Debian squeeze, a.k.a. Debian 6.0

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Debian squeeze, a.k.a. Debian 6.0

Indlæg af Jimmyfj »

Der foregår rigtig meget på GNU/Linux fronten for tiden: RedHat har frigivet deres RHEL 6.0, Fedora (community RedHat Linux) er kommet ud i version 14. Ubuntu 10.10 er på markedet, og sidst, men ikke mindst; Debian squeeze, a.k.a. Debian 6.0 GNU/Linux er ude i en beta-version.

Alt i alt sker der rigtig meget for de største distros på markedet for tiden, hvilket er meget glædeligt. For ikke nok med, at der sker rigtig meget på GNU/Linux-fronten, de seneste udgivelser er også dem, som understøtter mest hardware out-of-the-box. En udvikling vi kun kan være glade for, og som forhåbentligt fortsætter i samme høje tempo frem over.

Som den meget nysgerrige person jeg er, har heller ikke jeg kunnet lade være med at distro-surfe en smule, mens vi venter på Natty Narwhal Alpha 1, som er blevet udskudt til 2 december 2010. Og denne ventetid "fordriver" jeg så med en clean install af Debian Squeeze Beta. Jeg må indrømme, at jeg ikke lige husker om det er Beta 1 eller Beta 2. Men beta er det i alt fald.

Nu skal du ikke forstå denne omtale af "Beta" som værende negativ. Det er den langt fra. Tværtom er den ment særdeles positivt. Jeg fristes til at sige, at det jo ikke er uden grund at Canonical baserer Ubuntu på Debian Unstable. For trods tilnavnet "Unstable", så er der absolut intet ustabilt over denne udgivelse. Den er helt utrolig hurtig og responsiv. Tingene tager ingen tid på Squeeze, og den er nærmest latterlig let at installere. Du henter blot Debian Squeeze Net-install.iso fra Debians hjemmeside, eller søger Google direkte for donwload-link til Debian Squeeze. Brænder .iso-filen på en disk, (jeg véd det. Det er lige før det er spild af en god disk med så få MB ombord) og booter maskinen op på denne net-install-Cd.

Selve installationen svare til Ubuntu Alternate-Install-Cd, og ser ud lige sådan. Ikke helt ens, men alligevel let og lige til at gå til.

Eneste punkt du lige skal være lidt opmærksom på, er når du kommer til partitionering af din disk. Debian vil gerne installere sig selv med EXT3 filsystemet, så du må ud i en manuelt opdeling af disken, hvis du ønsker at benytte EXT4, eller et andet filsystem. Men så længe du husker at din hoved-partition skal have / som mount-point, samt være primær, så skulle du ikke kunne gå helt galt i byen. Swap bør du sætte til 1½ - 2 gange den fysiske mængde RAM du har i maskinen. Og så skulle du være klar til at lade installationen trille. Og du kan godt begynde at glæde dig.

Efter installation, og første genstart vil du blive præsenteret for xx antal MB i opdateringer. Disse henter du som det første. Dernæst bør du lige åbne Iceweasel, som er Firefox uden al tingel-tangel. Her søger du på google efter Abobe Flashplayer for Debian Squeeze. Den ligger blandt de første hits du får. Installér den, og du er kørende.

Du skal ikke spekulere på andet, end lige at installere VLC mediaplayer gennem en terminal. Og her skal du lige huske, at Debian ikke bruger sudo su, men kun su for at komme i root-mode i terminalen.

Efter installation af VLC behøver du, stort set, ikke foretage dig mere. Codecs og andre gode sager bliver smidt ind ved samme installation, altså sammen med VLC. Ganske smart.

I Debian 5.0.5 havde jeg et punkt som hed Tilføj/fjern Software. Denne er nu blevet afløst af noget mere velkendt: Software Center. Denne minder om noget meget bekendt: Ubuntu Softwarecenter, som vi kender den fra Ubuntu i dag. Centret er ikke kommet så langt, som i Ubuntu.

Lyden i Debian er et kapitel for sig selv. Den kan ikke beskrives med ord, men skal opleves.
Senest rettet af Jimmyfj 13. nov 2010, 16:42, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Off topic

Indlæg af Stra »

Hej Jimmyfj

Offtopic
Har du prøvet denne nye distro?

Den er bygget på arch-linux http://www.linuxcritic.com/reviewed-cha ... 3-preview/

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10