Gode og spændende brugerhistorier om Ubuntu:
-
- IRC nickname: Claus M
- Geografisk sted: Karlslunde
Gode og spændende brugerhistorier om Ubuntu:
Den her havde jeg ikke set før:
2.000 skoler får Ubuntu.
Den spanske region, Andalusien lægger Ubuntu på skolernes 220.000 PC'er.
Man har stramme budgetter men IT og teknologi i det hele taget er prioriteret stof.
Derfor Ubuntu.
Hele historien er her: http://www.ubuntu.com/products/casestudies/Andalusia-deploys-220000-Ubuntu-desktops-in-schools-throughout-the-region
Og så er der selvfølgelig
det franske politi (nævnt i anden tråd også) som sparer ca. 2 mill. USD årlig ved at indføre Ubuntu på deres 85.000 PC'er.
Besparelserne er især:
- sparede licensomkostinger
- den løbende udskiftning af PC'er skal ikke foregå så hurtigt fordi Ubuntu ikke "vokser ud" af en aldrende PC (der er eksempler på at Ubuntu/Linux fint kører på 512MB ram maskiner).
Resten af historien er her: http://www.ubuntu.com/products/casestudies/french-national-police-force-saves-2-million-year-ubuntu
Er der flere gode historier ?
2.000 skoler får Ubuntu.
Den spanske region, Andalusien lægger Ubuntu på skolernes 220.000 PC'er.
Man har stramme budgetter men IT og teknologi i det hele taget er prioriteret stof.
Derfor Ubuntu.
Hele historien er her: http://www.ubuntu.com/products/casestudies/Andalusia-deploys-220000-Ubuntu-desktops-in-schools-throughout-the-region
Og så er der selvfølgelig
det franske politi (nævnt i anden tråd også) som sparer ca. 2 mill. USD årlig ved at indføre Ubuntu på deres 85.000 PC'er.
Besparelserne er især:
- sparede licensomkostinger
- den løbende udskiftning af PC'er skal ikke foregå så hurtigt fordi Ubuntu ikke "vokser ud" af en aldrende PC (der er eksempler på at Ubuntu/Linux fint kører på 512MB ram maskiner).
Resten af historien er her: http://www.ubuntu.com/products/casestudies/french-national-police-force-saves-2-million-year-ubuntu
Er der flere gode historier ?
Ubuntu gives you more windows of opportunities
Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Gode og spændende brugerhistorier om Ubuntu:
Hmmm, det er lidt rigeligt langt at sende mine børn i skole der, så jeg må sparke lidt til den lokale skole
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
For ikke længe siden talte jeg med en skoleinspektør som roste Microsoft for deres sociale ansvar:
"de behandler os (skolerne) pænt - vi betaler kun ca 350,- kr. pr. licens".
Jovist. Det er også en god investering. De unge mennesker jeg kender aner ikke der eksisterer andet end Windows - de tror at en computer ER Windows og bliver bekræftet når de selv skal i Elgiganten og købe en.
De gode historier - fra bl.a. Spanien med de 2.000 viser at der findes andre muligheder. Ofte tør folk ikke være de første.
"de behandler os (skolerne) pænt - vi betaler kun ca 350,- kr. pr. licens".
Jovist. Det er også en god investering. De unge mennesker jeg kender aner ikke der eksisterer andet end Windows - de tror at en computer ER Windows og bliver bekræftet når de selv skal i Elgiganten og købe en.
De gode historier - fra bl.a. Spanien med de 2.000 viser at der findes andre muligheder. Ofte tør folk ikke være de første.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Nu er det jo ikke alle der orker at læse hele artiklen på engelsk, så med lidt forbehold for småfejl i Google translate, er her den oversatte udgave :
Andalusien indsætter 220.000 Ubuntu desktops på skoler i hele regionen
Isotrol og Canonical's Premium Service Engineer (PSE) støtte og leverer en forbedret læreproces til 600.000 studerende i Andalusien, Spanien.
