[Løst] SD kort i netbook remix
-
[Løst] SD kort i netbook remix
Jeg har installeret Ubuntu Netbook Remix på min asus eee PC 900, men kan ikke finde SD kortet nogen som helst steder. Er der nogen forklaring og afhjælpning på dette problem?
Senest rettet af Markhw 18. mar 2010, 08:09, rettet i alt 3 gange.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: SD kort i netbook remix
Er den ikke under "filer og mapper" - scroll ned til diskenheder?
-
Min er dog på Engelsk, men under Files & Folders er der ikke noget under volumes.
-
Jeg har en 2GB usb stick, en 4GB usb stick og et 16GB SDHC kort hvor det kun er den på 2GB jeg kan se.
-
- Redaktør
Det lyder godt nok sært. Prøv at sætte alle 3 usb sticks i, og åbn en terminal (fra accessories->terminal) og kør kommandoen
Så skulle de være at se.
Prøv også at klikke på en tilfældig mappe i files and folders, så åbner nautilus (din fil-explorer) og med den kan du finde mappen /media. Heri skulle du kunne se de enheder der er mouted på din computer som mapper.
Kode: Vælg alt
lsusb
Så skulle de være at se.
Prøv også at klikke på en tilfældig mappe i files and folders, så åbner nautilus (din fil-explorer) og med den kan du finde mappen /media. Heri skulle du kunne se de enheder der er mouted på din computer som mapper.
-
- IRC nickname: sound
Markhw skrev:Jeg har en 2GB usb stick, en 4GB usb stick og et 16GB SDHC kort hvor det kun er den på 2GB jeg kan se.
hvordan er de formateret?
den fact at du kan se den på 2 gb siger nemlig at det er sticken (den på 4 gb du ikke kan se) der er noget galt med for du kan jo se den på 2.
med sd-kortet der er det lidt mere tricky. det ville være rart hvis du kunne prøve med et andet sdkort formateret som fat16 eller fat32.
selv bruger jeg et 16 gb sdkort til min ene eee og det virker fint. jeg bruger dog ikke netbook remix da jeg ikke mener at jeg har den fulde kontrol over maskinen med denne desktop.
mit bud ville derfor være at installere alm ubuntu 32bit på din eee da dette virker llidt mere som et "rigtigt" styresystem. men det er jo smag og behag
-
- Redaktør
Jeg vil lige redde netbook remix's ære her. Der er som sådan ingen forskel på en almindelig ubuntu installation og en netbook remix installation. Det eneste er vist nogle få ting der starter op som default på netbook remix (bl.a. netbook-launcher og maximus) og måske et par andre småting.
Men det er klart at brugerfladen er væsenlig anderledes og sikker voldsomt irriterende hvis man har en skærm der er ret meget større end f.eks. 9 tommer. Men jeg har 7 tommer skærm (eeepc 701) og er vældig tilfreds.
Jeg bruger i øvrigt også diverse usb-sticks og SD-kort uden problemer.
Jeg har både brugt SD-kort der var formateret i mit canon digital-kamera og et der var formateret i en håndholdt recorder (zoom H2) uden problemer. Så den plejer altså ikke at være kræsen, men soundpartner har sikkert ret; du må hellere så om det er muligt at genformatere dem.
Du kunne måske installere gparted og genformatere dem på din netbook.
Men det er klart at brugerfladen er væsenlig anderledes og sikker voldsomt irriterende hvis man har en skærm der er ret meget større end f.eks. 9 tommer. Men jeg har 7 tommer skærm (eeepc 701) og er vældig tilfreds.
Jeg bruger i øvrigt også diverse usb-sticks og SD-kort uden problemer.
Jeg har både brugt SD-kort der var formateret i mit canon digital-kamera og et der var formateret i en håndholdt recorder (zoom H2) uden problemer. Så den plejer altså ikke at være kræsen, men soundpartner har sikkert ret; du må hellere så om det er muligt at genformatere dem.
Du kunne måske installere gparted og genformatere dem på din netbook.
