laoshi skrev:
Supportforum:
0. For førstegangsbrugere
1. Guides og HowTos
2. Installation af Ubuntu
3. Hjælp med lyd og grafik
4. Printere, scannere, kameraer
5. Hjælp med netværk
6. Installation og opsætning af programmer
7. Spil
8. Brugerfladen: Gnome, KDE, XFCE
9. Sandkassen (her kan man lege med ikke færdigudviklede scripts og andre nørderier, helt på eget ansvar. Derfor med en login hvor man bekræfter at man er klar over at - som Clinten sagde i april sidste år:"Man må jo bruge det man har. Hvis det ikke virker, er det ens egen skyld. Hvis det virker, er det delvis ens egen skyld".)
Foreningen:
x
x
Debatforum:
1. Linux
1. OffTopic
fra toppen
0. For førstegangsbrugereFørstegangsbrugere er det kun der de må stille spørgsmål eller hvad? Bør det ikke istedet være en
kom godt igang tråd, hvor admin gruppen har lagt de vigtigste guides og howto's? f.eks. en guide som min trin for trin? kald det "kom godt igang" istedet for.
Enhver inddeling i "Os" og "de andre" bør undgås.
1. Guides og HowTosEr det ikke bare 2 forskellige ord for det samme? Vælg hvad det skal hedde istedet for! Guides er det mest "danske" ord af de to. Lav evt en underinddeling til specifikke problemer.
Evt læg mere specifikke guides ud i underkategorier
*kablet netværk
*Wifi
*Router/Firewall
*Printer
*scanner
*webcams
*Lydkort
*Grafikkort
2. Installation af UbuntuVil efter min plan ligge i punkt 0
3. Hjælp med lyd og grafik
4. Printere, scannere, kameraerbør efter min overbevisning kaldes
Hardware og have mindst 7 undermenuer
*Grafikkort
*Lydkort
*Printer
*Scanner
*Webcam
*USB enheder
*Ukendt (flyttes til rigtig tråd efter at den er afklaret og får ny titel evt. i parantes efter)
Kamera bør efter min overbevisning droppes da alle kameraer i dag kører via USB - og er der et problem der skyldes det ikke kameraet, men USB problemer.
5. netværkBør indeholde flere punkter
Kablet netværk
trådløst netværk (WIFI)
Firewall, router osv
6. Installation og opsætning af programmerBør bare hedder programmer og have underkategorier og det vil være logisk at lave den efter Ubuntu's egen menu opsætning
Og det bør starte med en sticky, der fortæller præcist hvordan man installerer programmer og hvordan man vedligeholder apt-get (og lignende programmer). Grafisk og "terminalsk".
7. Spil
Bør måske have 2 undertråde
*Linux Spil
*Windows Spil - og hermed også WINE
8. Brugerfladen: Gnome, KDE, XFCE
Bør være med underfora.
*Gnome
*KDE
*Andet
Hvis jeg endeligt ville installere et andet lavforbrugs interface end GNOME ville jeg nok havne med ICE-wm istedet og reelt set er Gnome og KDE de eneste 2 virkeligt interessante WM'ere
9. Sandkassen
Mener jeg slet ikke bør være en del af det "åbne" forum. Det burde laves som et skjult forum, hvor man som interesseret udvikler kan være med. For mig at se vil det være støj.
Og så mangler jeg kategorierne, som er MEGET fyldige på nuværende forum
Tekniske problemer og opsætning.
Generelt set så nytter det ikke noget med en foruminddeling hvis den ikke bliver overholdt eller administreret. Derfor gælder det om at have "kasser" til alt - og løbende kunne udvide.
Hvis der ikke bliver ryddet op og opsumeret en gang imellem bliver det nye forum i løbet af kort tid lige så uoverskueligt som det nuværende. Et indlæg bør efter 1 måned vurderes af admin og blive slettet, hvis det ikke har generel værdi.
og husk Off Topic - jeg bruger den ikke, men mange brugere er glade for den og så er vi fri for unødvendig støj i de andre tråde.
thj01