Lubuntuoplevelser

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Lubuntuoplevelser

Indlæg af Jarlen »

BrittaP skrev:Hun fortalte mig at hun simpelthen er blevet så glad for sin lille nyinstallerede EEE. 'Jamen, jeg kan jo bruge den som en helt almindelig computer, og ved du hvad, da der var XP på den sagde batteritiden 2½ time. Nu siger den 4½!!'

Kan det mon være rigtigt at den får så meget mere batteritid af at have fået ubuntu?

Britta

Det kan det godt. Jeg vandt selv omkring en time da jeg smed UNR på min netbook, men som du også selv skriver:

BrittaP skrev:Nadia hentede sin Satellite i går. Desværre blev jeg nødt til at slå visuelle effekter helt fra, for maskinen havde en tendens til at begynde at køre langsomt og hakkende. Tror ikke at hendes grafikkort er fancy nok.

Det giver altså også en del at du skruer ned for grafikken, det har garanteret også hjulpet på batteritiden.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

BrittaP skrev:
lath skrev:Du skal lige være opmærksom på en detalje.
USB pinden skal sidde i maskinen før du kan konfigurere at BIOS skal boote fra den - det gælder også mine maskiner som er mindre end 1 år gammel.

BrittaP skrev:Kald lige det en 'detalje' en gang til - medmindre jeg lige skal have din definition af begrebet :wink:

Det var nu egentlig begrebet 'detalje' jeg mente, for det var da en vigtig oplysning :)

lath skrev:BIOS er ligesom kernen. De annoncerer ikke hardware de ikke har - så du kan ikke vælge noget du ikke har - logisk ikke?
F.eks. på en netbook uden DVD/CD-drev kan du ikke vælge at boote fra et DVD/CD-drev - det kan du først når du tilslutter et ekstern drev via USB, (og husker at give det drev noget strøm).

Umiddelbart ganske logisk, jo, og dog. En teknisk ukyndig, som nu f.eks mig, kunne sagtens fristes til at tro at et CD/DVD drev uden medie svarer til en USB indgang uden medie, og BIOS giver jo en mulighed for at boote fra drevet også når der ikke ligger en skive i skuffen. Derfor vildfarelsen :)

lath skrev:På flash hukommelse (det der skal gøre det ud for en harddisk) bør der bruges et filsystem der understøtter wear leveling - så flashen får længst mulig levetid.
YAFFS2 er et godt valg. Ext4fs understøtter ikke wear leveling.

Jeg har nu googlet lidt rundt på wear levelling og YAFFS. Så vidt jeg kunne se skal man også en omvej for at omdanne sit SD kort til noget der ligner. Fandt f.eks http://code.google.com/p/mini2440/wiki/QEmuSDCardImage. Jeg tror lige jeg stopper der, og konkluderer at nu ved jeg da lidt mere om hvad begrebet dækker.

Med QEmuSDCardImage er du godt nok kommet langt ud af et vildspor.

Du skal vælge YAFFS som filsystem i Ubiquity (Ubuntu installationsprogrammet) for /, /home og de andre filsystemer.

BrittaP skrev:Nadia hentede sin Satellite i går. Desværre blev jeg nødt til at slå visuelle effekter helt fra, for maskinen havde en tendens til at begynde at køre langsomt og hakkende. Tror ikke at hendes grafikkort er fancy nok. Hun fortalte mig at hun simpelthen er blevet så glad for sin lille nyinstallerede EEE. 'Jamen, jeg kan jo bruge den som en helt almindelig computer, og ved du hvad, da der var XP på den sagde batteritiden 2½ time. Nu siger den 4½!!'

Kan det mon være rigtigt at den får så meget mere batteritid af at have fået ubuntu?

Britta

Jeg vil give Jarlen ret, fordi at mikroprocessoren vil køre 100% hvis den skal rendere 3D grafik i software i stedet for at bruge 3D grafikkort hardware.

... men der er et andet aspekt også:
Hvis du tænker på hvor mange ressourcer antivirus programmer æder på Windows , så lyder det ikke helt forkert.
Mikroprocessoren kører på linux styresystemer det mest at tiden på en lavere frekvens fordi den ganske simpelt ikke har så travlt.

Det er sådan at der er en lineær sammenhæng imellem effektforbrug og frekvens:
2x hurtige frekvens = 2 x effekt skal bruges og 1/2 x frekvens = 1/2 x effekt skal bruges.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

BrittaP skrev:Nadia hentede sin Satellite i går. Desværre blev jeg nødt til at slå visuelle effekter helt fra, for maskinen havde en tendens til at begynde at køre langsomt og hakkende. Tror ikke at hendes grafikkort er fancy nok.

Jarlen skrev:Det giver altså også en del at du skruer ned for grafikken, det har garanteret også hjulpet på batteritiden.

Det med batteritiden på Satelliten er vist helt ligemeget. Det batteri er håbløst, og strømforsyningen må sidde konstant i, sååå deeet... Der er tale om to forskellige maskiner her. En Satellite og en EEE701SD. Det var Satelitten der ikke kunne fordøje compiz effekterne. Den glemte dem, og begyndte så at hakke i det. Jeg tror det har hjulpet at slå alle effekter fra, for hun har ikke sendt klagesms'er. Jo, underligt nok nægter Satelliten at gå på det trådløse netværk hjemme hos hende selv. Jeg fatter intet. Hverken hendes egen lille EEE (den jeg også har installeret på, den med alle de fine effekter der virker super) eller min egen netbook har problemet, men Satelliten, der fint hoppede på mit eget trådløse netværk, nægter at tilslutte sig hendes :roll:

Britta
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

lath skrev:Med QEmuSDCardImage er du godt nok kommet langt ud af et vildspor.

Story of my life.
lath skrev:Du skal vælge YAFFS som filsystem i Ubiquity (Ubuntu installationsprogrammet) for /, /home og de andre filsystemer.

Det lyder noget enklere end hvad jeg var ude i. Tro mig, denne tråd står prentet for mit indre blik næste gang jeg er i en lignende situation - eller evt. skal ominstallere Nadias.

lath skrev:Jeg vil give Jarlen ret, fordi at mikroprocessoren vil køre 100% hvis den skal rendere 3D grafik i software i stedet for at bruge 3D grafikkort hardware./Lars

En fordel som jeg ikke engang havde stillet hende i udsigt :) Jo, jeg var da godt klar over at ubuntu bruger mindre processorkraft, men så meget! Det er jo næsten en fordobling.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Kan du ikke køre

Kode: Vælg alt

lspci | grep VGA
bare for at se hvilket grafik kort det er der driller :)
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

Jeg har afleveret den til hende. Der var ikke så meget tid til fordybelse da semesteret er startet, men jeg ved hun lever uden. Det er mere mig der synes at alt bare skal virke. Hun selv er bare glad for at have en maskine der opfylder hendes behov, hvilket hun så rigeligt har givet udtryk for at ubuntu gør :)