Resumé
Den andalusiske regionale regering, Spanien, ønskede at forbedre adgangen til it i skolerne i hele regionen. Det anmodede IT-servicefirma infrastruktur i forbindelse 2.000 skoler i Andalusien. Isotrol gennemført 220.000 Ubuntu-baserede arbejdsstationer i mere end 2.000 skoler i hele regionen. Nu teknologi spiller en integrerende rolle i realiseringen af en mere dynamisk læreproces på skoler over hele Andalusien. Lærere og elever kan dele oplysninger hurtigt og nemt, mens hver skole får dedikeret støtte fra en central supportservice.
Udfordring
Statslige organisationer ansigt konstant pres for at opfylde uddannelsesmæssige krav inden for stramme budgetter. De skal sikre, at skoler tilbyder eleverne en høj kvalitet og lærerig oplevelse. Som teknologien fortsætter med at spille en fremtrædende rolle i klasseværelset, er regeringerne og skoler henvender sig til gratis software til at bidrage til at skabe en omkostningseffektiv og dynamisk læringsmiljø.
Allerede er forpligtet til vedtagelsen af open source software, der blev lanceret den andalusiske regionale regering et projekt for at ændre de almene uddannelser i regionen. Den Og @ røde projekt med det formål at:
* Garanti for adgang til informations-og kommunikationsteknologi (IKT) for alle andalusiske borgere uanset deres bopæl eller social status
* Give adgang til information og tjenester fra den regionale administration via internettet
* Tilpasse grundlæggende offentlige tjenester, især inden for uddannelse og sundhed, til de krav og muligheder "The Knowledge Society"
Som led i dette initiativ, har indgået aftale om regeringen spanske it-servicefirma Isotrol at implementere en ny teknologi, infrastruktur, forbundet 1.500 skoler i regionen. Efter at have vundet et offentligt udbud, blev Isotrol også opfordret til at lancere en ny infrastruktur management-projekt for at sikre, at hver enkelt skole fået teknisk support, når det var nødvendigt.
Antonio José Sáenz Albanés, CTO, Isotrol, siger, "Før og @ røde projekt, blev de uddannelsescentre i Andalusien ikke er sammenkoblet. Nogle af dem havde adgang til internettet, og nogle af dem havde et par pc'er med pædagogiske programmer. Men der var ingen standard pædagogiske model på plads, og lærerne normalt bare brugt de pc'er til at undervise computing. "
Ubuntu løsning
Isotrol gennemført en samarbejdsnetværk på 220.000 Ubuntu-baserede arbejdsstationer i mere end 2.000 skoler i hele Andalusien.
Brugt med 600.000 studerende og 75.000 lærere, Ubuntu-baseret operativsystem, Guadalinex EDU, er nu en accepteret standard i skolerne i hele regionen. Ved udgangen af Og @ redproject i 2012, 4.000 skoler, omkring 1,5 millioner studerende og næsten 200.000 lærere vil bruge Guadalinex hver dag.
Rafael Garcia Rivas, direktør for Advanced Management Centre, Junta de Andalucia siger: "Lærere og studerende i hele Andalusien har nu adgang til en stabil og let at bruge teknologien miljø. De kan finde og dele uddannelsesmæssige oplysninger lettere. Og de kan arbejde på mere innovative, interaktive lektioner med en forbedret it-infrastruktur på plads. "
Isotrol også indført Advanced Center for IKT Skoler Ledelse, El Centro de Gestión Avanzado (CGA). CGA tilbyder en centraliseret support til den andalusiske skoler nettet og skaber it-løsninger, der er skræddersyet til at imødekomme behovene i andalusiske lærere og studerende.
Med sådan en storstilet projekt at gennemføre, Isotrol besluttet at drage fordel af Canonical's støtte. Antonio José Sáenz Albanés siger: "Vi arbejdede meget tæt sammen med Canonical. Deres støtte har været uvurderlig i udviklingen, implementering og support faser af projektet."
Resultater
Kvikskranke leverer ro i sindet
Isotrol stærke partnerskab med Canonical har været nøglen til en vellykket gennemførelse af og @ røde projekt. Antonio José Sáenz Albanés siger, "Canonical givet os en Premium Service Engineer (PSE), der fungerer som en betroet enkelt kontaktpunkt for alle spørgsmål, som vi oplever.
