Hej Forum.
Jeg er løbet ind i vanskeligheder efter jeg ville dualboote mellem xp og GG.
Jeg installerede Gutsy og da jeg så genstarter kan jeg ikke se en mulighed for at boote min XP-installation, og når jeg kommer ind i gutsy kan jeg se under "Maskine" at der er et 46,5 gb filsystem(som er min xp-partition). Når jeg klikker på den for at se filerne, sker der det at den melder fejl om at filsystemet ikke er mountet. Den foreslår at genstarte computeren med xp 2 gange (Men det er ligesom ikke muligt da jeg ikke kan se den i grub) eller at jeg "tvinge" den til at mounte, hvilket jeg ikke kan.
Hvad skal jeg gøre? Det er ret vigtigt at jeg kan komme til de filer på xp-partitionen.
Håber I kan hjælpe mig.
ps. vil det evt være muligt at indsætte xp-cden og reparere mbr?
Hjælp! Kan ikke komme på min XP-partition
-
- Geografisk sted: Køge
Du indsætte Ubuntu Live CD'en, med den kan du bygge en ny mbr.
-
Okay - Ved du tilfældigvis hvordan man gør det? fremgangsmåden?
-
Du kan godt bruge XP cd'en til repair og fixe Master Boot Record'en (mbr).
Men så overskriver den nok Grub, da Grub er en boot manager. Men så kan du i hvert fald boote i Windows.
Herefter kan du starte LIVE cd'en op og lave en ny Grub - der er adskillige guides til hvordan du gør det - og jeg har ingen erfaringen med det.
Denne post er kun til for at du kan få det bedre ved at se din XP partition igen
PS: Jeg har en Win98 boot disk, og der bruger jeg fdisk /mbr hvis der er problemer med noget dual boot, og jeg vil have Grub væk.
Men så overskriver den nok Grub, da Grub er en boot manager. Men så kan du i hvert fald boote i Windows.
Herefter kan du starte LIVE cd'en op og lave en ny Grub - der er adskillige guides til hvordan du gør det - og jeg har ingen erfaringen med det.
Denne post er kun til for at du kan få det bedre ved at se din XP partition igen
PS: Jeg har en Win98 boot disk, og der bruger jeg fdisk /mbr hvis der er problemer med noget dual boot, og jeg vil have Grub væk.
-
-
Tak for jeres forslag - men jeg forsøgte mig på egen hånd og har nu installeret FF i stedet for GG.
Jeg bootede FF LiveCD og unmountede alt hvad der havde med GG at gøre og slettede dem så dernæst. Derefter installerede jeg FF og kan nemt boote xp og se min xp-partition inde fra FF.
Men tak fores forslag alligevel - venter med GG til den er stable.
Mvh
Elkjaer
Jeg bootede FF LiveCD og unmountede alt hvad der havde med GG at gøre og slettede dem så dernæst. Derefter installerede jeg FF og kan nemt boote xp og se min xp-partition inde fra FF.
Men tak fores forslag alligevel - venter med GG til den er stable.
Mvh
Elkjaer