installere Ubuntu.
Jeg synes det er HELT skudt forbi.
CoC drejer sig om opførsel i Ubuntu community - og intet andet!
Der var en fyr der hade lavet en annonce på DBA og G&G hvor han vider solgte gratis Ubuntu cd'er til 500,- (425,- på DBA), det eneste man ville få fra ham var en cd med posten. Han er blevet fjernet af begge sider efter de blev gjort opmærksom på den urimelige pris han tog for det.
Fyren der tager 500,- for at installere det er fair nok, der er nogle enkelte personer her inde der syndes det er en høj pris for noget man kan gøre selv (hvis man kan finde ud af det), men gør han det med kvitering og er han forsikret så er det en ganske normal pris for 1-2 times arbejde.
Ja. Jeg forstod det bare som om vi diskuterede hvorvidt det var fair/lovlig at sælge en CD til 500,- (og senere også om det var fair at advare andre mod det). Det med at installere ubuntu for nogen er jo en helt anden sag (synes jeg). Som jeg også skrev tidligere:
I øvrigt synes jeg sagen er en helt anden hvis man fik installationen med i købet - så er det jo nærmest en helt fair pris.
Ikke så sært at folk er uenige, hvis de diskuterer to forskellige ting.
Jeg synes faktisk ikke engang jeg ville kalde det POP-smart at tilbyde at installere ubuntu for 500,-. Det er vel en meget rimelig pris.