"Vi kan direkte eskalere problemer for vores PSE, som kan hjælpe os med at løse problemer hurtigt og effektivt, og giver os fred i sindet, at vi kan levere en lydhør service til den andalusiske netværk af skoler. Vores PSE også hjulpet os proaktivt at styre vores systemer ved at optimere og automatisering af systemer indsættelsen, hvilket vil spare os en betydelig mængde af ledelsen og omkostninger til support. Det er nyttigt at have en ekspert ved hånden til at rådføre sig med og arbejde parallelt for at sikre, at vores løsninger fungerer problemfrit med hver ny Ubuntu udgivelse. Vi bruger også Launchpad for fejl rapportering og spørgsmål. Det har været virkelig nyttig for at hjælpe os med at holde vores support service på sporet. "
Uddannelsescentre styrke lærer tillid
Takket være omfattende uddannelseskurser drives af CGA operatører, lærere og elever kan nu få fuldt udbytte af deres nye, integrerede it-infrastruktur.
Antonio José Sáenz Albanés siger, "CGA operatørerne blev instrueret i at besvare alle spørgsmål og forespørgsler uanset hvor lang tid det tog. Dette, sammen med omhyggeligt planlagt træning, betød, at lærerne aldrig følt, at de var alene med teknologien."
Forbedret samarbejde tilskynder kreative undervisning
Et af de vigtigste mål for og @ røde projektet var at sikre problemfri integration af teknologi i klasseværelset. Resultatet af projektet har set meget bedre kommunikation mellem lærere og studerende.
Antonio José Sáenz Albanés siger: "Med en samarbejdsplatform på plads, kan lærere gemme og dele deres ideer i et centralt register. De er mindre tilbøjelige til at blive holdt tilbage af en mangel på kreativitet. De kan arbejde på at producere mere innovative og dynamiske lektioner , der virkelig vil engagere deres elever. "
Nem at bruge, stabil infrastruktur sparer tid
Isotrol har især været imponeret over den stabilitet den nye skole it-miljø. Antonio José Sáenz Albanés siger, "Ubuntu distribution er mere pålidelig end alternativerne. Det er stabil, nem at bruge og nem at administrere. Det er også kompatibel med en række hardware, så vi har ikke oplevet nogen integrationsspørgsmål . Det har været særligt vigtigt, fordi lærere og elever skal kunne arbejde med Guadalinex uanset om de er i skole eller derhjemme.
"Baseres vores distribution på Ubuntu har også gjort det muligt for CGA at afsætte flere ressourcer til at forbedre dag-til-dag opgaver. Og det betyder, at vi kan bruge mere tid på at formidle hardware support og udvikling af nye teknologiske løsninger til klasseværelser."
Med venlig hilsen Christian
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg har vist hyldet Spaniens indsats for open source software før, men jeg har netop opdaget et centralt element i succesen. Regeringen har nedsat en slags institut for udbredelse af open-source software. De laver kampagne og oplyser skoler, firmaer, myndigheder og såmænd også private om fordelene ved open source, og hjælper tilsyneladende også til i en hvis udstrækning hvis nogen skulle ønske at "konvertere" (jeg kan ikke huske det synonym som laoshi beder os bruge i stedet for konvertere). Det hedder cenatic (jeg er glad for at de har forkortet det: El Centro Nacional de Referencia de Aplicación de las Tecnologías de Información y Comunicación):
http://www.cenatic.es/
Og de har endda et Nationalt Open Source observatorium: http://observatorio.cenatic.es/
Og bare for at citere cenatic's 10 punkter over fordelene ved open source i uddannelessektoren, har jeg lige oversat overskrifterne i den kampagne:
1. Det bidrager til at skabe frie, selvstændige og kritiske individer.
2. Det tillader at man kan undervise med værktøjer der er tilpasset undervisningssituationen.
3. Det skaber et "fælleskab af delt viden" (Comindad de Conocimiento Compartido).
4. Det fremmer personers muligheder for at træffe et frit teknologisk valg.
5. Det udvikles hurtigt og er en effektiv løsning på problemerne.
6. Det er en gennemtestet løsning (i Spanien, red.), og der er succes-historier fra den spanske uddannelsessektor.
7. Giver besparelser på implementering, drift og licenser.
8. Det gør det lettere for eleven at være i besiddelse af de samme værktøjer som de bruger på deres uddanelsessted - på 100% legal vis (man har haft enorme problemer med piratkopiering i Spanien, red.)
