LØST!!! Ingen lyd gennem headphone jack LØST!!!

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
andsen
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

LØST!!! Ingen lyd gennem headphone jack LØST!!!

Indlæg af andsen »

Jeg har netop installeret 10.04 Beta 1 på min Dell Studio XPS 16 og er generelt meget tilfreds. Har tidligere haft problemer med overhovedet at få lyd ud, men det har delvist løst sig selv.

Mit problem er nu, at jeg sagtens kan få lyd ud gennem mine højtalere, men ikke gennem hovedtelefon-stikkene (der er 2, da der er noget surround crap i maskinen)
Når jeg stikker et sæt hovedtelefoner i, så holder lyden op med at spille i højtalerne og hovedtelefonerne er helt døde.

En hurtig lspci viser følgende om mine lydkort:

Kode: Vælg alt

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio (rev 05)
02:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV710/730

ATI-lydkortet må jo høre sammen med grafikkortet i hdmi-outputtet, så det er intel-kortet der driller.

Er der nogen der har et svar/gæt på hvorfor?
Senest rettet af andsen 22. mar 2010, 00:45, rettet i alt 1 gang.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Ingen lyd gennem headphone jack

Indlæg af zob »

Har du tjekket din alsamixer

Kode: Vælg alt

alsamixer

Her kan du skrue op for hovedtelefonerne, evt. unmute.
Brug piletaster, TAB og tasten 'm' til at unmute.
andsen

Indlæg af andsen »

Det hjalp desværre ikke.. Kan fint skrue op og ned for det hele, men der sker bare ingenting.
Fandt dog ud af at chippen hedder "IDT 92HD73C1X5". Om det kan bruges skal jeg ikke kunne sige?

Har du andre gode forslag? :-)
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
andsen

Indlæg af andsen »

Jeg gav lige google et sidste forsøg og jeg fandt sørme svaret! :-D Det kan findes her: https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/75137

Hvis man ikke gider læse det hele, så handler det bare om at tilføje nogle linjer til "alsa-base.conf"
Noget med model på chip og mærke på pc'en. Linjerne fik jeg tilføjet og pc'en blev genstartet - nu spiller det bare!

Google er gud!

zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: LØST!!! Ingen lyd gennem headphone jack LØST!!!

Indlæg af zob »

Det er næsten altid det samme problem med hda-intel lydkort. Godt du fandt ud af det.

Edit: Og jeg er ked af at jeg ikke lige havde tid. Til gengæld fik jeg lært min gamle mor at foretage videoopkald med empathy fra sin ubuntu 9.10 laptop. Det bliver så kun mig hun kan ringe til indtil vi får overbevist resten af familien til at bruge åbne protokoller.
andsen

Re: LØST!!! Ingen lyd gennem headphone jack LØST!!!

Indlæg af andsen »

Det må også siges at være i orden, når du nu ikke kunne være der for mig ;-)

Nu er det sidste jeg mangler blot, at fglrx er kompatibel med den nye xorg i 10.04 - så kommer Dell'en til at spille 100% :-D