der er en masse ting som flere har misforstået, men lad os se på facts.
for ca 5 måneder siden kontaktede jeg cbb med en tidligere version af dette script:
http://scripts.linux.dk/telenor jeg har detsværre ikke en kopi af scriptet som det så ud den gang, og jeg har opdateret en smule i det siden, men det grundliggende er det samme.
scriptet jeg fil fra cbb kan ses i sin helhed her:
http://scripts.linux.dk/script-til-test jeg har markeret nogle af de interessante bidder ud her under:
#!/bin/bash
### Dette script gør brug af af USB_Modeswitch
### Læs mere om dette stykke software på:
###
http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/ script=cbbcat << EOF
Dette script kræver følgende:
* Du er på Ubuntu
10.04 eller 9.10 * Du har allerede internetforbindelse
* Du har dit 3G-modem parat foran dig (ikke tilsluttet PCen)
Tryk på en tast for at gå videre.
EOF
read -n1 -s
clear
echo 'Har du benyttet dit SIM-kort før?'
echo 'Tast J(a) eller N(ej)'
read -n 1 ja
case $ja in
j|J)
echo ''
.
.
.
echo ''
echo ''
echo 'Da dit SIM-kort allerede er aktiveret kan vi starte installationen'
echo 'Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte'
;;
*)
clear
echo 'Hvis dit SIM-kort er ubrugt skal du aktivere det før det kan benyttes.
Letteste fremgangsmåde til aktivering:
Sæt kortet i en mobiltelefon og aktiver med den medfølgende PUK-kode.
Lav herefter en 4-cifret PIN-kode.
Når dette er gjort kan du trykke på en vilkårlig tast for at fortsætte... '
;;
esac
cat << EOF
EOF
read -n1 -s
clear
cat << EOF
Indtast din kode nedenfor efterfulgt af ENTER.
EOF
sudo aptitude update
sudo aptitude install usb-modeswitch-data usb-modeswitch -y
clear
sleep 2
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/
50/connection/id "CBB"
50/connection/name "connection"
50/connection/type "gsm"
50/connection/uuid "44fba966-8f80-11df-a0cc-a9b1dfd72085"
----
50/gsm/apn "internet"
50/gsm/name "gsm"
50/gsm/number "*99#"
50/ipv4/addresses "[]"
50/ipv4/addresses "[]"
50/ipv4/method "auto"
50/ipv4/name "ipv4"
50/ipv4/routes "[]"
50/ppp/name "ppp"
50/serial/baud "115200"
50/serial/name "serial"
sleep 1
clear
cat << EOF
Sæt 3G-modemmet i en ledig usb-port.
Der kan gå nogle sekunder før en reaktion finder sted.
EOF
sleep 20
rm $scriptexit
lad os tage de interessante ting en ad gangen.
til at starte med der sættes en variabel med navnet script. denne sættes til verdien cbb (i mit script telenor) grunden i mit script er at scriptet hedder telenor, så variablen er altså scriptets navn. dette er selvfølgelig ændret fra telenor til cbb da vi nu arbejder med cbb og ikke telenor. variablen kommer i funktion senere. men i cbb's tilfælde der hedder scriptet ikke telenor (som det ooprindelige) eller cbb som variablen siger men script-til-test
scriptet kræver følgende: "Du er på Ubuntu
10.04 eller 9.10" Næææ det kræver at man er på 10.04 for det vil ikke fungere med tidligere versioner da usb-modeswitch-data pakken ikke er i tidligere versioner af ubuntu. og det vil derfor ikke fungere på samme måde.
så er der hele den lange del meed opsættelsen af forbindelsen.
en ting er at det er sat op på samme måde i mit script. cbb er selvfølgelig ændret fra telenor, men det interessante er følgende.
når man sætter en netværksforbindelse op i ubuntu så får den et nummer. har man f.eks en wifi forbindelse der hjemme får den nummer 1. sætter man en wifi op på skolen får den nummer 2, sætter man op hos kæresten nummer 3 osv i den rækkefølge de nu sættes op. også mobilt bredbånd får et nummer i denne rækkefølge.
i scriptet der der som sådan ikke nogen simpel mnåde at tjekke hvilket nummer der er det næste i rækkefølgen så derfor har jeg i mit script valgt at jeg for ikke at overskrive en eksisterende forbindelse, men samtidig for ikke at sætte flere og flere forbindelser op som bare indeholder det samme hvis scriptet køres flere gange, valgt at jeg ville bruge et forbindelsesnummer der var så højt at det højst sansynligt ikke ville være i brug. jeg skønnede at hvis man har 20-30 forbindelser så har man rigtig rigtig mange forbindelser, så forbindelse 50 det er så højt at det nok ikke er i brug for de fleste, og derfor har jeg valgt at sætte det op som forbindelse 50. sjovt nok er cbb'scriptets forfatter kommet til samme konklussion, eller han har kigget lidt og kopieret fra mit script.
senere har man valgt at scriptet skal vente i 20 sek ved sleep 20 komandoen. den havde jeg tidligere men har slettet senere og ændret til at der kan gå op til 20 sekunder så den er ikke så brugbar som bevis mere, men tallet 20 er da sjovt det går igen
nu til det fældende.
jeg nævnte før variablen script som indeholdt scriptets navn. den kommer nemlig i spil nu ved rm $script som sletter scriptet fra maskinen. i cbb's script vil den slette et en fil med navnet cbb som ikke eksisterer da scriptet jo hedder script-til-test.
ideen med komandoen er at når man skal bruge scriptet så henter man det fra siden, eksekverer scriptet, og så ender scriptet med at slette sig selv igen. det vil med andre ord sige at skal man bruge scriptet igen så henter man det fra siden igen.
scriptet skal alligevel bruge en aktiv internetforbindelse da det installerer pakker, så der er ingen funktion af scriptet hvis man kopierer det til en anden maskine uden netadgang.
ligeledes så har jeg gjort det så simpelt at jeg på hjemmesiden giver terminalkommandoen "wget
http://script.linux.dk/telenor && bash telenor" dette henter scriptet, kører scriptet og ender altså med at slette scriptet. dette bevirker at jeg har en ide om hvor mange der bruger scriptet (ganske sjov viden) men det sikrer også at brugeren altid får det nyeste og derfor bedste script. Scriptet bliver jo viddereudviklet og mit script virker med 9.04, 9.10, 10.04 og frem samt mint 8 og mint 9 så det er i brugens interesse at have det nyeste script som dels virker på flere platforme men også som gennem tiden er blevet bedre og bedre og bliver opdateret hvis der sker udvikling eller der findes bedre måder at gøre tingene på.
denne del af min kode og ide er overlevet i cbb's script, men er ikke fulgt til dørs da scriptnavn og scriptvariabel jo ikke passer overens
håber at dette har vist folk at de 2 scripts har flere ligheder end det kan være tilfældigt.
Jeg tror forøvrigt at vi kan finde flere her inde der har hørt om dette telenor script før, og kan vidne om hvem ophavsmanden har været til dette.