9. Sikkerhed.
10. Øger innovation og giver lokale virksomheder mulighed for at skabe nye servicer (man tilpasse teknologiske løsninger til lokale behov). (Denne sidste pointe skal nok både ses i lyset af at mange spaniere føler større tilknytning til deres lokalområde end til staten, og at cenatic har et delformål om også at sprede bruge af open source i Latinamerika, hvor jeg forestiller mig at lokal udvikling mange steder er mere sandsynligt end statslig udvikling).
Kilde:
http://www.cenatic.es/category/4?download=15%3A
Masser af links: http://observatorio.cenatic.es/index.php?option=com_content&view=section&id=7&Itemid=20
Der er ikke et universitet med respekt for sig selv uden et "Open Source kontor", der er lokale "forges" (som sourceforge) der skaber fælles platforme for udviklingen af software tilpasset lokale behov, dynger af socioligiske studier af brugen af open source, pressemeddelelser, vidensbank, etc etc.....
Hold da op. Jo mere jeg læser på deres hjemmeside (og observatoriets), jo bedre forstår jeg at open source har mere succes i Spanien end i de fleste andre europæiske lande.
http://www.cenatic.es/
Og de har endda et Nationalt Open Source observatorium: http://observatorio.cenatic.es/
Og bare for at citere cenatic's 10 punkter over fordelene ved open source i uddannelessektoren, har jeg lige oversat overskrifterne i den kampagne:
1. Det bidrager til at skabe frie, selvstændige og kritiske individer.
2. Det tillader at man kan undervise med værktøjer der er tilpasset undervisningssituationen.
3. Det skaber et "fælleskab af delt viden" (Comindad de Conocimiento Compartido).
4. Det fremmer personers muligheder for at træffe et frit teknologisk valg.
5. Det udvikles hurtigt og er en effektiv løsning på problemerne.
6. Det er en gennemtestet løsning (i Spanien, red.), og der er succes-historier fra den spanske uddannelsessektor.
7. Giver besparelser på implementering, drift og licenser.
8. Det gør det lettere for eleven at være i besiddelse af de samme værktøjer som de bruger på deres uddanelsessted - på 100% legal vis (man har haft enorme problemer med piratkopiering i Spanien, red.)
9. Sikkerhed.
10. Øger innovation og giver lokale virksomheder mulighed for at skabe nye servicer (man tilpasse teknologiske løsninger til lokale behov). (Denne sidste pointe skal nok både ses i lyset af at mange spaniere føler større tilknytning til deres lokalområde end til staten, og at cenatic har et delformål om også at sprede bruge af open source i Latinamerika, hvor jeg forestiller mig at lokal udvikling mange steder er mere sandsynligt end statslig udvikling).
Kilde:
http://www.cenatic.es/category/4?download=15%3A
Masser af links: http://observatorio.cenatic.es/index.php?option=com_content&view=section&id=7&Itemid=20
Der er ikke et universitet med respekt for sig selv uden et "Open Source kontor", der er lokale "forges" (som sourceforge) der skaber fælles platforme for udviklingen af software tilpasset lokale behov, dynger af socioligiske studier af brugen af open source, pressemeddelelser, vidensbank, etc etc.....
Hold da op. Jo mere jeg læser på deres hjemmeside (og observatoriets), jo bedre forstår jeg at open source har mere succes i Spanien end i de fleste andre europæiske lande.
Senest rettet af zob 15. jan 2011, 21:18, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Spændende tråd, desværre kan jeg ikke lige finde den knap der gør at man kan overvåge en tråd.
