Lubuntuoplevelser
Lubuntuoplevelser
Toshiba Satellite, 512 MB RAM, 1.4 Ghz processor, 40 GB HD.
Den kommende bruger: Ikke den store computerinteresse eller -viden. 'Det skal bare virke'. Bruger den som musikafspiller, skype, opgaveskrivning på studiet (skal være Kompatibel m. det nyeste MS Office) og streaming af radio og tv. Hun har aldrig rørt ved nogetsomhelst linux før, har indtil nu kørt en ualmindelig langsom XP installation (det gør ikke så meget. Jeg tænder bare for den før jeg går i bad) og er godt klar over at måske skal der snart nyt hardware til.
Opgaven gik ud på at sørge for:
at der blev sat turbo på hendes gamle Satellite.
et godt begyndersystem med de faciliteter hun hidtil har haft på XP
at jeg skulle have kendskab til systemet for at kunne hjælpe hende
at hun ville kunne søge herind når min viden ikke længere rækker
Ud fra det valgte jeg at lave en dual boot med hendes gamle XP og Lubuntu 10.04 (officielt en beta), hvilket ser ud til at være et fint valg. Boottid XP ca 2 min (langt langt mere hvis vi medtager hvor lang tid der går fra man har klikket på startknappen og valgt 'alle programmer' - måske 4-5 minutter. Lubuntu 35 sekunder!
Windows partitionen blev defragmenteret 4-5 gange (det havde den aldrig prøvet før) og HD blev partitioneret v.h.a. Gparted på en live CD. Efter en del forsøg på overtalelse måtte jeg opgive at skrumpe sda1 (C drevet), og slutresultatet blev at D drevet blev slettet. Så havde jeg plads til at installere Lubuntu på de sidste ca. 20GB. / blev lagt på en 5GB partition, swap på lidt under 1GB på endnu en og home på sin egen 13GB.
Det var sådan set held i uheld at strømforsyningen viste sig at være lidt crappy. Jeg havde installeret, men havde også konstateret at hverken Aqualung eller Banshee ville/kunne afspille mp3 filer på tilfredsstillende vis. Der var et underligt ekko, musikken gik ca 5 gange langsommere end den burde og så var der nogle underlige hurtige klik lyde. Lydkortet var ikke problemet, for den streamede fin lyd fra DR og Youtube, så jeg kløede mig lidt i nakken og hentede inspiration på ubuntu-dk-snak. Jeg nåede dog ikke at komme til bunds i problemet, da computeren tabte strøm og døde midt mens jeg var ved at udvide en partition. Fedt, men i hvert tilfælde ikke Lubuntus skyld. Døden forårsagede noget rod, og jeg blev nødt til at installere igen, og voila. Nu spillede mp3erne helt fint - så længe der ikke kører alt for mange andre processer, altså!
Lubuntu skulle måske snarere hedde Lynbuntu. Det går vitterligt over stok og sten. Ikke så forfærdeligt mange muligheder for at shine den op med div. eye candy, men masser af muligheder for at installere det jeg forestiller mig hun får brug for. Da software center (eller hvad den hedder p.t.) ikke er med i Lubuntu er Ubuntu Tweak nok især et hit, så hun slipper for at skulle rode sig ud i synaptic eller terminalen. Også Gnome-do er jo pragtfuld som launcher.
Chromium er med i standardinstallationen, og den lod jeg hende beholde, for den er altså noget hurtigere end Firefox. Til gengæld måtte jeg installere et alternativ til Abiword. Ingen tvivl om at det er let og hurtigt, men jeg ved ikke om det vil kunne opfylde hendes forventninger og behov i forb. m. hendes studier, så jeg installerede Open Office - hele balladen. Opstarten er absolut ikke så langsom at det ikke er til at leve med.
Ellers - alt virkede med det samme. Trådløst net, lyd og grafikkort, ingen problemer. Afspilning af videoer - ingen problemer. Den største fare ved Lubuntu er nok at man nemt glemmer at man sidder med en ret lavspec bærbar, og fyrer bare op under en masse processer, og så bliver den helt bange, den lille og kommer til at lave mærkelige lyde i stedet for fin musik ud af mp3erne Intet værre end en genstart på 35 sekunder kan klare.
De varmeste anbefalinger af Lubuntu herfra, også i sammenligning med Xubuntu.