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install gparted ntfsprogs
-
Ja når jeg kører den kommando, kan jeg se alle tre. Den på 2GB er formateret til at køre ubuntu live. Nok derfor jeg kan se den.
Jeg vil prøve at installere almindelig ubuntu 32 bit, jeg fik bare at vide af en fra asus' forum at jeg skulle installere ubuntu netbook remix. Hvis jeg formaterer de to andre drev til fat 16 eller 32, vil jeg så kunne se dem?
Jeg har forsøgt at installere gparted, jeg har også forsøgt at installere noget mp3 halløj fra ubuntus hjemmeside, men intet af det kan installeres. - jeg er sikkert ikke for skarp til det her ubuntu endnu. Jeg har aldrig brugt andet en windows og så det xandros der var på min eee fra ny af.
Jeg vil prøve at installere almindelig ubuntu 32 bit, jeg fik bare at vide af en fra asus' forum at jeg skulle installere ubuntu netbook remix. Hvis jeg formaterer de to andre drev til fat 16 eller 32, vil jeg så kunne se dem?
Jeg har forsøgt at installere gparted, jeg har også forsøgt at installere noget mp3 halløj fra ubuntus hjemmeside, men intet af det kan installeres. - jeg er sikkert ikke for skarp til det her ubuntu endnu. Jeg har aldrig brugt andet en windows og så det xandros der var på min eee fra ny af.
-
Okay, nu kørte jeg den kommando der og det ser ud til at lykkedes. Hvad sker der så nu....?
-
- Redaktør
Så har du fået installeret en formatering/partitioneringsprogram der hedder gparted http://gparted.sourceforge.net/
Kik lidt på dokumentation og prøv at formatere dine usb-sticks (hvis du ikke ved det, sletter du indholdet af enheden under en formattering, så tag en backup af det du skal bruge).
Må jeg anbefale at formatere til formatet FAT32, det er mest allround.
Jeg kan desværre ikke guide i detaljer lige nu, da jeg ikke har mulighed for at komme i nærheden af hverken ubuntu eller gparted.
Og nå ja. Jeg kan ikke lige huske hvor genvejen til gparted ligger sig på netbook remix. Men du kan køre programmet ved at taste ALT+F2 og skrive "gksu gparted" uden gåseøjne.
Kik lidt på dokumentation og prøv at formatere dine usb-sticks (hvis du ikke ved det, sletter du indholdet af enheden under en formattering, så tag en backup af det du skal bruge).
Må jeg anbefale at formatere til formatet FAT32, det er mest allround.
Jeg kan desværre ikke guide i detaljer lige nu, da jeg ikke har mulighed for at komme i nærheden af hverken ubuntu eller gparted.
Og nå ja. Jeg kan ikke lige huske hvor genvejen til gparted ligger sig på netbook remix. Men du kan køre programmet ved at taste ALT+F2 og skrive "gksu gparted" uden gåseøjne.
Senest rettet af zob 15. mar 2010, 10:50, rettet i alt 1 gang.
-
Hmm jeg ser om jeg kan fide gparted, hvor skal jeg lede? jeg har været i alle menuer, men kan ikke finde det, heller ikke under system.
-
- Redaktør
Jeg redigerede i mit sidste indlæg, så prøv at kikke der.
Også kikke under system-Administration, er det ikke der genvejen ligger?
Også kikke under system-Administration, er det ikke der genvejen ligger?
-
Jeg skal lige se om jeg kan komme tættere på en stikkontakt, så ser jeg lige på alt det der.
-
- Redaktør
God idé. Det har sikkert ikke nogen god effekt at miste strømmen under brug af gparted.
-
- Redaktør
Jeg har for resten glemt at skrive ADVARSEL.
Du kan jo komme til at slette den forkerte disk under brug af gparted, så det er MEGET VIGTIGT at du ved hvilken disk du arbejder med.
Du kan jo komme til at slette den forkerte disk under brug af gparted, så det er MEGET VIGTIGT at du ved hvilken disk du arbejder med.