Så derfor lige et indlæg fra mig for at få emails om flere indlæg.
/Lars
Så derfor lige et indlæg fra mig for at få emails om flere indlæg.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
zob skrev:jeg kan ikke huske det synonym som laoshi beder os bruge i stedet for konvertere
Overgå, skifte til?
-
- Redaktør
Faktisk tror jeg ikke der i IT-specifik sammenhæng er noget i vejen for at bruge konvertere, men jeg er heller ikke så elokvent som laoshi. Måske det ville få ham op af stolen hvis jeg brugte "omvende".
-
- Redaktør
En sjov skrøne følger. Lad dette være en advarsel for nogle og en opfordring til andre. Men en lille teaser er en mærkværdig kobling mellem terror, linux og en undskyldning fra det spanske indenrigsministerium.
Nu vi er ved Spanien, så har der for nylig været en ret sjov linux-historie i medierne.
ETA, til dem der ikke er bekendt med det, er en Baskisk terrororganisation der længe har kæmpet for det de definerer som Baskerlandet og dette territoriums absolutte uafhængighed af Spanien(det er et meget komplekst spørgsmål, dette var den korte udgave). De har i øvrigt de sidste mange år stået for op i nærheden af 90% af den terror der udføres i Europa. Nu har de netop erklæret våbenhvile. Jeg håber det holder (jeg har boet der). Nå, til sagen...
Nogle specialstyrker anholdte for nylig ETA's krypteringsekspert og generelle IT-ansvarlige. Her f.eks. i en artikel fra CNN: http://edition.cnn.com/2011/WORLD/europe/01/11/spain.eta/index.html?eref=ft
Hvad der ikke nævnes i artiklen, men som blev en ret stor sag i Spanien, er at det kom frem at specialstyrkerne havde brugt kodenavnet "operación linux".
Det kom der en større sag ud af, fordi både græsrødder, myndigheder og kommercielle interesser i Linux ikke syntes det var fair at koble terror og deres foretrukne OS.
Som vi netop har talt om, er der mange interesserer i linux i Spanien og sagen var nok aldrig blevet så stor herhjemme, men det endte med at det spanske indenrigsministerium måtte komme med en undskyldning og en forklaring på, hvorfor de havde vanæret dette dejlige operativsystems navn. Den kan nu læses på indenrigsministeriets hjemmeside: http://www.mir.es/DGRIS/Notas_Prensa/Ministerio_Interior/2011/np011204.html
De forklarer det blandt andet med at sikkerhedsstyrkerne selv bruger linux og de derfor havde opkaldt operationen efter deres foretrukne værktøj. Og indenrigsministeriet slutter deres lille notits af med at erklære dets taknemmelighed overfor alle der deltager i udviklingen af linux og fri teknologi generelt, og siger at det er et meget vigtigt værktøj i efterretningsbrug og at det, som sådan, er med til at sikre borgernes sikkerhed.
Så fik vi da vist udvidet forståelsen af hvordan man bliver mere sikker med linux.
Nu vi er ved Spanien, så har der for nylig været en ret sjov linux-historie i medierne.
ETA, til dem der ikke er bekendt med det, er en Baskisk terrororganisation der længe har kæmpet for det de definerer som Baskerlandet og dette territoriums absolutte uafhængighed af Spanien(det er et meget komplekst spørgsmål, dette var den korte udgave). De har i øvrigt de sidste mange år stået for op i nærheden af 90% af den terror der udføres i Europa. Nu har de netop erklæret våbenhvile. Jeg håber det holder (jeg har boet der). Nå, til sagen...
Nogle specialstyrker anholdte for nylig ETA's krypteringsekspert og generelle IT-ansvarlige. Her f.eks. i en artikel fra CNN: http://edition.cnn.com/2011/WORLD/europe/01/11/spain.eta/index.html?eref=ft
Hvad der ikke nævnes i artiklen, men som blev en ret stor sag i Spanien, er at det kom frem at specialstyrkerne havde brugt kodenavnet "operación linux".
