Word format.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Oelsner
Geografisk sted: København

Word format.

Indlæg af Oelsner »

Hej alle,

Jeg er stødt på en lille ting der stødte mig lidt. I forbindelse med en aflevering på mit studie ved københavns universitet står der i opgave formuleringen at besvarelsen SKAL afleveres i word formatet Doc eller Docx ellers vil man ikke blive registreret som havet afleveret sin opgave.
Nu er det jo som sådan ikke et problem at få openoffice til at gemme i .doc om end formateringen tit og ofte går sig en tur.
Men kan det virkelig være sandt eller ligefrem lovligt at de må forlange noget sådant af de studerende ?
Jeg mener at have hørt engang fra en eller anden at offentlige institutioner som vel også Kbh uni er har pligt til at understøtte et format hvor alle kan være med. Tager jeg fejl her ?

Mvh

Oelsner
soundpartner
IRC nickname: sound

Re: Word format.

Indlæg af soundpartner »

Oelsner skrev:Hej alle,

Jeg er stødt på en lille ting der stødte mig lidt. I forbindelse med en aflevering på mit studie ved københavns universitet står der i opgave formuleringen at besvarelsen SKAL afleveres i word formatet Doc eller Docx ellers vil man ikke blive registreret som havet afleveret sin opgave.
Nu er det jo som sådan ikke et problem at få openoffice til at gemme i .doc om end formateringen tit og ofte går sig en tur.
Men kan det virkelig være sandt eller ligefrem lovligt at de må forlange noget sådant af de studerende ?
Jeg mener at have hørt engang fra en eller anden at offentlige institutioner som vel også Kbh uni er har pligt til at understøtte et format hvor alle kan være med. Tager jeg fejl her ?

Mvh

Oelsner

personligt syntes jeg at det er noget svineri, men i sidste ende så er det jo et spørgsmål om hvilket format som underviser kan læse.
Personligt ville jeg dog pointere over for underviseren at folketinget har vedtaget at odf er det åbne dokument format som det offentlige bruger, og mig bevidst så er et universitet også offentligt.

man kunne også spørge om han så ikke har en licens til microsoft office som man kan få, for personligt ville jeg nægte at bruge penge på dette produkt når jeg har et andet og lige så godt produkt som opfylder alle mine krav
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Eller kan du se på om de vil acceptere at du aflevere en PDF udgave til layout og en docx til gennemlæsning.

Version2 skrev:Efter 1. januar 2008 har alle offentlige, danske myndigheder været forpligtigede til at kunne modtage dokumenter i de åbne formater ODF og OOXML.

IT- og Telestyrelsen skrev:Den statslige forvaltning - departement, styrelse og direktorat - er omfattet, men ikke statslige eller selvejende institutioner som universiteter, museer m.v.

Du kan læse nærmer om de nye regler her :mrgreen:
http://www.microsoft.com/danmark/office ... dning.mspx
(Der er forresten et link i bunden til et gratis ODF-plugin til MS Office)
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Oelsner skrev:står der i opgave formuleringen at besvarelsen SKAL afleveres i word formatet Doc eller Docx ellers vil man ikke blive registreret som havet afleveret sin opgave.

Sådan en skole har jeg også gået på. De fik en stak PDF'er for hver aflevering - take it or leave it. De tog den så :-)

Prøv at gå hårdt på - doc my ass. PDF er det eneste rigtige til den slags.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Du kan jo altid maile forelæser at spørge om det ikke er ok at aflevere i PDF i stedet, det er det ofte.

On another note, efter universitetsreformen for få år siden blev alle universiteter selvejende institutioner, de er ikke offentligt ejet.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Oelsner

Indlæg af Oelsner »

Jeg endte med at aflevere i .doc format. Men det slutter ikke med det. Jeg har bragt det videre til studenter rådet, så må de lige se om det nu også kan være rigtigt at det skal afleveres i det format for at tælle som afleveret.
Det med at aflevere i pdf lyder ellers som en god ide. Når jeg nu har været i gang lidt længere på mit studie må jeg afprøve det. Syntes bare ikke at jeg ville komme fra start med at være på tværs :)
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Skoler og uddannelses institutioner har aldrig været en del af den lovgivning. De er ikke juridisk en del af forvaltningen og har aldrig været det.

Jeg synes den rigtige vej er at gå igennem studenterråd og andre instancer på uddannelsesinstitutionerne. Det kan jo ikke ligefrem være en voldsom udgift at kræve at lærere og administration installerer et gratis program der kan åbne og udskrive dokumenter.

Dette program vil samtidig også kunne oversætte dokumentet til rå tekst, som de så kan bruge til at tjekke om man har "lånt" materiale på nettet eller fra andre opgaver.

Det er nok sidstnævnte udfordring der er årsagen til at det skal afleveres digitalt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Jeg vil stadig anbefale dig at maile forelæser direkte. Det værste du kan få er et nej, og ofte er det et spørgsmål om at forelæser ikke har overvejet at det kan være et problem der let kan løses ved at lade studerende aflevere som f.eks. pdf.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Studenter rådet lyder som en rigtig god ide. Jeg har tidliger rodet lidt med nogle af de værktøjer som uni bruger til at finde snyd med og det understøttede hvis .doc .pdf. .rtf og .txt.

Mvh Anders