Skriv endelig hvis I har forslag til yderligere lækkergørelse af installationen. Jeg vil jo gerne have at hun taber underkæben ved 'overdragelsesforretningen' næste lørdag. Der er sikkert emner jeg mangler at dække her, så spørg endelig, men helst inden d. 4/9 da jeg derefter er Lubuntufri.
Britta
Den kommende bruger: Ikke den store computerinteresse eller -viden. 'Det skal bare virke'. Bruger den som musikafspiller, skype, opgaveskrivning på studiet (skal være Kompatibel m. det nyeste MS Office) og streaming af radio og tv. Hun har aldrig rørt ved nogetsomhelst linux før, har indtil nu kørt en ualmindelig langsom XP installation (det gør ikke så meget. Jeg tænder bare for den før jeg går i bad) og er godt klar over at måske skal der snart nyt hardware til.
Opgaven gik ud på at sørge for:
at der blev sat turbo på hendes gamle Satellite.
et godt begyndersystem med de faciliteter hun hidtil har haft på XP
at jeg skulle have kendskab til systemet for at kunne hjælpe hende
at hun ville kunne søge herind når min viden ikke længere rækker
Ud fra det valgte jeg at lave en dual boot med hendes gamle XP og Lubuntu 10.04 (officielt en beta), hvilket ser ud til at være et fint valg. Boottid XP ca 2 min (langt langt mere hvis vi medtager hvor lang tid der går fra man har klikket på startknappen og valgt 'alle programmer' - måske 4-5 minutter. Lubuntu 35 sekunder!
Windows partitionen blev defragmenteret 4-5 gange (det havde den aldrig prøvet før) og HD blev partitioneret v.h.a. Gparted på en live CD. Efter en del forsøg på overtalelse måtte jeg opgive at skrumpe sda1 (C drevet), og slutresultatet blev at D drevet blev slettet. Så havde jeg plads til at installere Lubuntu på de sidste ca. 20GB. / blev lagt på en 5GB partition, swap på lidt under 1GB på endnu en og home på sin egen 13GB.
Det var sådan set held i uheld at strømforsyningen viste sig at være lidt crappy. Jeg havde installeret, men havde også konstateret at hverken Aqualung eller Banshee ville/kunne afspille mp3 filer på tilfredsstillende vis. Der var et underligt ekko, musikken gik ca 5 gange langsommere end den burde og så var der nogle underlige hurtige klik lyde. Lydkortet var ikke problemet, for den streamede fin lyd fra DR og Youtube, så jeg kløede mig lidt i nakken og hentede inspiration på ubuntu-dk-snak. Jeg nåede dog ikke at komme til bunds i problemet, da computeren tabte strøm og døde midt mens jeg var ved at udvide en partition. Fedt, men i hvert tilfælde ikke Lubuntus skyld. Døden forårsagede noget rod, og jeg blev nødt til at installere igen, og voila. Nu spillede mp3erne helt fint - så længe der ikke kører alt for mange andre processer, altså!
Lubuntu skulle måske snarere hedde Lynbuntu. Det går vitterligt over stok og sten. Ikke så forfærdeligt mange muligheder for at shine den op med div. eye candy, men masser af muligheder for at installere det jeg forestiller mig hun får brug for. Da software center (eller hvad den hedder p.t.) ikke er med i Lubuntu er Ubuntu Tweak nok især et hit, så hun slipper for at skulle rode sig ud i synaptic eller terminalen. Også Gnome-do er jo pragtfuld som launcher.
Chromium er med i standardinstallationen, og den lod jeg hende beholde, for den er altså noget hurtigere end Firefox. Til gengæld måtte jeg installere et alternativ til Abiword. Ingen tvivl om at det er let og hurtigt, men jeg ved ikke om det vil kunne opfylde hendes forventninger og behov i forb. m. hendes studier, så jeg installerede Open Office - hele balladen. Opstarten er absolut ikke så langsom at det ikke er til at leve med.
Ellers - alt virkede med det samme. Trådløst net, lyd og grafikkort, ingen problemer. Afspilning af videoer - ingen problemer. Den største fare ved Lubuntu er nok at man nemt glemmer at man sidder med en ret lavspec bærbar, og fyrer bare op under en masse processer, og så bliver den helt bange, den lille og kommer til at lave mærkelige lyde i stedet for fin musik ud af mp3erne Intet værre end en genstart på 35 sekunder kan klare.
