Debian GNU/kfreebsd, spændende system...

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Debian GNU/kfreebsd, spændende system...

Indlæg af Jimmyfj »

Måske er det blot mig, som er et par århundreder bagud, men jeg kedede mig en smule her i aften og begyndte at søge noget info om Debian, da jeg påtænker at installere denne i version 6.0 på min nye 2 TB WD disk da jeg i min søgen faldt over en distro, som bærer navnet Debian GNU/kfreebsd - Debians velkendte distro, baseret på FreeBSD kernen i stedet for Linux kernen. Og, nysgerrig, som jeg er, kunne jeg ikke lade være med at udforske denne distro lidt mere.

Det viser sig, at det er en smule langhåret, i det mindste for min smag/tålmodighed at skulle fedte rundt med en masse "make" kommandoer, så jeg gik på jagt efter en .iso, som kunne brændes og køre som Live Cd. Det viste sig, at Ging er en sådan Live udgave af systemet, så AT HENTE. 305,6 MB fylder iso'en, så jeg hentede den, og brændte en skive.

Desværre vil Ging ikke godtage mit grafikkort, så jeg smed systemet ind i en VM, som til gengæld fungerer perfekt.

Ging er baseret på KDE 3.4, som egentlig er rar lige at snuse til igen. Ging starter rimelig hurtig op, af en Live Cd, og vel inde på skrivebordet dukker søde minder om min tid sammen med SuSE 8.5 Professional op. Jeg følte mig virkelig hensat til de gode gamle dage i 2004, da jeg fedtede rundt med den udgave. Egentlig var jeg udmærket tilfreds med SuSE, men hoppede af da Novell købte systemet.

Ging derimod er spændende at arbejde med. Omend det "kun" er en Live udgave, afviklet på en Virtuel maskine, så er det ikke helt til at mærke, da systemet ikke er specielt ressourcekrævende. Mine 4 GB DDR2 RAM er skudt langt over mål med den udgave. Men systemet tøffer der ud af i et absolut tåleligt tempo, og du finder de samme ting i Ging, som du vil kunne finde i Debian GNU/Linux baseret på samme KDE version.

http://www.debian.org/ports/kfreebsd-gnu/ Hvis du skulle være interesseret i at læse mere om Debian GNU/kfreebsd.

Og http://glibc-bsd.alioth.debian.org/ging/ Hvis du vil vide mere om Ging.

Som det står skrevet på Debian.org under kfreebsd, så vil Debian servicere begge systemer, lige som Debian også planlægger en distro baseret på GNU's Herd kerne. Fremtiden vil vise, hvor meget vi kan vente os af Debian GNU/kfreebsd. Det helt store spørgsmål bliver, om der bliver lige så stor hardware-understøttelse, som Debian GNU/Linux i dag er kendt for.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Debian GNU/kfreebsd, spændende system...

Indlæg af AJenbo »

Det bliver nok sværet at opnå samme understøttelses nivou, alt der har opensource drivere er vel bare et spørgsmål om mande timer, men der er jo også meget lukket hardware og her er det som bekdt svært at overbevise dem om at de skal lave drivere til ens system :|

Jeg kunne selv godt tænkte mig at se lidt på Herd, men det bliver vist ikke de forløbige år hvis jeg kigger på min liste af projekter, på den anden side kan det være Herd til den tid er ved at være klar :roll:
cmay

Re: Debian GNU/kfreebsd, spændende system...

Indlæg af cmay »

Det har jeg brugt i en kort periode. det var lidt noget bøvl. men fungere da. men absolut da en sjov distro at lege med. jeg fandt bare at rent bsd eller rent debian var lidt mere mig.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}