Det kom der en større sag ud af, fordi både græsrødder, myndigheder og kommercielle interesser i Linux ikke syntes det var fair at koble terror og deres foretrukne OS.
Som vi netop har talt om, er der mange interesserer i linux i Spanien og sagen var nok aldrig blevet så stor herhjemme, men det endte med at det spanske indenrigsministerium måtte komme med en undskyldning og en forklaring på, hvorfor de havde vanæret dette dejlige operativsystems navn. Den kan nu læses på indenrigsministeriets hjemmeside: http://www.mir.es/DGRIS/Notas_Prensa/Ministerio_Interior/2011/np011204.html
De forklarer det blandt andet med at sikkerhedsstyrkerne selv bruger linux og de derfor havde opkaldt operationen efter deres foretrukne værktøj. Og indenrigsministeriet slutter deres lille notits af med at erklære dets taknemmelighed overfor alle der deltager i udviklingen af linux og fri teknologi generelt, og siger at det er et meget vigtigt værktøj i efterretningsbrug og at det, som sådan, er med til at sikre borgernes sikkerhed.
Så fik vi da vist udvidet forståelsen af hvordan man bliver mere sikker med linux.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
zob skrev:Faktisk tror jeg ikke der i IT-specifik sammenhæng er noget i vejen for at bruge konvertere, men jeg er heller ikke så elokvent som laoshi. Måske det ville få ham op af stolen hvis jeg brugte "omvende".
Jamen jeg synes da det er dejligt hvis mange mennesker konverterer til linux (helst selvfølgelig Ubuntu) - for når de er blevet omvendt så er de godt på vej til at blive frelst. Men frelsthed kan så desværre have den bivirkning at man kan få en tendens til at blive ulideligt bedrevidende - og det afskrækker så folk fra at konvertere.
Normalt er 'konvertere' noget man gør når man skifter retning fra én tro til en anden.
Eller når man ændrer ét filformat til et andet.
Eller når man ændrer sit lån fra én rentesats til en anden.
Så det var bare det jeg indskød en bemærkning om i forbindelse med en introduktionstekst om Ubuntu - det er et stort ord at bruge når man skifter windows ud med Ubuntu.
Under alle omstændigheder er det opmuntrende fortællinger fra det spanske (de er også langt fremme i Catalonien...)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Premierminister og postvæsen på Ubuntu.
Historien her er fra New Zealand er ikke ny, men spændende nok synes jeg: http://www.business.dk/tech-mobil/premierminister-paa-linux
På samme nyhedsside kan man læse at Londons Børs er skiftet til Linux.
Historien her er fra New Zealand er ikke ny, men spændende nok synes jeg: http://www.business.dk/tech-mobil/premierminister-paa-linux
På samme nyhedsside kan man læse at Londons Børs er skiftet til Linux.
-
Denne her er ikke helt ny men spændende nok:
Ubuntu i Ringsted Kommune
http://www.version2.dk/artikel/16038-succes-med-xp-look-til-ubuntu-ringsted-borgere-koerer-linux-uden-at-vide-det
http://www.version2.dk/artikel/16038-succes-med-xp-look-til-ubuntu-ringsted-borgere-koerer-linux-uden-at-vide-det
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Claus M skrev:Denne her er ikke helt ny men spændende nok:
Det er vist det man kan kalde en ulv i fåreklæder!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
-
laoshi skrev:Claus M skrev:Denne her er ikke helt ny men spændende nok:
Det er vist det man kan kalde en ulv i fåreklæder!
Det er vist det helt præcise udtryk her
- og egentlig ikke særlig pænt gjort. Hvorfor skal folk ikke have lov at opleve alternativet. Det er sikkert gjort i bedste mening men viser måske lidt om den barriere der er - "man" tror ikke folk vil prøve/kan finde ud af noget andet end det de er vant til.
Så er den her mere reel:
Wikipedia skifter til Ubuntu på deres 400 servere:
http://www.computerworld.dk/art/48400/wikipedia-gaar-over-til-ubuntu
(er vist at finde i en anden tråd også)