De varmeste anbefalinger af Lubuntu herfra, også i sammenligning med Xubuntu.
Skriv endelig hvis I har forslag til yderligere lækkergørelse af installationen. Jeg vil jo gerne have at hun taber underkæben ved 'overdragelsesforretningen' næste lørdag. Der er sikkert emner jeg mangler at dække her, så spørg endelig, men helst inden d. 4/9 da jeg derefter er Lubuntufri.
Britta
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Lubuntuoplevelser
På denne side: http://lubuntu.net/blog/lubuntu-screencast-turn-lubuntu-ubuntu-look
er der en video om hvordan man får Lubuntu til at ligne Ubuntu.
Så kan den blive mindre Windows 95 agtig.
/Lars
er der en video om hvordan man får Lubuntu til at ligne Ubuntu.
Så kan den blive mindre Windows 95 agtig.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Hej Lars,
Super. Tak for det. Udover videoen er der jo også masser af anden nyttig info
Britta
Super. Tak for det. Udover videoen er der jo også masser af anden nyttig info
Britta
-
- Geografisk sted: København
Spændende indlæg - tak for vidensdelingen omkring Lubuntu
-
hvm skrev:Spændende indlæg - tak for vidensdelingen omkring Lubuntu
Så har man set det med:
En Ubuntu i Windows XP forklædning (GNOME tema: XPGnome) :
Kilde: version2.dk
Kig på:
http://www.version2.dk/artikel/16038-succes-med-xp-look-til-ubuntu-ringsted-borgere-koerer-linux-uden-at-vide-det
Det kunne godt være jeg kunne finde på at oprette en ekstra bruger på min kommende 10.04 installation, og teste XPGnome temaet - bare for sjov, og for at teste hvor godt lavet det er.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Haha, skøn historie. Lidt som hvis Jensens Bøfhus gav sig til at servere kobekød uden at publikum bemærkede det, og måske oven i købet blev sure hvis de fik det gratis
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Mine indre billeder i den anledning var så lidt mere James Bond-agtige: Man tror at han triller rundt i en gammel 2CV - og så er det i virkeligheden en toptunet Aston Martin med indbygget raketstyr...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Re: Lubuntuoplevelser - sidste nyt
Seneste udvikling i lubuntusagen. Jo, jeg skulle jo også installere nyt på hendes lille søde EEE701SD m. 8GB HD. Der valgte jeg den 'gængse' ubuntu 10.04 - med piber og trommer. D.v.s. masser af visuelle effekter der nok i længden ville drive mig til vanvid, men helt sikkert imponere hende.
Min plan virkede. Da hun bootede sin lille EEE op og havde kigget lidt rundt på den, var hun så tilpas imponeret at hun glad tog mod mit tilbud om at droppe de 20GB XP spildplads på hendes ½/½ (XP/lubuntu) satellite, og installere ubuntu på det hele. Jeg slæbte den så med hjem, og hyggede mig med den i søndags. Af en eller anden grund nægtede den at boote op fra min ubuntu 10.04 CD - igen. Det var sådan set det der for en lille måned siden forledte mig til at tro at ubuntu nok var for tung til den, og dermed grunden til at jeg installerede lubuntu i første omgang, men nu fik jeg mistanke om at hendes drev er lidt sygt, for den spolerede også flere af mine DVD'er. En alternate CD tog den dog glad imod, og ubuntu 10.04 blev således installeret med en flot skrivebordsbaggrund og awoken ikoner (http://gnome-look.org/content/show.php/ ... ent=126344), og den kører rigtigt godt, selv på en 4½ år gammel maskine.
Jeg tror hun bliver glad. Det viser sig jo at hun har det med sin satellite som jeg havde det med min Opel Kadett, også kaldet kadytten. Det er hendes første bærbare, som kadytten var min første bil, og hun vil så nødigt af med den. Jeg tror at den nye motor giver den mindst et år til
Britta
Min plan virkede. Da hun bootede sin lille EEE op og havde kigget lidt rundt på den, var hun så tilpas imponeret at hun glad tog mod mit tilbud om at droppe de 20GB XP spildplads på hendes ½/½ (XP/lubuntu) satellite, og installere ubuntu på det hele. Jeg slæbte den så med hjem, og hyggede mig med den i søndags. Af en eller anden grund nægtede den at boote op fra min ubuntu 10.04 CD - igen. Det var sådan set det der for en lille måned siden forledte mig til at tro at ubuntu nok var for tung til den, og dermed grunden til at jeg installerede lubuntu i første omgang, men nu fik jeg mistanke om at hendes drev er lidt sygt, for den spolerede også flere af mine DVD'er. En alternate CD tog den dog glad imod, og ubuntu 10.04 blev således installeret med en flot skrivebordsbaggrund og awoken ikoner (http://gnome-look.org/content/show.php/ ... ent=126344), og den kører rigtigt godt, selv på en 4½ år gammel maskine.
