Så er det tid til at software-patenterne skal dø!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Så er det tid til at software-patenterne skal dø!

Indlæg af lath »

"Så er tid til at software-patenterne skal dø!"
Det har vel været de tanker US Patentkontoret har haft: De er gået i gang med at nakke et patent.
"Software-patent får øksen i USA": http://www.version2.dk/artikel/15543-software-patent-faar-oeksen-i-usa

2011 bliver måske et år der indvarsler en ny tid. :D
Især hvis den USAnske Højsteret også syndes at dette er korrekt:
Hvis afgørelsen kommer til at betyde, at patenter som Amazons "One-click-shopping" bliver invalidt men at algoritmer som fx MP3 ikke gør det, så er det imo en glimrende afvejning.

Nu bliver denne afgørelse næsten 100% sikkert appelleret hele vejen til Højesteret (se: http://ing.dk/artikel/110448-software-patenter-i-problemer-i-usa ) så det er lidt tidligt at slå to streger.

Men hvis denne afgørelse opretholdes, hvilket min læsning af Højesterets dom giver mig gode forhåbninger om, så er både One-Click-Shopping og MP3 patenterne kaput for de kan begge udføres på enhver vilkårlig computer.

Og det er i min optik ikke nogen helt ringe "bright line rule": Hvis det kan køres på en PC uden speciel hardware, kan det ikke patenteres.

Poul-Henning

Fra http://www.version2.dk/artikel/15543-software-patent-faar-oeksen-i-usa#headline74373

Det synes jeg ser godt ud, for så begynder det at se virkeligt dårligt ud for alle de codecs som Canonical ikke kan skibe af sted med Ubuntu. (the bad, the ugly, som installeres med en restricted meta-pakke)
Microsoft kan så også pakke alle deres beskyldninger at Linux overtræder N antal af vores (software-)patenter beskyldninger sammen.
:twisted:

Som PHK skriver i artiklen
PARTY!!! :D :D :D

Bekendtgørelse af Patentloven her i Danmark: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123224#K1
Bemærk §1 stk 2:
§ 1. Den, der har gjort en opfindelse, som kan udnyttes industrielt, eller den, til hvem opfinderens ret er overgået, har i overensstemmelse med denne lov ret til efter ansøgning at få patent på opfindelsen og derved opnå eneret til at udnytte den erhvervsmæssigt. Opfindelser kan patenteres på alle teknologiske områder.

Stk. 2. Som opfindelser anses især ikke, hvad der alene udgør
...
3) planer, regler eller metoder for intellektuel virksomhed, for spil eller for erhvervsvirksomhed eller programmer for datamaskiner
...

At man så kommer til at bruge en retssag på at få et/flere SW-patenter annulleret her i DK, fordi der alligevel udstedes SW-patenter er en anden ting. Kig i debatten til artiklen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Claus M
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Så er det tid til at software-patenterne skal dø!

Indlæg af Claus M »

Spændende
- men svært at tro patenter skal kunne ophæves (eller hvilke der kan). Det er bliver meget interessant at følge.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
cmay

Indlæg af cmay »

spændene nyt. verden er i gigantisk omvæltning lige nu på alle mulige områder og computere spiller en kæmpe rolle i det. software patenter og piratkopiering af musik og de her ting kommer der altså en helt ny forretnings model og lovgivning på inden længe tror jeg .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
lath

Indlæg af lath »

Claus M skrev:Spændende
- men svært at tro patenter skal kunne ophæves (eller hvilke der kan). Det er bliver meget interessant at følge.

Selvfølgelig kan et patent ophæves - det er netop ikke en lov.

Et patent skal opfylde betingelserne fra Patentloven for at være gyldigt. Opfylder et patent ikke patentloven er det kandidat til at blive erklæret ugyldigt af en domstol.

Præcedens (en tidligere afsagt dom) kan så afgøre skæbnen for andre patenter. Der behøver ikke at være en dom for hver eneste patent, der ligner sagen der er afsagt en dom for. Den slags afgørelser kan naturligvis prøves ved netop en domstol, hvis man ikke synes at der er præcedens.

Så kommer der bare en dom der erklærer et softwarepatent ugyldigt, så er der potentiale for alle softwarepatenter bliver ugyldige. Det gælder også i USA.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

cmay skrev:spændene nyt. verden er i gigantisk omvæltning lige nu på alle mulige områder og computere spiller en kæmpe rolle i det. software patenter og piratkopiering af musik og de her ting kommer der altså en helt ny forretnings model og lovgivning på inden længe tror jeg .

Piratkopiering hører ikke under Patentloven, men under Lov om Ophavsret.

Derudover tror jeg ikke på at der bliver ændret på nogle af de 2 sæt love, og jeg tror heller ikke på at Film-industrien får en ny forretningsmodel lige foreløbig - de virker noget tykpandede, hvis du forstår hvad jeg mener ...

Heldigvis har musik-branchen set lyset, så man kan købe musik over nettet (og det var de godt nok været længe om at finde ud af).
Jeg er glad for at musikbranchen har skruet en forretningsmodel sammen der giver en fornuftig indtjening til dem, samtidig med at man ikke er tvunget til at købe en CD med +50% junk til en opskruet pris (170 kr).

Så mangler vi lige at film-branchen laver en fornuftig forretningsmodel - og det uden DRM, tak. Jeg plejer at købe film, lang tid efter at de havde premiere - så er de ret billige, f.eks 25 kr pr film - godt til de lange vinter-aftener. :D

Jeg vil iøvrigt lige bemærke at jeg ikke har ondt af folk der bliver taget for piratkopiering og får en hård straf.

/Lars
cmay

Indlæg af cmay »

Jeg har nu altså heller ikke noget tilovers for piratkopiering. bare lige hvis nogen skulle have fået det indtryk. jeg er selv medlem af koda og som sådan ville det være lidt at bide sig selv i halen hvis jeg samtidig gik ind for piratkopiering.

det som jeg bare ser komme er at hele det digitale medie både software og musik ,dvd og alt hvad der lagers kommer til at komme ind under en ny form for lovgivning som der tages noget mere seriøs end hidtil. det fylder så meget nu i hverdagen at man er nødt til at lave en samlet lovgivning som tager alle de fejl og mangler i betragtning. det kan gå godt eller skidt men jeg tror helt sikkeret der kommer en ny lovgivning.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

Det er spændende tider for open source generelt. Nu kommer der snart flere muligheder og udfordringer for open source (og copyright) omkring mobiltelefoner, ebook readers (glemt et danske ord, sorry) og andre "wearables" Forsøg på censur (Apple) og markedsdominans (Nokia?) ses tydeligt.

Software monopolet windows har da lige fået en over næsten, da man i DK kan bede om at få penge tilbage hvis man ikke bruger den præinstallerede winodws. (Hørt i radioprogrammet harddisken forleden)

Sammenligner jeg nyeste M$ Office med Openoffice, så er der hos M$ en katastrofal misforståelse omkring hvad brugervenlighed er for noget. M$ tror det er ensbetydende med et hav af ikoner underlige steder, samt et ejendommeligt forsøg på at camouflere at der er noget som hedder filstruktur.
Kardemommeloven er en god ting.