Jeg tror hun bliver glad. Det viser sig jo at hun har det med sin satellite som jeg havde det med min Opel Kadett, også kaldet kadytten. Det er hendes første bærbare, som kadytten var min første bil, og hun vil så nødigt af med den. Jeg tror at den nye motor giver den mindst et år til
Britta
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hvis den driller igen (eller skal installere på en anden pc uden dvd-drev), kan du jo lave et usb-stick til install, det er faktisk nemt nok at lave.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Hej Christian,
Ja, det foretrækker jeg faktisk frem for en DVD. En USB er altså mere fleksibel, både som installationsmedium og til at have i sit nøglebundt så man altid kan føle sig hjemme på en fremmed computer - hvis computeren altså kan boote op fra den. Nadias bærbare kunne så ikke. Den var nok lige en tand for gammel (jo, jeg tjekkede BIOS, som ikke gav muligheden under ændring af boot rækkefølgen), men med hendes lille EEE701SD, som jeg jo også ubuntuficerede, var der selvfølgelig ikke andre muligheder.
EEE'en fik så lige fordoblet sin lagringskapacitet fra 8GB til 16 formedelst dkk 180,- i går. Ærgerligt jeg ikke havde kortet da jeg installerede, Så jeg kunne lave separat home på det nye SD kort fra starten.
Britta
Ja, det foretrækker jeg faktisk frem for en DVD. En USB er altså mere fleksibel, både som installationsmedium og til at have i sit nøglebundt så man altid kan føle sig hjemme på en fremmed computer - hvis computeren altså kan boote op fra den. Nadias bærbare kunne så ikke. Den var nok lige en tand for gammel (jo, jeg tjekkede BIOS, som ikke gav muligheden under ændring af boot rækkefølgen), men med hendes lille EEE701SD, som jeg jo også ubuntuficerede, var der selvfølgelig ikke andre muligheder.
EEE'en fik så lige fordoblet sin lagringskapacitet fra 8GB til 16 formedelst dkk 180,- i går. Ærgerligt jeg ikke havde kortet da jeg installerede, Så jeg kunne lave separat home på det nye SD kort fra starten.
Britta
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Du giver den rigtig gas efterhånden hehe
Med venlig hilsen Christian
-
BrittaP skrev:Hej Christian,
Britta
Hej Britta
Du skal lige være opmærksom på en detalje.
USB pinden skal sidde i maskinen før du kan konfigurere at BIOS skal boote fra den - det gælder også mine maskiner som er mindre end 1 år gammel.
På flash hukommelse (det der skal gøre det ud for en harddisk) bør der bruges et filsystem der understøtter wear leveling - så flashen får længst mulig levetid.
YAFFS2 er et godt valg. Ext4fs understøtter ikke wear leveling.
/Lars
Hvad er Wear leveling? (På engelsk, PDF): http://www.corsair.com/_faq/FAQ_flash_drive_wear_leveling.pdf
lath skrev:Du skal lige være opmærksom på en detalje.
USB pinden skal sidde i maskinen før du kan konfigurere at BIOS skal boote fra den - det gælder også mine maskiner som er mindre end 1 år gammel.
Kald lige det en 'detalje' en gang til - medmindre jeg lige skal have din definition af begrebet Det var jeg ikke klar over, men meget meget nyttig viden, må jeg sige. Den har jeg så fremover. Tak
lath skrev:På flash hukommelse (det der skal gøre det ud for en harddisk) bør der bruges et filsystem der understøtter wear leveling - så flashen får længst mulig levetid.
Jeg er aldrig tidligere stødt på begrebet, og må sige at jeg ikke er klar over om SD kortet jeg købte til EEEen har wear levelling... Jeg er noget usikker på hvor vi egentlig er henne... Tænker du på hvis jeg havde installeret /home på SD kortet i EEEen, hvor den så ville have fungeret som en integreret del af systemet? Eller misforstår jeg totalt?
Venligst,
Britta
-
BrittaP skrev:lath skrev:Du skal lige være opmærksom på en detalje.
Kald lige det en 'detalje' en gang til - medmindre jeg lige skal have din definition af begrebet
BIOS er ligesom kernen. De annoncerer ikke hardware de ikke har - så du kan ikke vælge noget du ikke har - logisk ikke?
F.eks. på en netbook uden DVD/CD-drev kan du ikke vælge at boote fra et DVD/CD-drev - det kan du først når du tilslutter et ekstern drev via USB, (og husker at give det drev noget strøm).
BrittaP skrev:Det var jeg ikke klar over, men meget meget nyttig viden, må jeg sige. Den har jeg så fremover. Taklath skrev:På flash hukommelse (det der skal gøre det ud for en harddisk) bør der bruges et filsystem der understøtter wear leveling - så flashen får længst mulig levetid.
Jeg er aldrig tidligere stødt på begrebet
Det er normalt også noget der kun interesserer folk der laver gadgets til folk, og fuldtidsansatte systemadmins.
BrittaP skrev:, og må sige at jeg ikke er klar over om SD kortet jeg købte til EEEen har wear levelling...
Et SD kort har ikke en harddisk controller som har en wear leveling algoritme - det har SSD harddiske derimod - så på et SD kort skal du bruge et filsystem der har wear leveling indbygget.
Hvis du ikke bruger wear leveling på falsh diske reducerer du deres levetid kraftigt. jeg havde en gang en flash pen der kun havde en levetid på en 1 måned! Den næste flash pen blev formatteret med et filsystem der har wear leveling, og den holdt i flere år - og det var uden datatab.
BrittaP skrev: Jeg er noget usikker på hvor vi egentlig er henne... Tænker du på hvis jeg havde installeret /home på SD kortet i EEEen, hvor den så ville have fungeret som en integreret del af systemet? Eller misforstår jeg totalt?
Alle filsystemer som bruges af systemet sådan mere permanent - det er så også /home, men også / og /usr med flere.
Er der ikke separate filsystemer for /usr med flere ligger de under /.
/Lars
lath skrev:Du skal lige være opmærksom på en detalje.
BrittaP skrev:Kald lige det en 'detalje' en gang til - medmindre jeg lige skal have din definition af begrebet
Det var nu egentlig begrebet 'detalje' jeg mente, for det var da en vigtig oplysning
lath skrev:BIOS er ligesom kernen. De annoncerer ikke hardware de ikke har - så du kan ikke vælge noget du ikke har - logisk ikke?
F.eks. på en netbook uden DVD/CD-drev kan du ikke vælge at boote fra et DVD/CD-drev - det kan du først når du tilslutter et ekstern drev via USB, (og husker at give det drev noget strøm).
Umiddelbart ganske logisk, jo, og dog. En teknisk ukyndig, som nu f.eks mig, kunne sagtens fristes til at tro at et CD/DVD drev uden medie svarer til en USB indgang uden medie, og BIOS giver jo en mulighed for at boote fra drevet også når der ikke ligger en skive i skuffen. Derfor vildfarelsen
lath skrev:På flash hukommelse (det der skal gøre det ud for en harddisk) bør der bruges et filsystem der understøtter wear leveling - så flashen får længst mulig levetid.
Jeg har nu googlet lidt rundt på wear levelling og YAFFS. Så vidt jeg kunne se skal man også en omvej for at omdanne sit SD kort til noget der ligner. Fandt f.eks http://code.google.com/p/mini2440/wiki/QEmuSDCardImage. Jeg tror lige jeg stopper der, og konkluderer at nu ved jeg da lidt mere om hvad begrebet dækker.
Nadia hentede sin Satellite i går. Desværre blev jeg nødt til at slå visuelle effekter helt fra, for maskinen havde en tendens til at begynde at køre langsomt og hakkende. Tror ikke at hendes grafikkort er fancy nok. Hun fortalte mig at hun simpelthen er blevet så glad for sin lille nyinstallerede EEE. 'Jamen, jeg kan jo bruge den som en helt almindelig computer, og ved du hvad, da der var XP på den sagde batteritiden 2½ time. Nu siger den 4½!!'
Kan det mon være rigtigt at den får så meget mere batteritid af at have fået ubuntu?
Britta